het nut van een neutron...?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 28

het nut van een neutron...?

Wat is de functie van een neutron in een atoom?

-Mij is wijsgemaakt dat het de protonen in de kern bij elkaar houdt, maar men weigerde mij verdere uitleg te willen geven. Klopt dit of lult deze persoon uit zijn nek?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: het nut van een neutron...?

'Nut' is een wat vreemde term om te gebruiken in dit verband: dat zou impliceren dat het deeltje met een bepaalde bedoeling was ontworpen. En dat is weer een heel andere kwestie waar heel veel mensen het nog lang niet over eens zijn!

Maar wellicht is het interessant om op te merken dat er, voor zover ik weet, geen enkele atoomkern met meerdere protonen bestaat zonder dat daar ook neutronen inzitten. Zo bezien zou ik ook denken dat neutronen ervoor zorgen dat atoomkernen stabieler zijn. Wel gek, want de sterke kernkracht schijnt toch echt een aantal magnituden krachtiger te zijn op die schaal dan de elektromagnetische kracht.

Misschien heeft het te maken met de notie dat protonen en neutronen voortdurend van identiteit verwisselen als gevolg van hun interactie via de sterke kernkracht. Protonen worden getransformeerd tot neutronen en andersom, alsof er een soort estafette gespeeld wordt. Als ik even speculeer: misschien dat de sterke kernkracht alleen tussen nucleonen van verschillende soorten werkt? Dus niet tussen twee protonen, maar tussen een proton en een neutron? Ik heb niet erg veel verstand van kernfysica, dus wellicht sla ik hier de plank compleet mis. Ik moet hier nodig eens wat over gaan lezen!

Berichten: 28

Re: het nut van een neutron...?

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de sterke kernkracht alleen tussen nucleonen van verschillende soorten werkt; ze zijn beide opgebouwd uit quarks, waartussen de fundamentele sterke kernkracht werkt en de nucleonen evaren hiervan de 'restante kracht' -- een onderscheid lijkt me dus niet waarschijnlijk.

Waardoor verwisllen protonen en neutronen zich voortdurend van identiteit? - ik snap niet echt hoe dit een gevolg is van de sterke kernkracht..

*met 'nut' bedoel ik hetgeen dat een neutron essentieel maakt in een atoom (als dit er is). tis dat ik niet goed met woorden ben :roll:

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: het nut van een neutron...?

Even een illustratie van een wisselwerking tussen een proton en een neutron in een atoomkern:

http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase.../funfor.html#c2

Daarbij wisselen een proton en een neutron inderdaad van 'rol'. Er wordt echter bij verteld dat dat slechts een voorbeeld is van de mogelijke interacties tussen nucleonen! Dat wordt nog even verder zoeken, dus...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: het nut van een neutron...?

Ja schreef:Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de sterke kernkracht alleen tussen nucleonen van verschillende soorten werkt; ze zijn beide opgebouwd uit quarks, waartussen de fundamentele sterke kernkracht werkt en de nucleonen evaren hiervan de 'restante kracht' -- een onderscheid lijkt me dus niet waarschijnlijk.

Waardoor verwisllen protonen en neutronen zich voortdurend van identiteit? - ik snap niet echt hoe dit een gevolg is van de sterke kernkracht..  

*met 'nut' bedoel ik hetgeen dat een neutron essentieel maakt in een atoom (als dit er is). tis dat ik niet goed met woorden ben :roll:
Dat Brinx vaak misschien zei , wil niet zeggen dat het compleet fout is, als hij dit echt niet ooit ergens heeft gelezen vind ik het erg knap dat hij het zogoed kan bedenken.

hier heb je een feymann diagram, van de interactie, je ziet dat je begint met een neutron en een proton,en tijdens deze interactie verwisselen van identiteit (ze verschillen toch maar één quark)

Afbeelding

De sterke kracht werkt niet alleen maar tussen verschillende nuceonen. Maar dat een proton en een proton een pion uitwisselen heb ik nog nooit van gehoord .

hier wat extra informatie:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...c=12393&start=0

Reageer