Levensduur gloeilamp

Moderators: jkien, Xilvo

Levensduur gloeilamp

In onze eetkamer hangt een luchter met 9 lampjes. Er zitten lampjes in van 25 Watt. Nu gaan deze vrij snel kapot. Een vriend van mij raadde aan om er lampjes in te steken met een hoger wattage. Nu denk ik dat dit niet veel gaat uitmaken voor de levensduur van de lampjes, enkel voor de lichtsterkte. Is dit zo en waar kan het dan wel aan liggen dat ze zo snel kapot gaan?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Levensduur gloeilamp

Gloeilampjes moeten toch wel zo'n 10.000 uur mee kunnen gaan. Als ze echt (regelmatig) veel sneller kapot gaan, dan is er vast iets niet goed. Een dimmer zorgt bijvoorbeeld voor een dramatische reductie in de levensduur, net als niet goed aangelegde electra (zodat er te veel stroom door de gloeidraad kan gaan lopen). Vraag het eens aan je lokale lampenboer/DHZ-winkelier...

Overigens is dit meer Alledaagse Wetenschap dan natuurkunde, en daarom heb ik de thread verplaatst. :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Levensduur gloeilamp

:shock: geen probleem. Ben nieuw hier he :wink: maar wat ik vooral bevestigd wou zien: het heeft toch niets met het wattage van de lampjes te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Levensduur gloeilamp

Misschien wel...

Ik zou me kunnen voorstellen (speculatie hoor, ik ben helemaal niet zeker!) dat een lamp met een hoger wattage ook beter tegen een wat te hoge stroom zal kunnen. Immers, zo'n lamp is gemaakt om meer stroom te trekken, en moet ook beter tegen de Ohmse verhitting kunnen welke daarvan het gevolg is...

Misschien leuk om een paar experimentjes te doen met verschillende lampen? Als je mooie meetresultaten hebt, dan verzinnen we daarna er wel een leuke theorie bij... :shock:
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 141

Re: Levensduur gloeilamp

Kan natuurlijk ook je beleving zijn. Als de luchter 9 lampjes heeft zul je 9 x vaker bij de luchter een lampje vervangen dan bij een andere (enkele) lamp.

Hoevaak vervang je ze? Stel je hebt ca. 5,5 branduren per dag, dan zitten ze na 5 jaar op de 10.000 branduur. Dat betekent dus dat je elke 5 á 6 maanden een lampje moet vervangen.

Afgezien van dit voorbeeld, heb ik trouwens zelf ook het idee dat die kleine lampje over het algemeen eerder stuk gaan...

Berichten: 193

Re: Levensduur gloeilamp

Hallo,

Hebben we het hier over de zogenaamde "peertjes"?



Bij mij thuis hadden we ook een plafondverlichting met een 6 tal "peertjes" en inderdaad deze sneuvelen nogal vlug.

Meestal bij het aanzeteen van de schakelaar kon je ze horen ploffen.

Eenmaal hebben we het voorgehad dat het glazen stuk uit de houder sprong en in de omhulling een gat sloeg.

Nu opgelost met spaarlampjes = geen problemen meer!

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levensduur gloeilamp

Gloeilampjes moeten toch wel zo'n 10.000 uur mee kunnen gaan
Gewone gloeilampen gaan (en dan heb ik het over de A merken) gemiddeld 1000 branduren mee. Dit aantal uren is moeilijk te rekken door de fabrikant, door het verdampen van wolfraam wordt de draad steeds dunner waardoor deze op zeker moment breekt.

Als je lampen aanzienlijk korter meegaan raad ik je aan over te stappen op een ander merk. Ik dacht dat het bij standaard gloeilampen wel meeviel, maar vooral bij halogeenlampen (die zo'n 2000 branduren kunnen hebben doordat het wolfraam teruggevoerd wordt op de draad) varieert dit enorm.

Het vermogen van de lamp heeft er wel iets mee te maken, hoe groter het vermogen, hoe korter de lamp meegaat. Tot 100 watt heb je hier nog amper mee te maken, dus 40 watt gaat iets minder mee dan 25 watt!

Ik heb in het theater wel gewerkt met lampen van 500 tot 2000 watt, dan haal je die 1000 uren bij lange niet. Extra witte lampen voor fotografie gaan nog veel minder lang mee.

Berichten: 717

Re: Levensduur gloeilamp

toch heb ik die rare subjectieve ervaring ook, dat laag-vermogen lampjes eerder stuk gaan dan hoog vermogen (tot op zekere hoogte). Ik heb er geen verklaring voor. Vooral lampjes in verschillende kleuren 'flame' gaan er bijzonder snel aan...

Re: Levensduur gloeilamp

Ik ben er niet helemaal zeker van, maar het volgende lijkt de ervaring dat laag-wattage gloeilampen eerder stuk gaan dan hoog-wattage te ondersteunen:

laag-wattage = hoge weerstand

hoog-wattage = lage weerstand

Een hogere weerstand krijg je als je a) meer of b) dunnere gloeidraad gebruikt. Bij a geld 'hoe meer, hoe meer foutkans' en bij b geld 'dunner is zwakker'. Waarschijnlijk is de draad in werkelijkheid gewoon dunner (minder kosten) inplaats van langer (wat meer zou kosten), dus de oorzaak is waarschijnlijk de mindere sterkte van de gloeidraad.

Groeten,

Sjef.

