geluidsgolven?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer

geluidsgolven?

Sinds bijna een jaar heb ik twee katten. Bij één van de katjes registreer ik wel iets heel raars; zodra ik mijn hoofd naar haar rechteroortje toe beweeg, hoor ik een hele hoge en lichte, aanhoudende toon. Dit geluid zwakt direct af als ik mijn hoofd draai (m.a.w. mijn oor "verplaats").

Mijn katje hoort het zelf ook; ze reageert door haar hoofdje te draaien.

Ze is gechipt, sterker nog; ze is per ongeluk dubbel gechipt, dus er zitten twee chipjes in haar hals. Zou deze toon hiervandaan kunnen komen? Maar dan zou zij het voortduend moeten horen...

En chips produceren toch echt geen geluidsgolven, dacht ik...

Wie weet het antwoord?

grt mrgrt

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: geluidsgolven?

Ik denk dat zo'n chip is gemaakt om een bepaalde frequentie uit te zenden zodat er gegevens afgelezen kunnen worden, wellicht is het mogelijk dat je die frequentie hoort. Lijkt me sterk trouwens maar het is wel het meest logische wat ik kan verzinnen.

gegroet

Re: geluidsgolven?

Maar dan zou ik het bij mijn andere kat toch ook moeten horen, die is immers ook gechipt?

Misschien omdat kat 1 twee chipjes heeft...

Overigens...ik zou dan toch werkelijk knettergek moeten worden, a :shock: ls ik in staat was om geluisgolven van chips op te vangen. De hele wereld is inmiddels vergeven van de chips!

grt mrgrt

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: geluidsgolven?

Ik denk dat de chip van de ene kat een andere frequentie uitzend dan de andere chip. Misschien heeft die van je ene kat net een iets hogere frequentie en hoor je die daardoor niet. Sommige mensen kunnen wel vleermuizen horen en anderen weer niet. Misschien ben jij er gevoelig voor. Veel chips in de wereld inderdaad. Maar niet elke is gemaakt om frequenties uit te zenden en waarschijnlijk zijn die zo hoog dat we ze onmogelijk kunnen horen. Vraag eens aan je dierenarts of hij er wat meer van weet.

groet

Re: geluidsgolven?

Hoi,

Misschien is het een goed idee om eens met een microfoon het geluid op te nemen. Je hebt dan meteen het bewijs of het geluid echt van de katten komt, of ergens anders vandaan: zoals de TV of monitor (waar een beeldbuis in zit), de lader van je mobieltje, cd-speler, video etc.

Hoge tonen hebben het karakter dat ze ongeveer zoals lichtstralen weerkaatsen. Op een open veld zou je dus goed kunnen horen waar de toon vandaan kwam. Maar thuis weerkaatst die geluidsgolf zo vaak dat er overal punten zijn, die dicht bij elkaar kunnen liggen en waar je de toon 'ineens' wel, en weer niet hoort.

De kans is heel klein dat de chip in je kat iets uitzend, tenminste ik neem aan dat er geen batterijtje in zit en dat de chip bedoeld is om de kat te 'merken' (zodat ze weten wie ze is als ze gevonden wordt) in plaats van om de kat op te kunnen sporen als ie kwijt is. Deze chips werken meestal zo, dat ze de benodigde energie toegezonden krijgen van het chip lees apparaat. De chips werken alleen op het moment dat ze gelezen worden.

Groeten,

Sjef.

Re: geluidsgolven?

Inderdaad is het een chip om te lezen...dus misschien heeft 't helemaal niets met de chip te maken...

Ik zal de kat 's meenemen naar een open veld en dan nog eens luisteren...hoewel ik het geluid ook hoor als ik haar buitenshuis optil.

grt mrgrt

Re: geluidsgolven?

WiZ schreef:Ik denk dat zo'n chip is gemaakt om een bepaalde frequentie uit te zenden zodat er gegevens afgelezen kunnen worden, wellicht is het mogelijk dat je die frequentie hoort. Lijkt me sterk trouwens maar het is wel het meest logische wat ik kan verzinnen.

gegroet
:shock:

Re: geluidsgolven?

Houdt er rekening mee dat een microfoon maar een beperkt frequentiebereik heeft.

kies de juiste micro :shock: . succes

Als ze dubbelgechipt is kan het misschien zijn dat de uitgezonden frequentie versterkt wordt en daarom hoorbaar.

Re: geluidsgolven?

Het kan zijn dat twee verschillende tonen uit de twee chips. doordat deze twee tonen een verschil hebben, kan het zijn dat je de zogenaamde verschiltoon hoort, als de één een frequentie van bijvoorbeeld 50 kHz heeft en de andere 60 KHz, dan hoor je een toon van 10 kHz, en deze is goed te horen voor ons gehoor.

Re: geluidsgolven?

heb je het geluid eens al eerder gehoord bv: naast een elektriciteitskast

het zou kunnen dat je dan het geluid herkent :shock: :wink:

Reageer