Centrum van negatieve en positieve lading(en) vallen samen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Centrum van negatieve en positieve lading(en) vallen samen?

Als ik wil bepalen of een bepaalde molecuul een dipool is, en ik weet dat de bindingen polair zijn (bijv. water: H2O, elektronegativiteit O en H: 3,5 respectievelijk 2,1 , verschil > 0.4), mag ik dan het volgende doen om te bepalen of de stof (a)polair is?

Als de ruimtelijke structuur het volgende is:

Code: Selecteer alles

Lineair ( 180°) , bijvoorbeeld: O-C-O 

of

Plat vlak (120°), bijvoorbeeld O-S-O

of

Tetraëder (109,5°), bijvoorbeeld H-C-H
Dan is de stof apolair, want de positieve en negatieve ladingen vallen WEL samen. Dus als ik in mijn BINAS (tabel 54) vind dat een hoek niet één van de drie bovenstaande structuren heeft (bijvoorbeeld water H-O-H heeft een hoek van 104,5°) is de stof wel polair? Of ga ik te snel door de bocht?

Berichten: 288

Re: Centrum van negatieve en positieve lading(en) vallen samen?

de ruimtelijke geometrie kan je vinden op

[url]http://nl.wikipedia.org/wiki/VSEPR-theorie[/url

kijk vooral eens naar de tabel die weergeeft hoeveel bindende en vrije elektronenparen er aanwezig zijnr ond het centraal atoom.

als er geen vrije elektronenparen (lone pairs) aanwezig zijn is de verbinding niet polair op voorwaarde dat alle atomen die gebonden zijn op dit centraal atoom gelijk zijn Hier allemaal voorgesteld door X.

Als er een vrij elekronenpaar aanwezig is , is de symmetrie (de basic geometrie) verloren en is de binging polair

Twee uitzonderingen nl

bij 5 elektronenparen is de lineire vorm niet polair

bij 6 elektronenparen is de square planar ook niet polair

De dipolen heffen elkaar op

Berichten: 288

Re: Centrum van negatieve en positieve lading(en) vallen samen?

de link met de ruimtelijke geometrie en hopelijk nu ok

http://nl.wikipedia.org/wiki/VSEPR-theorie

Berichten: 2

Re: Centrum van negatieve en positieve lading(en) vallen samen?

Bedankt voor je reactie. Ik zocht al op Wikipedia, maar klikte niet op de artikel die jij noemt omdat het mij iets te moeilijk (en irrelevant) klonk (VSEPR-theorie). Maar het is wel degelijk relevant zie ik.

Reageer