Gisting en temperatuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 65

Gisting en temperatuur

Hey

ik ben bezig met een eindwerk over gisting en ik moet de snelheid van gistings gaan onderzoeken in functie van de temperatuur.

Mijn vraag is: waarom verloopt de vergisting veel sneller bij een hogere temperatuur dan bij een lagere?

Dank u

Berichten: 7.068

Re: Gisting en temperatuur

Mijn vraag is: waarom verloopt de vergisting veel sneller bij een hogere temperatuur dan bij een lagere?
Als je dat werkelijk denkt moet je misschien je experiment eens uitvoeren bij 80 graden Celsius. :roll:

Maar waarom enzymen niet bij alle temperaturen hetzelfde werken weet ik niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gisting en temperatuur

Dat is nou de hele basis van het onderzoekje wat je doet, dus dat zul je echt zelf moeten bedenken. Waarom doe je dat onderzoek anders? We kunnen je wel tips en hints geven, zoals: wat zijn enzymen? Hoe werken ze (ongeveer)? Spelen enzymen een rol bij het gistingsproces? Als je echt specifieke vragen hebt waar je echt niet uitkomt dan kun je ze alsnog hier stellen.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gisting en temperatuur

Dat is nou de hele basis van het onderzoekje wat je doet, dus dat zul je echt zelf moeten bedenken. Waarom doe je dat onderzoek anders? We kunnen je wel tips en hints geven, zoals: wat zijn enzymen? Hoe werken ze (ongeveer)? Spelen enzymen een rol bij het gistingsproces? Als je echt specifieke vragen hebt waar je echt niet uitkomt dan kun je ze alsnog hier stellen.


Ik wilde helemaal geen uitgebreide uitleg, want ik heb echt alles afgewekt en wist ook wel van die enzymen maar ik wilde wat zeker zijn van mijn proef.

Jullie kunnen mij tenmiste helepen en tips geven maar ik wil helemaal geen antwoord op die vraag. Ik heb misschien mijn vraag wat verkeerd gesteld, sorry :roll: . Zelfs in al mijn boeken staan er geen informatie over gisting en temperatuur.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gisting en temperatuur

http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/bio9...99/bio99693.htm

Elk levend organisme heeft een temperatuur waarin het het beste gedijt. Tussen verschillende giststammen ga je dan ook wel verschillen in optimumtemperatuur zien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gisting en temperatuur

Bedankt allemaal

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gisting en temperatuur

Ikheb nog een klein probleempje

voor een proef moest ik de vergistende en de niet vergistende suikers zoeken.

Ik krijg als resultaat dat sacharose heel goed vergist kan worden en galactose helemaal niet. Ik heb alees geraadpleegd maar ik wil op moleculaire niveau daar een verklaring voor vinden. Dus waarom dat sacharose wel goed vergist kan worden en galactose helemaal niet. Kent iemand een site waar er meer over gisting en suikers staat al is het engels of duits.

een andere vraag is: waarom komt er veel meer energie vrij wanneer er suiker aan gist toegevoegd wordt en zonder suiker minder energie?

Ik weet dat ik daar zelf een antwoord op moet zoeken maar ik heb heb daar helemaal geen antwrood op kunnen vinden.

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gisting en temperatuur

waarom komt er veel meer energie vrij wanneer er suiker aan gist toegevoegd wordt en zonder suiker minder energie?
Waarom marcheert een soldaat harder op een volle buik dan op een lege?

http://www.consumed.nl/?rightUrl=L2RhdGFiY...DM/aWQ9NjI1Ng==
Galactosestapeling

Erfelijke koolhydraat-stofwisselingsstoornis door  

ontbreken van het enzym galactose-1-fosfaat-uridyl-transferase retardatie). Hierdoor wordt galactose (o.a. moedermelk en alle zuivelproducten) niet omgezet met als gevolg een abnormaal verhoogd galactose-gehalte in het bloed (= galactosemie). Galactosemie komt in Nederland voor bij 1 op de 50-70.000 pasgeboren baby's
.

Ik weet het niet hoor, maar zou een ander soort gist niet een enzym hebben dat die galactose perfect kan omzetten??

http://www.hmc.psu.edu/otd/research/hopper/index.htm
Dr. Hopper chose to address the mechanism of gene expression switching in Saccharomyces cerevisiae by studying an inducible gene system referred to as the GAL gene system. At the time, it was recognized that the galactose metabolism pathway enzymes were produced in yeast cells only when galactose was present in the culture medium. It was also well known that a mutation at any one of three genetically defined loci affected the galactose-responsiveness of all of the several galactose pathway enzymes. One of the first issues that was resolved by the work of Dr. Hopper’s lab and others is that the regulatory organization and mechanism was unlike that of a bacterial operon. In the years following, Dr. Hopper’s research group and other research groups arrived at the understanding that there are three key regulatory genes, GAL3, GAL80 and GAL4, controlling the transcription of the several galactose-responsive genes (target genes) encoding the galactose pathway enzymes. Knowing this, the focus turned to how the Gal3, Gal80 and Gal4 proteins function to keep the target genes very tightly off in the absence of galactose but allow them to switch on to exceedingly high levels within minutes following galactose addition.
Kent iemand een site waar er meer over gisting en suikers staat al is het engels of duits.
Google; galactose yeast :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gisting en temperatuur

heel erg bedankt Jan :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Gisting en temperatuur

Misschien heb je hier ook nog wat aan.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Gisting en temperatuur

Die site van Bas is stukken beter dan die van mij.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Gisting en temperatuur

nog eens bedankt :wink:

Berichten: 12

Re: Gisting en temperatuur

Dus waarom dat sacharose wel goed vergist kan worden en galactose helemaal niet. Kent iemand een site waar er meer over gisting en suikers staat al is het engels of duits.
Gist zet alleen glocose en fructose om in de glycolyse (waarop de alcoholvormende stap volgt. Galactose moet eerst omgezet worden (door bv enzym galactase) tot glucosemoleculen.
een andere vraag is: waarom komt er veel meer energie vrij wanneer er suiker aan gist toegevoegd wordt en zonder suiker minder energie?
Omdat koolhydrate DE energieleverancier is.
mimi2140 schreef:Ik weet dat ik daar zelf een antwoord op moet zoeken maar ik heb heb daar helemaal geen antwrood op kunnen vinden.

Bedankt
Beter zoeken, er is erg veel over te vinden, tip: achter de pc weg en sneupen in de literatuur.

Reageer