Berichten: 717

Re: Levensduur gloeilamp

Een hogere weerstand krijg je als je a) meer of b) dunnere gloeidraad gebruikt. Bij a geld 'hoe meer, hoe meer foutkans' en bij b geld 'dunner is zwakker'. Waarschijnlijk is de draad in werkelijkheid gewoon dunner (minder kosten) inplaats van langer (wat meer zou kosten), dus de oorzaak is waarschijnlijk de mindere sterkte van de gloeidraad.
:shock: Heeee, geen flauw idee of het klopt, maar het klinkt logisch!

Re: Levensduur gloeilamp

laag-wattage = hoge weerstand

hoog-wattage = lage weerstand

Een hogere weerstand krijg je als je a) meer of b) dunnere gloeidraad gebruikt. Bij a geld 'hoe meer, hoe meer foutkans' en bij b geld 'dunner is zwakker'. Waarschijnlijk is de draad in werkelijkheid gewoon dunner (minder kosten) inplaats van langer (wat meer zou kosten), dus de oorzaak is waarschijnlijk de mindere sterkte van de gloeidraad.
Klopt idd. Alleen is de sterkte van de draad niet direct de belankrijkste factor maar de diameter/doorsnede. Het wolfraam draadje wordt tot zo'n extreme temperaturen verhit zodat het wolfraam zeer traag verdampt. Dit verdampen is niet evenredig verdeeld en zo ontstaan er lokaal dan verdunningen. Omdat de stroom die door de draad stroomt "vast" staat wordt door de verhoogde weerstand van de verdunning dit gebied nog heter als de rest. Daarbij is het stralingsoppervlak van de verdunning kleiner waardoor deze nog heter wordt. Door deze twee invloeden wordt het proces alleen maar versneld.

Re: Levensduur gloeilamp

Ik gebruik nu lampjes van het merk Philips (weet niet of ik hier (anti-)reclame mag maken :shock: ). Mij lijkt dit toch een vrij goed merk. Aangezien het effect van het wattage ook bijna verwaarloosbaar is vraag ik mij af of de oorzaak misschien bij de geleiding in de luchter zelf kan zitten? Kan er niet iets fout zijn met de luchter? Dacht dat het de lampjes gewoon in parallel zette maar misschien zie ik iets belagrijk over het hoofd.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Levensduur gloeilamp

Als de lampjes niet paralell zouden staan, zou bij het overlijden van één lampje de hele reeks uitgaan. Het zou aan de kroonluchter kunnen liggen wanneer de lampjes hun warmte niet goed kwijt kunnen of door trillingen (misschien door van die "ijspegels" die eraan hangen.

Mij is overigens nooit opgevallen dat zwakkere lampjes een kortere levensduur hebben. Eerder het tegendeel. Wel is het belangrijk of de kroonluchter erg vaak aan en uit geschakeld wordt. Inschakelstroom is de grootste slijtage voor alle elektrische apparaten. Een goede dimmer is in tegenstelling tot wat hierboven wordt gezegd eerder beter dan slechter voor de lampjes. Dus als je er wat sterkere lampjes in doet en middels een dimmer het gewenste niveau instelt gaan de lampjes absoluut veel langer mee. Maar ik zal eens vragen bij onze vrienden uit Eindhoven, want die komen eerdaags toch bij me langs. :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Levensduur gloeilamp

Ik gebruik nu lampjes van het merk Philips (weet niet of ik hier (anti-)reclame mag maken  ). Mij lijkt dit toch een vrij goed merk.
Neem eens contact op met de consumentenservice van Philips. Ik heb het idee dat ze dit toch als A merk in stand willen houden, dus dan is 1000 branduren wel het minimum. Als ze hun werk goed doen zullen ze je toch minimaal een paar opsturen.
Kan er niet iets fout zijn met de luchter
Lijkt me heel onwaarschijnlijk, tenzij er iets is dat de luchter continu doet trillen of zo. De lampjes zijn gewoon paralel geschakeld, het zullen gewoon 220/230 v lampen zijn.

Mogelijk is het een heel oude partij lampen? Zo'n 20 jaar geleden zat Nederland op 220 volt, dat is in de tussentijd verhoogd naar 230 volt. Oude gloeilampen kunnen daar minder goed tegen aangezien deze voor 220 volt zijn geoptimaliseerd.

Berichten: 12

Re: Levensduur gloeilamp

Elmo schreef:Gloeilampjes moeten toch wel zo'n 10.000 uur mee kunnen gaan. Als ze echt (regelmatig) veel sneller kapot gaan, dan is er vast iets niet goed. Een dimmer zorgt bijvoorbeeld voor een dramatische reductie in de levensduur, net als niet goed aangelegde electra (zodat er te veel stroom door de gloeidraad kan gaan lopen). Vraag het eens aan je lokale lampenboer/DHZ-winkelier...

Overigens is dit meer Alledaagse Wetenschap dan natuurkunde, en daarom heb ik de thread verplaatst. :)
Ik kan me niet voorstellen dat het gebruik van een dimmer de levensduur van een lamp drastisch zou verminderen. Ben eerder geneigd om het tegengestelde te denken. Gewone gloeilampen hebben een veel kortere levensduur dan 10.000 uur, dat geldt voor industriële lampen, waarvan de gloeidraad anders is opgehangen en wellicht is ook de gasvulling anders. Deze lampen zijn voorzien van een hamertje op de glasbol. Overigens, Philips heeft onderzoek gedaan om ervoor te zorgen dat gloeilampen niet al te lang meegaan. Anders is er niet voldoende vraag naar.

Reageer