Springen naar inhoud

Ge´nformeerd stemmen : praktisch onmogelijk voor burger?

• Log in om te kunnen reageren

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 april 2006 - 23:52

Hallo,

als student met stemrecht, acht ik het mijn verantwoordelijkheid een beetje geinformeerd te zijn voor de verkiezingen. Nu hebben we in Belgie in oktober 2006 gemeenteraadsverkiezingen, en in 2007 federale verkiezingen.
Je ziet zoveel op je afkomen, maar ik vraag me eigenlijk af, wie kiest er eigenlijk echt grondig geinformeerd?
Alleen al praktisch : je moet bij federale verkiezingen het verschil tussen kamer en senaat kennen, hoe de zetels worden verdeeld (Belgie wordt ook opgedeeld in districten), wat hun bevoegdheden zijn, hoe de regering daaruit wordt opgebouwd,...

In Vlaanderen hebben we ook nog eens een Vlaamse regering : wie kent precies het verschil tussen de bevoegdheden? In 2003 won VLD (liberalen) de federale, in 2004 won CD&V(christelijke partij) die van Vlaanderen. Ik vraag me af of er niet een soort slingerbeweging is, van altijd als je mistevreden bent naar het andere te gaan, zonder je aan te trekken over wat de verkiezingen gaan.

Soms denk ik dat je enkel geinformeerd kunt stemmen als je een journalist bent, of zelf een politicus.

Er was hier onlangs iemand die voorstelde om mensen die op Wilders stemmen ongeschikt te laten verklaren. Dat is uiteraard een beetje naief en hopeloos gevaarlijk, maar ik zit toch ook te denken : kiezen wij wel echt het beste als leiders?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2006 - 12:39

in principe vind ik (het in nederland) wel te volgen als je journaal en actualiteitenprogramma's goed bijhoud. Ik kijk bijna dagelijks nova en soms netwerk. Ik ken de belgische equivalenten niet en het is een stuk lastiger, omdat jullie inderdaad een stuk of zes parlementen hebben, maar meestal zo rond de verkiezingen laten ze reportages zien van hoe het systeem werkt. en als je het mist op tv kun je het op je computer streamen. nogmaals in ned... kun je vrt en canvas ook streamen in belgie?
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 16 april 2006 - 13:40

Ik zou me niet alleen baseren op Nova en Netwerk, eigenlijk. Die zijn toch wel eenzijdig gekleurd. Ik probeer me zo breed mogelijk te laten informeren. Het systeem ken ik wel, maar ik hoor graag de meningen van alle kanten.

Maar het is wel zo dat je als burger moeite moet doen om te weten hoe de vork bij de diverse partijen in de steel zit, en wat je nu echt mag verwachten van de partijen. Dat is ook logisch. Je kan niet verwachten dat in een kwartiertje zendtijd alle standpunten en achtergronden van alle politieke partijen op TV komen. En dat is toch wel zo'n beetje het maximale wat de gemiddelde kiezer aan moeite er in wenst te steken. Dan vinden ze het al snel saai worden en gaan ze naar iets anders kijken.

Ik heb ook wel eens nagedacht om het stemrecht te beperken tot mensen die zich daadwerkelijk interesseren in politiek, of zich druk maken om wat er in het gehele stemgebied (gemeente, land, EU) nu allemaal gebeurd. Dit is echter geen haalbare en geen rechtvaardige oplossing. Maar het lijkt mij niet verkeerd om bij bijvoorbeeld het schoolvak Maatschappijleer echt aandacht te besteden aan politiek. Toen ik nog op de middelbare school zat was dat slechts een klein onderdeel.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Jap

Jap

• >250 berichten
  • 391 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 14:31

Zou het niet een optie kunnen zijn om een nieuwe manier van stemmen te creeren.

Enigzins vergelijkbaar met hoe men resultaat kreeg bij de stemwijzer.
Kandidaten word een politieke richtings getinte vragenlijst voorgelegt en aan de hand van de resultaten daarvan word de stem bepaalt.
Kite high or stay low!

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 15:32

Democratie is een slechte staatsvorm. Zeker voor de economie is het een grote rem omdat er een golfbeweging in de richting van de opeenvolgende regeringen zit. Dat komt doordat de stemmers uit "het midden" door onvrede van links naar rechts zwieren.
Veel beter zou het zijn als een regering gevormd kom worden door een clubje wijze mannen.

Helaas is dat clubje samenstellen niet zo'n eenvoudige taak en wie moet dat doen?

Een slechte staatsvorm OK, maar bedenk maar eens een betere.

Gray

Gray

• >250 berichten
  • 334 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 00:48

De dictatuur is de beste staatsvorm, maar dan wel een `goeie` dictatuur :roll:

Het beste zou zijn dat iedreen het partijprogramma kent van de partijen, en daaruit een keuze maakt. Miss een examentje om te zien of je het wel echt kent... en geslaagd geeft je recht om te stemmen... :P

Zo zal je zien dat 40% van de bevolking voor een andere partij kiest.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 april 2006 - 21:37

Het democratisch systeem, in plaats van een dictatuur of wijze mannen, is een systeem dat goed naar de bevolking luistert. De bevolking is niet altijd slim genoeg.

In Nederland vindt ik dat de regering erg goed luistert naar wat de mensen willen. Dat is wel anders in de verenigde staten. Informatie is goed te vinden in Nederland, en ook is informatie van een partij met geld, even goed te vinden als een partij zonder geld.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 21:42

okay, maar zelfs al zie je veel programma's erover, en luistert de regering, is het in Nederland gemakkelijk om de precieze bevoegdheden en zo te kennen?

GJ_

GJ_

• >250 berichten
  • 802 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 22:11

Het democratisch systeem, in plaats van een dictatuur of wijze mannen, is een systeem dat goed naar de bevolking luistert. De bevolking is niet altijd slim genoeg.  

Echt wijze mannen luisteren ook naar de bevolking. (=utopisch geleuter)

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 18 april 2006 - 10:59

okay, maar zelfs al zie je veel programma's erover, en luistert de regering, is het in Nederland gemakkelijk om de precieze bevoegdheden en zo te kennen?

Ligt eraan wat je gemakkelijk vindt. Het is allemaal vrij opvraagbaar, via internet, bibliotheken en folders. Je zal er echter wel zelf moeite voor moeten doen om het te zoeken en te lezen. Maar als je gewoon surft naar www.regering.nl of www.overheid.nl of naar het gemeentehuis of bilbiotheek gaat kun je alles te weten komen wat je wilt. Dit lijkt mij een minimale moeite.

Echter vind het gros van de mensen het al teveel moeite om een A4-tje door te lezen, en goed lezen schijnt helemaal een uitzondering te zijn. Ondertussen hebben ze wel overal commentaar op.
- Jimi Hendrix -

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 11:20

okay dan, ik woon wel in belgie en jij in nederland, maar het is vergelijkbaar
weet jij als men een regeringscoalitie van >50% vormt, op welke cijfers men dan afgaat? Kamer of senaat (bij jou eerste en tweede kamer waarschijnlijk?).
En dan nog , hoe komt men aan die cijfers, want bij ons in Belgie opgedeeld in kiesdistricten die vertegenwoordigers sturen, en die zijn kleiner dan provincies, en sommige partijen bestaan niet eens overal?

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 18 april 2006 - 12:35

Als ik het zo begrijp is het in BelgiŰ een stuk gecompliceerder dan in NL. Uitgaande van de tweede kamer (=parlement) verkiezingen, dan werkt het als volgt:
Ieder persoon met stemrecht stemt op een partij, en geeft hierbij een voorkeurstem aan een persoon van die partij. Bijvoorbeeld, je stemt op CDA met de voorkeur voor JP Balkenende. Vervolgens worden alle stemmen op een hoop gegooid en naar rato van het aantal stemmen worden de 150 zetels in de tweede kamer verdeeld. Stel nu dat het CDA recht heeft op 50 zetels, dan worden die 50 zetels toegekend aan de 50 CDA-leden met de meeste voorkeurstemmen.

Vervolgens wordt er een informateur benoemd door de koningin. Die informateur gaat bij alle partijen langs om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor een stabiele coaltie. Buiten het aantal zetels dat verkregen is in de tweede kamer, wordt hierbij ook gekeken naar de zetelverdeling in de eerste kamer (=senaat). Een groep partijen kan namelijk wel een meerderheid hebben in de tweede kamer, maar als er in de eerste kamer voor die groep geen meerderheid is, wordt het lastig regeren. Immers, er is een gerede kans dat de eerste kamer het vaak oneens zal zijn met de tweede kamer. Er wordt daarom gestreefd naar een ruime meerderheid in beide kamers. Daarnaast moeten de ideeŰn van de coalitiepartijen wel bij elkaar aansluiten natuurlijk. Een meerderheid van de coalitiepartijen is in beide kamers trouwens niet vereist. In principe kan een minderheidscoalitie ook gevormd worden. Dit wordt echter vermeden, omdat bij een motie van wantrouwen de stemming vrijwel zeker in het nadeel van de coalitie zal uitvallen.

Als duidelijk is wat de coalitiemogelijkheden zijn, wordt de formateur aangesteld. Deze persoon heeft de taak de onderhandelingen die tot een regeerakkoord moeten leiden te co÷rdineren. Als er een regeerakkoord is, worden de ministers en staatssecretarissen (zeg maar onderministers) voorgedragen. De koningin heeft dan nog de mogelijkheden om deze mensen te weigeren. Ik kan me niet herinneren dat dit ooit gebeurd is, meestal worden ze binnen korte tijd beŰdigd.

Dit alles gebeurd na de verkiezingen voor de tweede kamer. De eerste kamer wordt indirect gekozen. Iedereen met stemrecht kiest namelijk eerst voor de provinciale staten (regering van de provincies) van de provincie waarin hij woont. De provinciale staten kiezen vervolgens de leden van de eerste kamer.

Duidelijk zo?
- Jimi Hendrix -

1207

1207

• >250 berichten
  • 991 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 19:11

Wat is het belangrijkste om te kunnen stemmen?

weten hoe de zitjes verdeelt worden en het verschil kennen tussen senaat en parlement of weten waar de partijen en individuen voor staan?

ik denk het 2e en daar kun je je vrij goed over informeren.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2006 - 19:22

Zoals ik het deed in Nederland is dat ze in de krant elke keer voor een stemronde de standpunten van de verschillende partijen op een rijtje zetten. Ik knip (vouw) de namen van de partijen er dan af. en lees die dingen dan door, zet plusjes en minnetjes bij dingen die mij staan/ niet staan. tel de plusjes op, trek de minnetjes af. De gene met de beste scoren krijgt mijn voorkeur. Dan vouw ik de partijnamen terug en zie welke de gelukkige is. Meestal is er bij mij wel een beetje ruimte voor persoonlijke voorkeur en kies ik tussen de beste twee.

Tja, meer kun je als on-politiek persoon niet doen. Even met een kop koffie een half uurtje de krant lezen.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 19:55

Ger, zoals jij het vertelt gaat men voor het vormen van de regering uit van het aantal stemmen over heel Nederland dat elke partij kreeg, voor de tweede kamer. De som moet meer dan vijftig procent zijn, maar liefst ook idem voor de stemming van de tweede kamer. Ik vind het wel vreemd dat je schrijft dat ook een minderheidscoalitie in theorie mogelijk is? Dat is toch hetzelfde als zeggen : als de koningin een gekke formateur aanstelt kan iemand met een 6% partijtje het tot premier schoppen, in een zeer theoretisch geval?

1207, natuurlijk moet je weten waar de mensen voor staan en zo, maar ik vind het gevaarlijk als we gaan stemmen zomaar op populaire gezichten, zonder te weten wat we precies gedaan hebben, en waarop dat invloed zal hebben.

In de VSA komt er per stemming in het parlement in Washington DC, in de krant wat welk parlementslid heeft gedaan. Op die manier kan jij kijken wat jouw afgevaardigde heeft gedaan, en zo je mening vormen. Er valt toch iets voor te zeggen eigenlijk?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures