Springen naar inhoud

Positieve gedachtekracht

• Log in om te kunnen reageren

Frankeh

Frankeh

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 april 2006 - 22:00

Ik hoorde daarnet iets over een experiment met ratten:

Een groep (A) ratten werd in een ton water gestoken waarin zich een eiland bevond waardoor de ratten die in het water belande konden overleven dankzij het eilandje.
Een groep (B) ratten werden in diezelfde ton water gestoken maar het eiland was verdwenen, wanneer de raten geen kracht meer hadden om te zwemmen en dus verdronken (ik weet niet juist hoe het in zijn werk ging, de ton water zal wellicht een stroming gehad hebben om het proces van vermoeing te bevorderen) werden ze gered door diegene die het experiment uitvoerde.

Hierna werden de ratten uit groepen A en B bij elkaar gezet in een ton water waarin zich geen eiland bevond, de ratten van groep B zwemde willekeurig rond tot ze vermoeid werden en dus verdronken. De ratten uit groep A echter bleven veel langer boven water doordat ze geloofde dat het eiland zich ergens bevond.

De lijn kan verder getrokken worden bij mensen, dat is logisch.. maar uiteraard, het wezen die we zijn, nog veel complexer dan dit eenvoudig experiment. Als jullie handige websites hebben waar interessante teksten, experimenten, .. geschreven staan die over dit onderwerp handelen: shoot! (titels van boeken zou nog beter zijn)

Om deze topic een bijkomende functie te geven kunnen we deze plaats gebruiken om te discussieren over de gedachtekracht.

Het is algemeen geweten (denk ik) dat mensen die negatief ingesteld staan minder gelukkig, minder geld, ... dan mensen die positief ingesteld zijn. In ons hoofd stellen we vele limieten, grenzen op die ons tegenhouden bepaalde acties te ondernemen. Bon, ik ben een totale leek en laat het dus over aan de geleerden, jullie! :roll:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2006 - 07:23

Dat klinkt als het experiment van Seligman, over aangeleerde hulpeloosheid. De insteek is dus niet de 'positieve gedachtenkracht' whatever je daarmee bedoelt, maar het effect dat mensen zich in een slachtofferrol plaatsen omdat pogingen de situatie te veranderen geen effect hadden. De bevindingen van dit onderzoek hebben onderzoek en ideeen over depressie nieuwe input gegeven.

groeten,
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 09:20

Naar ik het bekijk, heeft een bepaalde waarneming aan een bepaalde zijde van het lichaam een kruis-reactie op de andere helft van de hersenen. De oorspronkelijke waarneming krijgt een beoordeling (negatief/positief), en zo ook z'n plaats (onderbouwing) in het geheugen. De respectievelijke besluiten vorm een 'ketting van onderbouwingen' (links-rechts-links-rechts-links...), die dus een positieve dan wel een negatieve draai gegeven zijn. Een 'eventuele positieve draai' is afhankelijk van de karaktereigenschappen van ieder individu. Zo kan iemand ook nagenoeg voortdurend positief tegen de wereld aan kijken, of een pessimist zijn.

fenke

fenke

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 14:39

Ik snap daar helemaal niets van, Sjors. Wat bedoel je?

Maar ik moest ook wel meteen aan aangeleerde hulpeloosheid denken toen ik de originele post las. Waar heb je over dat experiment gelezen, Frank?

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 15:26

Maar ik moest ook wel meteen aan aangeleerde hulpeloosheid denken toen ik de originele post las. Waar heb je over dat experiment gelezen, Frank?

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik bedoelde te zeggen dat bijvoorbeeld de waarnemingen van ogen z'n verwerking hebben in de andere zijde van de hersenen. Niet alleen de waarnemingen worden naar mijn inziens aan de andere kant van de hersenen verwerkt, ůůk de overwegingen, of iets positief dan wel negatief is (oordeel). Deze overwegingen krijgen een bepaalde draai (negatief of positief) door biologische factoren die iemand genetisch meegekregen heeft. Toch hoeven die karakteristische invloeden niet bepalend te zijn. Je kan er ook voor kiezen om positief gefocust te blijven, en je overdenkingen een 'positieve draai' te geven.

De kracht om positief te denken kan iedereen zelf bepalen. Hooguit zijn het de omstandigheden die niet meespelen, toch blijft het de eigen wil waar de positiviteit vandaan moet komen.

JdM

JdM

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 12:29

[....]

De kracht om positief te denken kan iedereen zelf bepalen. Hooguit zijn het de omstandigheden die niet meespelen, toch blijft het de eigen wil waar de positiviteit vandaan moet komen.

Zoeken naar het eilandje tot je verdrinkt is daar dan een voorbeeld van lijkt mij.

In hoeverre kun je dan als mens relativeren en niet tť positief zijn, maar reŽel blijven? Dat is nou precies nog 1 van mijn persoonlijke uitdagingen :roll:

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 13:38

Ja. In NLP zie je dit bijvoorbeeld terug komen. Daar wordt gezegd dat je altijd een keuze hebt.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.
Ward Ruyslinck

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 13:41

[....]

Zoeken naar het eilandje tot je verdrinkt is daar dan een voorbeeld van lijkt mij.

In hoeverre kun je dan als mens relativeren en niet tť positief zijn, maar reŽel blijven? Dat is nou precies nog 1 van mijn persoonlijke uitdagingen :roll:

Bestaat te positief of te negatief wel?

(Ik weet het antwoord niet, hoor. Ik vraag het me gewoon af).
Ward Ruyslinck

JdM

JdM

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 13:53

Bestaat te positief of te negatief wel?

(Ik weet het antwoord niet, hoor. Ik vraag het me gewoon af).

Ik denk het wel, als je tť positief/negatief bent terwijl dat niet realistisch is en je daardoor schade/last ondervindt denk ik dat het absoluut bestaat.
Echter, bekijk je dit vanuit je eigen standpunt voor jezelf of bepaal je dat voor een ander......
Maar als je er geen reŽele kijk meer op hebt, omdat je "denkt dat alles goed komt" terwijl de feiten gewoon anders vermelden, dan ben je tť positief ja.

Ik merk dagelijks dat mensen door verkeerde interpretatie van "slecht" ook een negatieve kijk op de zaken houden terwijl dat niet reŽel is.

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 14:06

Maar als je er geen reŽele kijk meer op hebt, omdat je "denkt dat alles goed komt" terwijl de feiten gewoon anders vermelden, dan ben je tť positief ja.

Schaad je er jezelf mee of een ander? Ik heb ooit een vriend gehad die dacht dat hij zichzelf kon genezen van HIV. Hij wilde geen medicijnen slikken, maar alles zelf doen.

Dit zou jij dus als te positief kenmerken?

Tot aan zijn dood heeft hij nog hoofdrollen gedanst in balletvoorstellingen en is niet weggeteerd, zoals toentertijd (ruim 8 jaar geleden) het geval was als je medicijnen slikte.

Ik merk dagelijks dat mensen door verkeerde interpretatie van "slecht" ook een negatieve kijk op de zaken houden terwijl dat niet reŽel is.

Kun je een voorbeeld geven? Want ik snap je niet.
Ward Ruyslinck

JdM

JdM

• >25 berichten
  • 29 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 14:18

Schaad je er jezelf mee of een ander? Ik heb ooit een vriend gehad die dacht dat hij zichzelf kon genezen van HIV. Hij wilde geen medicijnen slikken, maar alles zelf doen.

Dit zou jij dus als te positief kenmerken?

Tot aan zijn dood heeft hij nog hoofdrollen gedanst in balletvoorstellingen en is niet weggeteerd, zoals toentertijd (ruim 8 jaar geleden) het geval was als je medicijnen slikte.

Dan is hij dus niet tť positief, het shaadt hem niet, maar helpt hem juist.
De feiten welke ik bedoel hebben dan altijd te maken met de negatieve gevolgen van die overpositieve instelling neem bijvoorbeeld het geval van Sylvia Millecam,
in haar geval zou je het ook naÔef kunnen noemen.

Kun je een voorbeeld geven? Want ik snap je niet.

Jazeker, stel je voor dat je leraar bent, je leert iemand iets op basis van wat de persoon eigenlijk uiteindelijk moet kennen.
Maar door een te negatieve houding van de persoon zelf blijft deze hangen in zijn negatieviteit en heeft daardoor moeite met volgende stappen in het leerpoces te ondernemen, waardoor het allemaal veel langer duurt dan nodig is.
De persoon vindt zelf dat hij het niet goed doet, terwijl "de meester" er allang een ruim voldoende voor had gegeven.
Dat vind ik tť negatief denken, het zit je dan in de weg en belemmert je in verdere groei (als groei tenminste de doelstelling is)

jeroentje

jeroentje

• >250 berichten
  • 352 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 17:41

Dan is hij dus niet tť positief, het shaadt hem niet, maar helpt hem juist.
De feiten welke ik bedoel hebben dan altijd te maken met de negatieve gevolgen van die overpositieve instelling neem bijvoorbeeld het geval van Sylvia Millecam,  
in haar geval zou je het ook naÔef kunnen noemen.

Ik zie niet het verschil met Sylvia. Het enige verschil is dat hij zelf de keuze had gemaakt om geen medicijnen te slikken. Als hij dat wel had gedaan, had hij misschien nog geleefd. Maar dat is speculeren.

Die vriend van me is ook op de alternatieve toer gegaan. Hij ging ontkennen dat hij HIV had en ging zichzelf zuiveren. Stopte met roken en drinken en leefde heel gezond. Maar hij heeft na de uitslag van zijn HIV-test heeft hij ruim 1 jaar geleefd.

Jazeker, stel je voor dat je leraar bent, je leert iemand iets op basis van wat de persoon eigenlijk uiteindelijk moet kennen.
Maar door een te negatieve houding van de persoon zelf blijft deze hangen in zijn negatieviteit en heeft daardoor moeite met volgende stappen in het leerpoces te ondernemen, waardoor het allemaal veel langer duurt dan nodig is.
De persoon vindt zelf dat hij het niet goed doet, terwijl "de meester" er allang een ruim voldoende voor had gegeven.
Dat vind ik tť negatief denken, het zit je dan in de weg en belemmert je in verdere groei (als groei tenminste de doelstelling is)

Ok. Ik kom ze genoeg tegen (ik ben leraar). Die leerlingen zijn wat faalangstig en onzeker.
Ward Ruyslinck

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures