Springen naar inhoud

[Fysica] Botsing auto/obstakel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

*Sara*

    *Sara*


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 13:43

Er wordt een botsing gesimuleerd met een auto (gemiddelde middenklasser). Snnelheid is 64 km/h en rijdt tegen een niet vervormbare hindernis met 40% overlapping. De hindernis is 1000mm lang en 540mm breed.

a) Bereken de gemiddelde kracht op een bestuurder met massa 75 kg.
b) Op een ^persoon met massa 90 kg.


Edit moderator Mrtn: gelieve een titel op te geven die de inhoud van de vraag dekt. Gelieve de regels te lezen.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 april 2006 - 16:02

F=m.a
F gevraagd, dus m en a zullen bekend moeten zijn/worden.
m is inderdaad gegeven, maar niks waaruit ik a kan bepalen volgens mij.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#3

*Sara*

    *Sara*


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 19:20

Hoe wordt a bepaald?

#4

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2006 - 09:26

LaTeX

ofwel, de versnelling is de verandering van snelheid gedeeld door de verandering in tijd.

als de auto dus eerst reed met een snelheid van 64 km/h = 17,8 m/s, en hij komt tot stilstand (v=0 m/s) in bijvoorbeeld een halve seconde, dan is de versnelling

LaTeX
maar ik heb geen idee hoe ik die afremtijd uit jouw gegevens zou moeten halen

Ik snap deze zin niet:

Snelheid is 64 km/h en rijdt tegen een niet vervormbare hindernis met 40% overlapping. De hindernis is 1000mm lang en 540mm breed.

Bedoelen ze met 40 % overlapping dat de auto over een afstand van 40 % x 1000 mm tot stilstand zal komen?? Zo ja, wat moet ik dan met dat gegeven van die breedte van de hindernis van 540 mm??
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#5

*Sara*

    *Sara*


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 10:28

Hoe wordt de botsingstijd berekend. want als ik deze heb kan ik het mss wel berekenen?

#6

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 april 2006 - 10:42

Hoe wordt de botsingstijd berekend. want als ik deze heb kan ik het mss wel berekenen?

daar zit nou juist het probleem. Je kent een beginsnelheid(17,8 m/s), je kent een eindsnelheid (0 m/s). Maar het maakt voor je versnellingen dus ook voor je botstijd, alles uit of die snelheidsverandering wordt bereikt over een remweg van 1 cm of over een remweg van bijvoorbeeld 1 m. En ik word uit jouw gegevens niet wijs wat we als remweg zouden moeten nemen.

voorbeeld: stel je neemt een snelheid van 17,8 m/s en als remweg een afstand van 0,4 m. Over een afstand van 0,4 m neemt de snelheid af van 17,8 m/s naar 0 m/s. Aangenomen een constante (eenparige) versnelling, dan geldt:

s=(vbegin+ veind).t = .(17,8+0).t=8,9.t

dus t= 0,4 / 8,9 = 0,045 s.

maar ja, IS die remweg ook inderdaad 0,4 m??

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>

zie ook:
http://natsim.net/nl...kemeer/11.3.htm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#7

*Sara*

    *Sara*


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 09:58

nog een vraagje
Bereken de lengte van de kreukelzone met behulp van het verband tussen netto-arbeid en kinetische energie.
Welke formule moet er dan gebruikt worden?

wat gebeurd er wanneer de kreukelzone gehalveerd wordt en er een botsing is?

Edit moderator Mrtn: twee posts vlak na elkaar samengevoegd. Tip: als je nog geen reactie hebt, kan je zelf berichten wijzigen. Lees de regels en bijsluiters van het forum.

#8

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2006 - 11:35

zolang die eerste vraag niet fatsoenlijk beantwoord is kunnen we volgens mij niet verder. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#9

*Sara*

    *Sara*


  • 0 - 25 berichten
  • 10 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 11:43

de botsingstijd is 0.066s
maar dan komt mijn kracht -323636363.6 uit.
(massa is 1200kg)
Dit lijkt mij zeer veel :s

#10

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44825 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 17 april 2006 - 11:56

Ik weet niet hoe je aan die botsingstijd komt. Maar als die correct is:

a= 17,8 (m/s)/0,066(s)= 269,7 m/s

F= m.a = 1200(kg).269,7 (m/s)= 323636 N

vergis je overigens niet, bij botsingen met korte remtijden komen enorme krachten vrij. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures