Springen naar inhoud

Centrum van negatieve en positieve lading(en) vallen samen?

• Log in om te kunnen reageren

Pulp5

Pulp5

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 15:21

Als ik wil bepalen of een bepaalde molecuul een dipool is, en ik weet dat de bindingen polair zijn (bijv. water: H2O, elektronegativiteit O en H: 3,5 respectievelijk 2,1 , verschil > 0.4), mag ik dan het volgende doen om te bepalen of de stof (a)polair is?

Als de ruimtelijke structuur het volgende is:

Lineair ( 180°) , bijvoorbeeld: O-C-O 

of

Plat vlak (120°), bijvoorbeeld O-S-O

of

Tetraëder (109,5°), bijvoorbeeld H-C-H

Dan is de stof apolair, want de positieve en negatieve ladingen vallen WEL samen. Dus als ik in mijn BINAS (tabel 54) vind dat een hoek niet één van de drie bovenstaande structuren heeft (bijvoorbeeld water H-O-H heeft een hoek van 104,5°) is de stof wel polair? Of ga ik te snel door de bocht?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 16:30

de ruimtelijke geometrie kan je vinden op
[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/VSEPR-theorie[/url
kijk vooral eens naar de tabel die weergeeft hoeveel bindende en vrije elektronenparen er aanwezig zijnr ond het centraal atoom.
als er geen vrije elektronenparen (lone pairs) aanwezig zijn is de verbinding niet polair op voorwaarde dat alle atomen die gebonden zijn op dit centraal atoom gelijk zijn Hier allemaal voorgesteld door X.
Als er een vrij elekronenpaar aanwezig is , is de symmetrie (de basic geometrie) verloren en is de binging polair
Twee uitzonderingen nl
bij 5 elektronenparen is de lineire vorm niet polair
bij 6 elektronenparen is de square planar ook niet polair
De dipolen heffen elkaar op

leen

leen

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 16:32

de link met de ruimtelijke geometrie en hopelijk nu ok
http://nl.wikipedia....i/VSEPR-theorie

Pulp5

Pulp5

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 april 2006 - 19:43

Bedankt voor je reactie. Ik zocht al op Wikipedia, maar klikte niet op de artikel die jij noemt omdat het mij iets te moeilijk (en irrelevant) klonk (VSEPR-theorie). Maar het is wel degelijk relevant zie ik.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures