Water in de microgolf

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Water in de microgolf

http://www.execonn.com/sf/

Ik zou zeggen bekijk het eens. Is dit bullshit of zou er toch wat waar van zijn? Wat zou dan eigelijk de hoofdreden zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Water in de microgolf

Er zijn nog genoeg variabelen te verzinnen om dit resultaat met een korrel zout te nemen:
  • Een experiment kan eenvoudig in duplo/triplo/nogveelmeer-plo worden uitgevoerd, dit is hier echter niet gedaan;
  • Heeft elke plant dezelfde aarde tot zijn beschikking gehad?
  • Als mensen zich afvragen of de container waarin het water in de microgolf is gezet van invloed is dan moet men dit eens met containers van verschillende materialen uitvoeren.
  • Het is verschrikkelijk kort door de bocht om te stellen dat planten met dezelfde genetische structuur, even hard zullen groeien. Dit zou eerst moeten worden aangetoond in een experiment, hier zal natuurlijk een waarde voor uitkomen met een bepaalde 95% betrouwbaarheids interval. Hiermee moet verder worden gerekend.
Al met al wil ik zeggen dat dit een experiment is wat voor mij verassende waarden opleverd. Om een beter beeld te krijgen van de mogelijke effecten is verder onderzoek nodig.

Dit is een ideaal experiment om als profielwerkstuk uit te voeren Het is relatief makkelijk uit te voeren en je kan er leuk aan meten. Tevens kan een docent je conclusie nooit helemaal fout tellen aangezien het klaarblijkelijk in de wetenschap nog niet duidelijk is hoe dit fenomeen kan. Misschien doe je wel een wereld ontdekking.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Water in de microgolf

Op basis van dit experiment is niets te zeggen. Het zou misschien de kleine moeite waard kunnen zijn om dit experiment op volledig wetenschappelijke manier (dus herhaling, controlegroepen, grotere schaal etc.) uit te voeren, maar ik voorspel dat de verschillen dan verdwijnen. Zo niet dan is deze uitkomst zeer interessant... :wink:
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Water in de microgolf

Weljah, van de wetenschappelijkheid hebben ze daar geen kaas gegeten, maar het effect is wel duidelijk te zien. Iemand die ergens een verklaring zou kunnen geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Water in de microgolf

zoals Bas al zei:
Op basis van dit experiment is niets te zeggen. Het zou misschien de kleine moeite waard kunnen zijn om dit experiment op volledig wetenschappelijke manier (dus herhaling, controlegroepen, grotere schaal etc.) uit te voeren, maar ik voorspel dat de verschillen dan verdwijnen. Zo niet dan is deze uitkomst zeer interessant...
Net als bij mensen zijn er duizenden dingen waar planten aan kunnen doodgaan. En die hoeven lang niet altijd met de proefomstandigheden op zich van doen te hebben.

Ik ben tuinder van beroep (geweest). Als ik 100 stekjes maak ben ik meestal heel blij als ik daar 95 gezonde planten aan overhoudt. Waarom juist die 5 mislukken weet ik niet, en ik kan ze al zeker van tevoren zelden aanwijzen.

Dus als je proeven met planten doet, (en in het algemeen met levende dingen) lijkt me een tiental per proef een minimum.

Bovenstaande proef, met één plant per watersoort, is zinloos. Punt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Water in de microgolf

Ok, dan ga ik deze proef ook maar eventjes uitproberen. Nee, j/k, maar dan ga ik er maar niet verder op doorgaan :roll:

Reageer