Springen naar inhoud

Waarom is een elektromotor beter dan een verbrandingsmotor?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

hmmm

    hmmm


  • 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 10:46

Daar heb ik wat vraagjes over :P
Waarom is een electormotor beter voor het milieu dan een verbrandingsmotor?
Hoe werkt een electromotor?
Hoelang duurt het om een electromotor helemaal op te laden, en hoe wordt dat gedaan?
Hoe duur is een electromotor?
Is het vermogen van een electromotor beter of slechter dan die van een verbrandingsmotor?

Ik heb wel opinternet gezocht, maar niet veel leesbare links gevonden, dus als jullie even zouden kunnen helpen of een goede link weten, graag :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

sirius

    sirius


  • >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 11:50

Daar heb ik wat vraagjes over :P  
Waarom is een electormotor beter voor het milieu dan een verbrandingsmotor?
Hoe werkt een electromotor?
Hoelang duurt het om een electromotor helemaal op te laden, en hoe wordt dat gedaan?
Hoe duur is een electromotor?
Is het vermogen van een electromotor beter of slechter dan die van een verbrandingsmotor?

Ik heb wel opinternet gezocht, maar niet veel leesbare links gevonden, dus als jullie even zouden kunnen helpen of een goede link weten, graag :roll:

Dit zijn geen makkelijke vragen. Ten eerste is een electromotor niet altijd beter dan een verbrandingsmotor. Het gaat hier waarschijnlijk om rendement en in een elektromotor zelf zal over het algemeen minder energie verloren gaan aan warmte dan bij een verbrandingsmotor.
Een electromotor laad je niet op, je laad een batterij op(of accu, o.i.d.) en daar kun je vervolgens een electromotor mee aandrijven. Hoe lang dit duurt hangt helemaal af van wat voor soort accu/batterij het betreft.
Electromotors zijn waarschijnlijk te krijgen vanaf een paar euro(of misschien wel minder) tot een paar honderduizend euro, afhankelijk van grote en precisie, e.d.
Het vermogen van een electromotor kan groter of kleiner(beter of slechter zou betekenen dat je een voorkeur hebt, en dat zou je dan uit een context moeten kunnen opmaken) zijn dan van een verbrandingsmotor.

Dat je de werking van een electromotor niet online kan vinden lijkt me sterk. Wat heb je geprobeerd in te typen in google o.i.d.?
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

#3

Eric Tutu

    Eric Tutu


  • >100 berichten
  • 127 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 14:34

een Electromoter gebruikt elektrische energie, deze energie moet eerst opgewekt vaak in elektrischiteitscentrales. Deze centrales wekken stroom op met behulp van stoom wat wordt verkregen door het verstoken van aardgas/olie.

De verkregen "stroom" wordt dan opgeslagen in bijv. batterijen.

Om elektrische stroom te verkrijgen worden dus fossiele brandstoffen gebruikt, daarom kan je niet zeggen dat elektrische energie beter is voor het milie, maar net zo slecht/goed als verbrandingsmotoren. :wink:
Lawamena hitihala lawamena haulala

#4

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 april 2006 - 15:49

Waarom is een electormotor beter voor het milieu dan een verbrandingsmotor?

Wie zegt dat dat zo is? Als je 'niet verder kijkt dan je neus lang is', heeft een elektromotor geen uitstoot zoals een verbrandingsmotor. Maar dat wil niet zeggen dat een elektromotor per definitie beter is voor het milieu. Zoals gezegd moet de elektriciteit ook worden opgewekt (en opgeslagen), dat is niet zonder milieubelasting.
Als je elektriciteit echter op een heel schone manier kunt opwekken (water, wind), heb je een heel lage milieubelasting per kW.

Hoe werkt een electromotor?

Dat kan je zelf vinden.
www.howstuffworks.com
www.wikipedia.com

Hoe duur is een electromotor?

Niet te zeggen: hoe duur is een verbrandingsmotor? Hoe duur is een kast?
WŠt voor een elektromotor?

Is het vermogen van een electromotor beter of slechter dan die van een verbrandingsmotor?

Of je met een elektromotor of met een verbrandingsmotor een groter vermogen haalt?
Sja, dat is moeilijk te zeggen. Beide motoren zijn in zů veel verschillende configuraties te bouwen..
Hoog toerental / laag koppel of andersom. Zo is een elektromotor die 100.000 newtonmeter trekt, niet zo'n probleem.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#5

physicalattraction

    physicalattraction


  • >1k berichten
  • 3103 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 april 2006 - 17:05

Het is natuurlijk wel beter voor de luchtkwaliteit in de grote steden als er daar auto's met elektromotoren rondrijden in plaats van verbrandingsmotoren, dus hoewel er evenveel uitstoot van schadelijke stoffen is bij beide type motoren, is het van belang om te kijken waar je deze stoffen uitstoot.

#6

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:23

Om elektrische stroom te verkrijgen worden dus fossiele brandstoffen gebruikt, daarom kan je niet zeggen dat elektrische energie beter is voor het milie, maar net zo slecht/goed als verbrandingsmotoren.  :wink:


elektrisch is meestal wel degelijk beter voor het milieu, omdat het totale rendement veel hoger is dan het totale rendement van een verbrandings motor.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

#7

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:36

elektrisch is meestal wel degelijk beter voor het milieu, omdat het totale rendement veel hoger is dan het totale rendement van een verbrandings motor.

Het is dat je het woordje "meestal" in je stelling verwerkt, anders vind ik het nogal een boude bewering.
De omzettingsprocessen in een grote elektriciteitscentrale verlopen wel efficienter dan in een verbrandingsmotor, maar vervolgens krijgen we transportverliezen voor de stroom, en nog eens warmteverliezen in de elektromotor.

Kan groencontainer eens met wat onderbouwde cijfers komen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#8

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 22:06

Rendement van een goede verbranding motor zit tussen de 25% en 30%, rendement van een normale 3fase inductie motor zit tussen de 75% en de 80% terwijl en goede motoren rendementen halen van 95%!
Rendement van een centrale ligt tussen de 55% en de 70%. Verliezen in het transport zitten tussen de 7% en 8% (dus efficientie 92% tot 93%)

Simpel sommetje voor het totale rendement: 0.55*0.75*0.92=0.38, dus 38%, moet je een hele goede verbrandings motor voor hebben om dat rendement te halen, en bedenk dat dit nog lang niet het beste is voor een elektrisch systeem: 0.7*0.95*0.93=62% is zeker te halen!
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

#9

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 19 april 2006 - 22:51

:roll: voor groencontainer, nu komen we ergens. Netjes op een rijtje gezet, en alle minima en alle maxima met elkaar vermenigvuldigd om worst-case en best-case met elkaar te vergelijken. Een slecht elektrisch systeem is dus ongeveer even milieubelastend als de betere verbrandingsmotoren.

Blijft nog een vraag over. als we nou de boel mobiel maken, m.a.w. een elektromotor op accu's die meegesleept moeten worden, en een benzinemotor (die in een auto ook lang zijn maximale rendement niet haalt vanwege de wisselende toerentallen). Lijkt dat nog steeds op elkaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#10

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 19 april 2006 - 23:15

Rendement van een centrale ligt tussen de 55% en de 70%.

O ja? Kun je in Nederland 1 centrale noemen die dat haalt?

#11

groencontainer

    groencontainer


  • >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 23:31

Het rendement zal idd iets afnemen in een auto, maar de afname valt op zich wel mee, zal nog steeds wel efficienter blijven dan een verbrandings motor. Als je het overigens op die manier bekijkt, moet je het zelfde doen bij verbrandings motoren.
De accu is een probleem (eigenlijk alleen financieel), neem je bijvoorbeeld 5kWh mee, dan heb je voldoende aan 30kg LiPolymeer cellen, maar dat is heel erg duur, neem je de goedkoopste oplossing, loodzuur cellen (volgens mij mag dat inmiddels niet meer), dan heb je ineens iets van 130kg ofzo nodig. Verder moet je natuurlijk ook nog het rendement van de accus menemen in de berekening, weet nu even niet meer wat die ongeveer zijn, zal dat wel even nazoeken.
Extra weerstand van 100kg extra gewicht in een auto:
Stel dat we een band hebben met een rollweerstandcoefficient van 0.015 N/N
(redelijk hoog) dan kan je dus uitrekenen, dat 100kg (ongeveer 1000N) een extra weerstand oplevert van 15N dit is bij een snelheid van 100km/uur (28 m/s) 15*28=420 watt, als je nu een beetje handig bent met het verwerken van getalletjes kan je zelf uitvinden, dat deze verliezen ook best wel meevallen.

Ik ken toevallig iemand die zelf zijn auto heeft omgebouwd naar een hoog efficiente electro auto, zal eens vragen wat voor een accu's hij precies heeft. Kan al wel vertellen dat het ombouwen erg duur was, maar als het op grote schaal gebeurt zullen de kosten snel zakken.
De inhoud van een pizza met straal z en dikte a =Pi*z*z*a

#12

Brinx

    Brinx


  • >1k berichten
  • 1433 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 april 2006 - 08:05

Wat ik heb kunnen vinden is dat de efficientie van elektriciteitsopwekking in een specifieke energiecentrale, afhankelijk van het proces dat gebruikt wordt, tussen pakweg 30 en 45 % zit. Het geproduceerde elektrisch vermogen is hierbij gedeeld door het toegevoerde chemisch vermogen. Kijk in paragraaf 3.2 van:

http://www.novem.nl/...ocumentId=21836

Geen idee of dit representatief is!





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures