Boek over Natuurkunde

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 398

Boek over Natuurkunde

Hey,

Door het lezen van berichten hier op de site ben ik heel erg geinteresseerd geraakt in natuurkunde. Ik wil ook meer weten dan wat je op school leert (vwo NT)

(volgend jaar hopelijk technische natuurkunde hbo)

Welk boek raden jullie mij aan?

Het idee was om eerst een boek te lezen waarin alles wordt behandeld (hoeft nog niet heel diep, mag natuurlijk wel :roll: )

en dan kies ik daarna het onderwerp uit waar ik dan het meest nieuwsgierig naar ben en dan hoop ik steeds weer een nieuw onderwerp uit te diepen.

Graag wil ik dus tips horen van welk boek jullie mij aanraden om mee te beginnen!

(naar aanleiding van een bericht dat er ook slechte boeken zijn met onwaarheden en daar heb ik niet echt behoefte aan)

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

Engels zou trouwens geen probleem moeten zijn, maar Nederlands heeft de voorkeur!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Boek over Natuurkunde

je wilt neem ik aan moderne natuurkunde lezen?

zoja dan moet je het boek van quantum tot quark nemen een best oud en moeilijk boek maar het is wel in het nederlands :roll:

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

Moderne natuurkunde is wel mijn voorkeur op het moment ja :roll:

Ik las ergens hier dat Gerard 't Hooft - De bouwstenen van de schepping een erg goed boek was. Wellicht beter dan Van Quantum tot Quark? (die is ook van hem toch?)

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

Kan iemand me misschien het verschil tussen die twee boeken duidelijk maken, het lijkt allebei eigenlijk over precies hetzelfde te gaan...

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Boek over Natuurkunde

het boek van quantum tot quark is niet van hem :roll:

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

volgens oa deze site wel: http://www.xs4all.nl/~adcs/Deeltjes/bronnen.html

:roll:

ik zie bij dit boek overal zijn naam opduiken, dus wellicht vergis je je? :wink:

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...er=asc&&start=0

wil ik trouwens sowieso niet omdat daarvan nog niemand kan zeggen of het een goed boek is.

Ik denk dat die van 't Hooft het gaat worden (bouwstenen van de schepping), als iemand nog een goede tip heeft is die natuurlijk alsnog welkom!

(meer dan 1 boek kopen vind ik ook niet erg, het gaat erom: waar begin ik mee? :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Boek over Natuurkunde

In van quantum tot quark is elk hoofdstuk is door een andere professor (of door meerdere) geschreven, en hoofdstuk 10 is inderdaad door prof. dr gerard 't Hooft geschreven :roll:

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

Oke bedankt! dan zal ik daar eens naar op zoek gaan :roll:

Berichten: 624

Re: Boek over Natuurkunde

Olezgus schreef:http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...mp;&start=0

wil ik trouwens sowieso niet omdat daarvan nog niemand kan zeggen of het een goed boek is.

Ik denk dat die van 't Hooft het gaat worden (bouwstenen van de schepping), als iemand nog een goede tip heeft is die natuurlijk alsnog welkom!

(meer dan 1 boek kopen vind ik ook niet erg, het gaat erom: waar begin ik mee? :P )
Da's een erg mooi boekje, die Bouwstenen van de schepping, niet zo moeilijk ook.

Verder is The Road to Reality van Roger Penrose natuurlijk het boek wat je als leek wilt hebben :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Boek over Natuurkunde

Ik ben momenteel "Mijnheer Albert" (Frank Vermeulen) aan het lezen. Niet echt een wetenschappelijk werk, maar eerder een roman die op z'n wereld-van-Sofies de relativiteitstheorie (en alle voorgaande theorieën waarop deze is gebaseerd) behandelt voor leken zoals ikzelf.

Het boek behandelt dus maar een zeer beperkt gedeelte van de natuurkunde, maar als inleiding tot een verdere verdieping in de relativiteitstheorie kan dit misschien handig voor je zijn.

Berichten: 398

Re: Boek over Natuurkunde

binnenkort hoop ik mijn vwo te hebben en dan heb ik ongeveer 10 weken vrij, dus tijd genoeg om deze boeken door te lezen! :roll:

Bedankt jongens, en meer tips zijn nog steeds welkom!

(zwarte gaten zijn trouwens ook boeiende dingen, en de bermudadriehoek :P , ik heb die 10 weken echt hard nodig :P )

Reageer