[Natuurkunde] Hoe maak ik een simpele heteluchtballon?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 55

[Natuurkunde] Hoe maak ik een simpele heteluchtballon?

Ik moet voor een po natuurkunde een heteluchtballon maken, hoe kan dithet makkelijkst?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Natuurkunde] Hoe maak ik een simpele heteluchtballon?

Vul een (feest)ballon met verwarmde lucht?

Verwarm de pomp, of span een doekje losjes over een warmtebron en laat zien dat het doekje gaat bollen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Natuurkunde] Hoe maak ik een simpele heteluchtballon?

Kies een zo licht mogelijk ballonmateriaal dat bovendien makkelijk tot een bolvorm of benadering hiervan te plakken/lassen is met een zo gering mogelijke massatoename per m² ballondoek.

stel een functie op voor de massa (gerelateerd aan oppervlakte)van je bol/ballon tegen het hefvermogen (gerelateerd aan volume en temperatuurverschil) van die bol/ballon. Ik denk dat je er hierbij beter niet van kunt uitgaan dat die ballon ook nog vracht mee gaat moeten nemen, behalve misschien een contragewichtje om de opening beneden te houden. Want ik ben bang dat het ding anders verschrikkelijk groot moet gaan worden.

Technopolis Mechelen (B)

http://www.dagvandetechnologie.be/nl/index...b758042554911de
De gemiddelde sportballon heeft gemiddeld een diameter van 20 m en verplaatst tussen de 2500 en 7000 kg lucht.  

De gasbrander verwarmt de lucht in een hete luchtballon ongeveer tot 100°C.

Koude lucht weegt ongeveer 1,3 kg per m3.  

De verwarmde lucht is ongeveer 400g lichter.  

Een luchtballon met een inhoud van 2500 m3 zal dus 0,4 * 2500= 1000 kg de lucht in kunnen nemen. Natuurlijk kunnen dit niet alleen mensen zijn, maar de mand, gasbrander, enz. wegen ook zeker 250 kg.
Jij gaat die 100-120°C waarschijnlijk niet halen, dus je hefvermogen per m³ inhoud is al lager. Ten tweede zal je ballon veel kleiner zijn, waardoor de massa van de ballon zelf t.o.v. zijn inhoud (=hefvermogen) veel groter zal zijn.

Ik heb op de BBC eens een aflevering van "Rough Science" gezien, waarbij een stel geleerden een ballon van superdunne vuilniszakken maakten. Ze stonden er zelf versteld van hoe groot dat ding moest worden om een klein cameraatje van een paar ons de lucht in te trekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 55

Re: [Natuurkunde] Hoe maak ik een simpele heteluchtballon?

Ok bedankt, welke materialen hadden jullie in gedachten? een dunne plastic zak?

Reageer