[natuurkunde] centripetale versnelling en draaicirkel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 114

[natuurkunde] centripetale versnelling en draaicirkel

Op een bepaalde weg is de wrijvings-coefficient tussen het rubber van de banden en het wegdek f=0,65 .de massa m=950kg

1)als de automobilist snel door de bocht rijdt hoe is dan de maximale centripetale versnelling?

2)wat is bij een snelheid van 72km/h )20m/s)de kleinste draaicirkel die de auto kan nemen

3)een bepaalde bocht heeft een straal R=50,0m wat is de maximale snelheid waarmee de auto deze bocht kan nemen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] centripetale versnelling en draaicirkel

Op een bepaalde weg is de wrijvings-coefficient tussen het rubber van de banden en het wegdek f=0,65 .de massa m=950kg  

1)als de automobilist snel door de bocht rijdt hoe is dan de maximale centripetale versnelling?
het verband tussen wrijvingskracht, wrijvingscoefficient en versnellingen (althans voor voorwerpen die net als je auto alleen door de zwaartekrachtversnelling op de weg gedrukt worden) vind je hier uitgelegd:

(NB wrijvingsfacor is een ander woord voor wrijvingscoefficient)

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...d=145643#145643

dit verhaal geldt dan wel voor de dynamische (kinetische) wrijvingscoefficient, maar dat gaat idem zo op voor de statische wrijvingscoefficient, ofwel de maximale wrijvingskracht die kan ontstaan.

uit dat bovenstaande verhaal kun je dus, met jouw wrijvingscoefficient, rechtstreeks de maximale a (in jouw geval die centripetale versnelling) bepalen.

en voor 2 en 3 moet je zelf het opzetje maar eens geven, we zijn voor jou zo zoetjes aan een complete cursus klassieke natuurkunde aan het schrijven, alles komt aan bod :roll: (geen probleem, maar kom eens af met hoe je denkt dat het zit (voordat je begint te rekenen en mogelijk veel tijd verspillen) en dan gaan we eens zien of je van je juiste principes uitgaat) :wink:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 114

Re: [natuurkunde] centripetale versnelling en draaicirkel

wederom :roll:

Fn=mg

Fw=f x Fn

a=Fw / m

a=6,38m / s^2

r=v^2 / a

r=62,7m

v=wortel a x r

v=17,9 m/s
we zijn voor jou zo zoetjes aan een complete cursus klassieke natuurkunde aan het schrijven
ik ben je heeel dankbaar en ik ben hier nog lang niet klaar volgende maand gaswetten en trillingen.

Berichten: 114

Re: [natuurkunde] centripetale versnelling en draaicirkel

het moeilijkste van deze opgave vindt ik het vinden van de versnelling

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde] centripetale versnelling en draaicirkel

het moeilijkste van deze opgave vind ik het vinden van de versnelling
welke en wat is/was het probleem?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer