[Vloeistofmechanica] Gedachtenexperiment viscositeit

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 398

[Vloeistofmechanica] Gedachtenexperiment viscositeit

Naar anleiding van een bericht van StrangeQuark vond ik het interessant om dit te proberen te berekenen.
Het is erg vergelijkbaar met een bak gevuld met water die je perfect droog wil maken, en dat wil je bewerkstelligen door er heel hard mee te schudden. Theoretisch moet je zo hard kunnen schudden dat je alle viscositeit en traagheid overwint en dat de kolom water perfect zijn vorm houd en de bak er onder door schuift, waardoor er een droge plek achter blijft. Het is theoretisch wel mogelijk, maar nooit haalbaar en zeker niet praktisch uitvoerbaar, bovendien is het erg veel makkerlijker om het water weg te pompen.
Ik wil hiervoor kijken naar een bak met een inhoud van 1 liter en die ook precies gevuld is met dus 1 liter water.

Nou stuitte ik meteen op het volgende probleem:

- Moet ik de dynamische of de kinetische viscositeit hier gebruiken?[/quote]

Berichten: 398

Re: [Vloeistofmechanica] Gedachtenexperiment viscositeit

dynamisch: 1*10^-3 N/m2/s

kinetisch: dynamisch / dichtheid = 1*10^-6

Code: Selecteer alles

N/m2/s     kg*m/s2 / 2m /s

-------- = ------------------....................

kg/m3      kg/m3
[edit door Miels: ik heb het geheel even tussen

Code: Selecteer alles

 tags gezet, daardoor wordt het beter leesbaar. Voor een nog mooier resultaat kan je de [url=http://www.wetenschapsforum.nl/invision/index.php?showtopic=21484]FAQ Formules[/url] lezen][/color]

Het moet niet gekker worden, ik kom er niet uit wat de eenheid is van kinetische viscositeit :S

Gebruikersavatar
Berichten: 113

Re: [Vloeistofmechanica] Gedachtenexperiment viscositeit

Het moet niet gekker worden, ik kom er niet uit wat de eenheid is van kinetische viscositeit :S


De eenheid is pascal.seconde [Pa.s]
Kabouters bestaan niet

Berichten: 398

Re: [Vloeistofmechanica] Gedachtenexperiment viscositeit

hmm.. maar hoe dan verder? hoe moet ik me dat eigenlijk inbeelden, 1 Pa*s ?

N/m2/s --> gaat die m^2 over raakoppervlak?

Dit is lastiger dan ik had verwacht :roll:

...maar daardoor niet minder leuk :P

ik zal morgen nog eens rustig kijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Vloeistofmechanica] Gedachtenexperiment viscositeit

N/m²/s --> gaat die m^2 over raakoppervlak?
beter N.s/m²

En vraag je niet af wat die vierkante meter hier betekent, die pascalseconde is een zogenaamde anti-intuïtieve eenheid, dat wil zeggen dat ze volgt uit een afleiding zoals jij die probeerde op te stellen, en dat de onderdelen geen aanwijsbare betekenis meer hebben. :roll:

Een klein beetje zoals de --- greek012.gif m ---voor soortelijke weerstand, waar een lengte en een doorsnee-oppervlak van een geleider op elkaar gedeeld die lineaire meter vermenigvuldigd met die weerstand opleveren. :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer