Springen naar inhoud

kip en mens

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 19 april 2006 - 10:47

wat is (biologisch gezien) het verschil tussen een kip en een mens waardoor een kip door blijft rennen als zijn hoofd eraf wordt gehakt en een mens deze reflexen niet heeft? Ik kreeg deze vraag laatst voorgelegd maar kon hem niet beantwoorden.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 11:28

De kop is eraf en toch zou de kip blijven rennen, dat zal dus geen bewuste actie zijn, e.e.a. zal moeten worden geďnnerveerd met iets dat niet in de kop zit. Bekende voorbeelden hiervan zijn reflexbogen die via het ruggenmerg gaan, maar niet de hersenen bereiken. Dit geldt voor zowel mens al kip, hierin dus geen verschil. Maar wat is dan wel het verschil?? Is het wel werkelijk zo dat kippen nog een stukje rennen/vliegen als ze onthoofd zijn? Of is het een urban legend?
Simpelweg het opmaken van het aanwezige ATP in de spieren zou ook kunnen, bij de mens leidt dat tot rigor mortis (lijkstijfheid).

Cassanne

Cassanne

• >1k berichten
  • 1349 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2006 - 12:03

Volgens mij komt dat omdat de kleine hersenen van de kip lager zitten dan bij mensen, en die dus wel eens blijven zitten bij het onthoofden.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

roeb

roeb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 12:13

Ooit eens een documentaire gezien (natgeo) over een kip wiens kop eraf was maar blijkbaar nog genoeg hersens had om het beest te doen leven (meer dan een jaar). De hersens zitten blijkbaar inderdaad (gedeeltelijk) lager, oftewel kon dit dier overleven zonder hersens (?) (Eten werd door de slokdarm gespoten).

Ik heb het al enkele keren gezien: Als ge een kip vast houdt en er dan de kop afhakt, ontstaat er een enrme krachtige vleugelslag. Als ge ze dan loslaat is het een ongecoördineerd bolleke met flapperende vleugels, dat evenwel een paar meter kan stijgen. Ik heb wel nog nooit een kip effectief zien lopen met de kop eraf.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 12:23

Volgens mij komt dat omdat de kleine hersenen van de kip lager zitten dan bij mensen, en die dus wel eens blijven zitten bij het onthoofden.

:roll:

Hersenen zitten in de schedel en dus in het hoofd. Als een kip dan onthoofd wordt , dan horen de kleine hersenen daar toch ook bij. Ik kan me moeilijk inbeelden dat de kleine hersenen van een kip zich ergens ter hoogte van de halswervels bevinden

the_ninth_bit

the_ninth_bit

• >25 berichten
  • 43 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 13:32

Ik heb wel nog nooit een kip effectief zien lopen met de kop eraf.

Toen ik nog heel klein was heb ik ooit eens een kip zien lopen zonder kop,(het kan dus) daardoor ben ik een jaar of 5 bang geweest van een doodgewone kip! :roll:

• Gast

Geplaatst op 19 april 2006 - 20:34

ha, maar wel grappig dat het antwoord dus toch niet zo voor de hand liggend is als ik had gehoopt dat het zou zijn......(?)....lol

Dat de hersenen lager zitten is op zich een verklaring maar dan zouden ze lager moeten zitten dan zijn nek. Dat lijkt me niet. Reflexbogen via het ruggemerg zou kunnen maar waarom heeft een mens deze dan niet? Een mens ligt meteen stil (best een luguber onderwerp maar ik ben altijd op zoek naar een antwoord op een 'waarop')

Verder nog iemand met een verklaring? Ik ben nu wel heel erg benieuwd.

TheClimbingDutchman

TheClimbingDutchman

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:19

kippen waarvan je de nek halverwegen stuk trekt gaan ook bewegen. en dan is het wel een heel stuk van de schedel af.

misschien reageerd hij indirect op zijn onthoofding.
om het even extra luguber te maken, als jij een slapende voet ofzo hebt dan ga je die automatiesch bewegen als je dat door hebt. en als er geen bloed meer door zijn vleugels stroomd heeft hij misschien ook een reflex.

of dat zijn nekspieren die worden door geknipt verkrampen en dat dat het gevoel geeft of hij vastgepakt word en daarop het reflex heeft.

roeb

roeb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 17:55

Misschien is het zo dat vleugelslagen redelijk onafhankelijk van het brein worden gecontroleerd. Een vogel (want het verschijnsel lijkt mij logischerwijs voor vogels int algemeen geldig) bepaalt zijn motoriek natuurlijk wel nog vanuit de hersen, maar het hoofdwerk van gecontroleerde vleugelslag komt waarschijnlijk niet door de hersenen, maar enkel door het ruggenmerg.
Waarom dit dan bij de mens niet zo is, is volgens mij omdat zonder de controlerende werking van het brein, eerder dan het ruggenmerg, gewoon geen beweging ontstaat. Dit is bij meerdere dieren zo en komt volgens mij omdat repetitieve bewegingen die weinig informatie vanuit het brein nodig hebben, of die het ruggenmerg vrijwel volledig op zich kan nemen (zoals vleugelslag (ik beweer nu niet dat dit geen complexe controle nodig heeft om gecoördineerd te werken)), dat deze bewegingen bij sommige dieren niet bestaan.
Bij pas gedode vissen heeft men ook stuiptrekkingen, en bij nog veel andere diergroepen.
Ge zou dus om dit verder te onderzoeken moeten kijken naar wat voor een motorische signalen het ruggenmerg doorgeeft bij afwezigheid van het brein.
Volgens mij is het bv bij de mens zo dat ruggenmergactiviteit vrijwel nihil is bij afwezigheid van coördinatie van de hersens. 'K zou eens een beetje literatuur moeten raadplegen eigenlijk.
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

warre

warre

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 18:20

als ik het nog goed herinner dan is de knie-strek reflex(met het hamertje op de knie kloppen) een reflex van de mens die enkel langs het ruggenmerg gaat. Of we deze reflex ook nog hebben zonder ons hoofd ik zou het niet weten.(maar zou in principe wel moeten)

roeb

roeb

• 0 - 25 berichten
  • 23 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 20:21

Ja, uiteraard zijn er bepaalde bewegingen zonder dat de sensorische en motorische informatie het brein bereiken (althans pas na dat de beweging gedaan is), zoals de terugtrekreflex. Maar bat blijft allemaal vrij beperkt. Puur reflexmatig beginnen stappen zullen we bijvoorbeeld niet vlug doen :).
het claimen van wetenschappelijkheid is altijd "the tricky part"

phi07

phi07

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 mei 2006 - 22:33

Zoals al eerder gezegd in dit topic is er een kip geweest die nog lang leefde nadat de kip onthoofd werd.

http://en.wikipedia....eadless_Chicken

Mike heeft zelfs nu nog een echte fanclub:

http://www.miketheheadlesschicken.org/

Er zijn echter weinig verklaringen te vinden..

Doffer

Doffer

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 mei 2006 - 19:12

Hoi

Een kip loopt niet echt door.
Als je de kop afhakt, echt de hele kop met een stukje nek, dan krijgt een kip stuipen. Hij fladderd met de vleugels, poten trekken samen, staart beweegt. Gewoon alle spieren trekken samen en ontspannen meteen weer dit zo 30 a 60 seconde lang todat het hard echt niet meer pompt.

Ik ben er altijd vanuitgegaan dat een mens ook deze stuipen zou vertonen bij onthoofding.

Maar dit zou dan niet zijn ?
vreemd lijkt me :roll:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures