[Telproblemen] Getallen vormen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

[Telproblemen] Getallen vormen

Beste,

Ik heb een probleem met het volgende vraagstuk:

"Met de cijfers 1, 2, 3, ..., 9 worden getrallen van drie cijfers gevormd.

a) Hoeveel dergelijke getallen zijn er?

Mijn oplossing: een Herhalingsvariatie van 3 uit 9: 9^3 = 729 => Klopt

b) Bereken de som van deze getallen

Deze kan ik niet oplossen, en de leerkracht zei dat er niet met rijen gewerkt mocht worden

c) Als men deze getallen in stijgende volgorde rangschikt, op de hoeveelste plaats staat het getal 231?

Mijn oplossing: Het laagste getal dat gevormd kan worden is 111, dus dat staat op de eerste plaats. 231 staat dan op de 120ste plaats (231-111). Deze uitkomst klopt helaas niet, wat doe ik fout?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 10.058

Re: [Telproblemen] Getallen vormen

b) 111+999=... hoeveel van deze 'paren' zijn er?

c)je gebruikt de 0 niet!

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Telproblemen] Getallen vormen

Safe schreef:b) 111+999=... hoeveel van deze 'paren' zijn er?

c)je gebruikt de 0 niet!
0 staat ook niet vermeld in de opgave

En wat je bij b) bedoelt begrijp ik helaas niet...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Telproblemen] Getallen vormen

111+999

112+998

113+997

...

Berichten: 7.068

Re: [Telproblemen] Getallen vormen

b) Bereken de som van deze getallen
Schrijf eens de eerste 11 getallen onder elkaar op (dus 111 t/m 121). Schrijf hiernaast eens de laatste tien getallen onder elkaar op in aflopende volgorde (dus 999 t/m 989). Bekijk de som van elke rij en trek je conclusies. Bedenk nog even wat er "in het midden gebeurt". :roll:
c) Als men deze getallen in stijgende volgorde rangschikt, op de hoeveelste plaats staat het getal 231?

Mijn oplossing: Het laagste getal dat gevormd kan worden is 111, dus dat staat op de eerste plaats. 231 staat dan op de 120ste plaats (231-111). Deze uitkomst klopt helaas niet, wat doe ik fout?
120 bestaat niet. 130 ook niet. 200 evenmin. enz.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: [Telproblemen] Getallen vormen

raintjah schreef:b) Bereken de som van deze getallen
Schrijf eens de eerste 11 getallen onder elkaar op (dus 111 t/m 121). Schrijf hiernaast eens de laatste tien getallen onder elkaar op in aflopende volgorde (dus 999 t/m 989). Bekijk de som van elke rij en trek je conclusies. Bedenk nog even wat er "in het midden gebeurt". :P
c) Als men deze getallen in stijgende volgorde rangschikt, op de hoeveelste plaats staat het getal 231?

Mijn oplossing: Het laagste getal dat gevormd kan worden is 111, dus dat staat op de eerste plaats. 231 staat dan op de 120ste plaats (231-111). Deze uitkomst klopt helaas niet, wat doe ik fout?
120 bestaat niet. 130 ook niet. 200 evenmin. enz.
Aah.. Oké :roll: Bedankt voor jullie hulp :P

Reageer