Springen naar inhoud

bindingen

• Log in om te kunnen reageren

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 april 2006 - 12:05

Ik heb nog niet zo lang chemie en ik zou er dus volledig naast kunnen zitten maar ik heb een vraag waar m'n leerkracht niet op kon antwoorden, hij is afgeleid uit 2 dingen die we gezien hebben in chemie:
1. ion-bindingen hangen af van het aantal valentie-elektronen bij de elementen
2. door energie toe te voegen aan iets (vb. door te verwarmen) springen de elektronen naar een ander energieniveau.

Kan je deze 2 samenvoegen en zeggen dat je bij verschillende temperaturen ook verschillende bindingen kan hebben? :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 april 2006 - 16:55

Door het toevoegen van energie (bijvoorbeeld warmte), springen elektronen niet per definitie over na een andere schil (als dat is wat je met "energieniveau" bedoelde).
Bij verschillende temperaturen bestaan verschillende bindingen. Denk maar aan een faseovergang van bijvoorbeeld vloeibaar water (waterstofbruggen) naar gasvormig water.
Vast aluminium -> vloeibaar Al
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 09:02

Door het toevoegen van energie (bijvoorbeeld warmte), springen elektronen niet per definitie over na een andere schil (als dat is wat je met "energieniveau" bedoelde).
Bij verschillende temperaturen bestaan verschillende bindingen. Denk maar aan een faseovergang van bijvoorbeeld vloeibaar water (waterstofbruggen) naar gasvormig water.
Vast aluminium -> vloeibaar Al

en kan je dan ook verschillende bindingen hebben tussen verschillende elementen?

JeroenMeloen

JeroenMeloen

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 13:56

Je stellingen zijn veel te kort door de bocht.

Ionbindingen hangen niet af van het aantal valentie elektronen in die zin dat het een andere binding wordt als een stof verwarmd wordt.
Een ionbinding is (kort door de bocht) een binding tussen een positief geladen metaal en een negatief geladen niet metaal.
Het aantal valentie elektronen van een element zegt wel iets over welk ion het element waarschijnlijk zal vormen, dus 1+, 2+ of juist 2- enz. Of het element cationen of anionen gaat vormen hangt weer af van welke schil de elektronen behuizen.

Anyway, je stelt dat je door thermische energie een elektron naar een hoger energetische schil kan tillen. Dit is ook weer te kort door de bocht. Thermische energie zorgt er meestal niet voor dat dit gebeurt. Een elektron wordt bijvoorbeeld wel als het door een foton geraakt wordt naar een hoger energie niveau getild.

Ik zou de term 'vanderWaals binding' eens bestuderen als ik jou was, dat helpt ook wel.

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 16:02

Dank je voor de uitleg JeroenMeloen en Mrtn!

@ JeroenMeloen: als je met kort door de bocht, heel simpel voorgesteld bedoelt is dit omdat ik nog maar een jaartje scheikunde heb, ik geef je dus volkomen gelijk

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 17:29

Anyway, je stelt dat je door thermische energie een elektron naar een hoger energetische schil kan tillen. Dit is ook weer te kort door de bocht. Thermische energie zorgt er meestal niet voor dat dit gebeurt. Een elektron wordt bijvoorbeeld wel als het door een foton geraakt wordt naar een hoger energie niveau getild.
.

Jeroen, de warmte (thermische energie) is dat geen elektromagnetische straling (fotonen)? Ik dacht van wel!

JeroenMeloen

JeroenMeloen

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2006 - 14:42

.

Jeroen, de warmte (thermische energie) is dat geen elektromagnetische straling (fotonen)? Ik dacht van wel!

Temperatuur is een kwantifisering van de hevigheid van de thermische beweging van atomen en moleculen.
Thermische energie wordt doorgegeven door het botsen van deze atomen en moleculen.
Het is wel zo dat alles met een temperatuur >0K IR-straling uitzend. Maar het is te kort door de bocht om te stellen dat warmte alleen IR straling is. En het is dus ook te kort door de bocht om te stellen dat elektronen naar een hogere energieniveau springen als er warmte wordt toegevoegd.

PCB

PCB

• >100 berichten
  • 175 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 mei 2006 - 18:33

Hm ok, deels dus wel. Je hebt gelijk wat betreft de temperatuur (botsende deeltjes model)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures