[Elektriciteit] ster driehoek.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2.589

[Elektriciteit] ster driehoek.

Hallo,

Waarom is het spanning verschil tussen een ster en een driehoek schakeling
\(\sqrt{3}\)
?

Groeten. Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

Heb je hier wat aan?

Volgende keer aub de zoekfunctie van het forum te gebruiken voor je een vraag stelt.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 2.589

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

zal in vervolg de functie zeker vaker gebruiken.

maar dat artikel handelt over hoe je de berekeningen doorvoert. dit kan ik wel ik weet echter niet waarom men bv kan zegen dat een spannig over twee wikkelingen van een generator in ster
\(\sqrt{3}\)
groter is dan in elke wikkeling apart en niet bv 2 keer de spaning van één wikkeling.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

Heb je de zoek-functie gebruikt?

Het draadje waar ik naar verwees was maar een greep uit de ster/driehoek topics die de afgelopen tijd zijn langsgekomen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

Het is niet 2keer , door de faseverschuiving.

Berichten: 2.589

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

Het is niet 2keer , door de faseverschuiving.
het zal dan wel op één of ander manier door driehoeksmeting te vinden zijn waarschijnelijk.

als ik meer tijd heb zal ik echt een zoeken.

Groeten.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

Hallo,  

Waarom is het spanning verschil tussen een ster en een driehoek schakeling ?
Op de verticale as de spanning. Een lila lijn voor een wisselspanning van 230 V, ofwel 230 V maximaal tusen de 0 en de fase. Die geven we even wiskundig weer als 230.sin(x).

Een donkerblauwe lijn voor een tweede fase, die ten opzichte van de eerste 120° verschoven is, net zoals op het echte net. Die geven we even wiskundig weer als 230.sin(x+120)

Als we nou de functie : 230.sin(x) - 230.sin(x+120) weergeven, dan volgt deze de gele lijn.

Wiskundig moet af te leiden zijn dat het maximum van die functie 230.sin(x) - 230sin(x+120) ligt op 230.[wortel]3

dat is een stukje wiskunde waar ik geen zin in heb, maar ik heb wel een plaatje voor je gemaakt.

Meet dus steeds het verschil in potentiaal tussen de lila lijn en de blauwe lijn op hetzelfde moment, en geef dit verschil op dezelfde plaats in de grafiek (is tijdstip) weer als die gele lijn.

Er zijn hier dus twee van de drie fasen getekend(lila en blauw), plus het potentiaalverschil tussen deze twee fasen (geel) op enig moment.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

Een lila lijn voor een wisselspanning van 230 V, ofwel 230 V maximaal tusen de 0 en de fase.
Om het nog wat ingewikkelder te maken: bij een wisselspanning van 230V staat die 230V voor de effectieve waarde. De topwaarde is wortel 2 keer zo groot, dus ongeveer 325V.

Overigens is de factor wortel 3 tussen de driehoeksspanning en de sterspanning makkelijk meetkundig af te leiden als je de spanningen als vectoren tekent. Hoe dat in zijn werk gaat staat in elk leerboek over elektrotechniek.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] ster driehoek.

De 3 spannings vectoren van elke fase hebben een faseverschil van 120 graden. Voor de ster-schakeling is de lengte van de vector
\(V_r = V_1 - V_2 \)
, dus de lengte van de lijn tussen de uiteinden van twee vectoren met lengte 1 (max. waarde) -
\(\sqrt 3\)
.

Een fase verschil van 120 graden is
\(\frac{2}{3} \pi \)
radialen.

Een fase verschil van 240 graden is
\(\frac{4}{3} \pi \)
radialen.

In elk boekje over elektrotechniek wordt aangegeven hoe je aan de waarde
\(\sqrt 3\)
komt.

In onderstaand tekeningetje zijn de blauwe vectoren de fase vectoren, aangegeven als eenheidsvector met lengte 1. Het gaat hier om hoeken van 120 graden, 60 graden en 30 graden. Het verschil tussen twee eenheidsvectoren geeft de spanning tussen 2 fasen, dat is een rode vector met de lengte
\(\sqrt 3\)
.

Afbeelding

De effectieve waarde van een wisselspanning is in grootte
\(V_{e\ff} = \frac {1}{2} \sqrt 2 V_{\max} \)
en is geen vector grootheid.

Reageer