Springen naar inhoud

waarom droegen de mensen vroeger pruiken?

• Log in om te kunnen reageren

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:47

he hallo, weer een vraagje,
waarom droegen de mensen vroeger pruiken?
ja het zal wel te maken hebben met ''stand'' want de ''gewone man'' droeg volgens mij geen pruik. ik vind/vond zelf dat het bij mannen vroeger dus een beetje veel ''verwijfd'' stond . hoe konden dan de mannen toch een pruik dragen?
in de engelse rechtzaal dragen ze geloof ik nog wel pruiken.
wie weet hier meer over te vertellen?
groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:49

geschiedenis dacht ik zo?

verplaatst...
Appareo decet nihil munditia?

Sjorssnors

Sjorssnors

• >250 berichten
  • 768 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:54

Om op een bepaalde manier over te komen, of eigenlijk zich anders voordoen (mooie bos haar) dan werkelijk (ongezond bosje met bijvoorbeeld luizen) is.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2006 - 21:56

Toevallig zag ik v/d week dat de nieuwe 'chief justice' (ofzoiets) in Engeland van plan was om de pruik af te schaffen in civiele rechtszaken.

En waarom? Ik neem aan om de rechter in kwestie een officieel aanzien te geven. Een beetje dezelfde reden als waarom bijvoorbeeld een politieman een uniform en pet draagt.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 22:04

Om op een bepaalde manier over te komen, of eigenlijk zich anders voordoen (mooie bos haar) dan werkelijk (ongezond bosje met bijvoorbeeld luizen) is.

ik begrijp wat je bedoelt, maar als morgen de mode voor mannen is om een zeg maar ''damesstring'' over je hoofd te dragen dan zie je mij dat toch ook niet doen. dus de mannen wilden er op een bepaalde manier overkomen , die volgens mij wel zeer belachlijk overkwam.

Geplaatste afbeelding

zoiets dus.
mij krijg/kreeg je niet met zo'n ding op mijn kop de straat op. groeten pangeaman.

Lala

Lala

• >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 april 2006 - 22:10

ja, maar zij zouden hetzelfde zeggen van de petjes die sommige jongeren nu dragen....mij zie je ook niet die kuitbroeken dragen, maar voor mensen uit die tijd zien mijn "baggy trousers" er weer absurd uit. Dat heeft puur met de tijd te maken waarin je leeft en de trends die er dan zijn, ik vind afroheads uit de jaren '70 er al belachelijk uitzien.
Appareo decet nihil munditia?

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 19 april 2006 - 22:38

Het zal ook wel te maken hebben met hygiëne, of liever het gebrek eraan.
Mensen wasten zich maar zelden. Hun haren waren vettig en vuil. Ze verloren vaak al op jonge leeftijd hun haar.
Het is toch merkwaardig dat het juist in de pruikentijd is dat er sprake is van zeer vele gevallen van huidziektes.

Guy Breton, wijst er op in 'Histoires d'Amour de l'Histoire de France' Ed. Noir et Blanc, Paris 1964 7 delen.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

pangeaman

pangeaman

• >100 berichten
  • 224 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 april 2006 - 22:49

ja, maar zij zouden hetzelfde zeggen van de petjes die sommige jongeren nu dragen....mij zie je ook niet die kuitbroeken dragen, maar voor mensen uit die tijd zien mijn "baggy trousers" er weer absurd uit. Dat heeft puur met de tijd te maken waarin je leeft en de trends die er dan zijn, ik vind afroheads uit de jaren '70 er al belachelijk uitzien.

oke snap em, maar ik kan er nog zelf niet aan waarom de mannen zich voor die tijd zichzelf toch zeg maar ''verwijfd'' gedroegen. men was toen preutser dan nu in onze tijd. dus het was voor die tijd zeer gewaagd?

ben toch effe gaan zoeken op internet en vond dit;

http://www.20eeuwenn...gemak/1045.html
groeten pangeaman.

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 09:54

oke snap em, maar ik kan er nog zelf niet aan waarom de mannen zich voor die tijd zichzelf toch zeg maar ''verwijfd'' gedroegen. men was toen preutser dan nu in onze tijd. dus het was voor die tijd zeer gewaagd?

Nee, want je maakt de denkfout dat het toen ook als verwijfd werd gezien om met een pruik rond te lopen. Dat is niet zo. Als het verwijfd was geweest zou geen man van aanzien, laat staan een koning als Lodewijk XIV, er mee rond gelopen hebben. Een pruik gaf status, hoe groter en extravaganter de pruik, hoe meer status de drager had.

Eelco

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 april 2006 - 11:17

Onze tijd overtreffen in "on"-preutsheid is dan ook nagenoeg een onmogelijkheid. Maar preuts was de 18de eeuw allerminst. De eerste erotische bestseller, Fanny Hill, is van 1749. Diderot schreef behoorlijk ondeugende boekwerkjes (De Non b.v.), en ook extremen als de Markies de Sade zijn een typisch product van de 18de eeuw.
De 18de-eeuwse cultuur is wel redelijk verwijfd: denk aan het filmcliché van de met knikkend en draaiend handje (eventueel met zakdoekje) uitgevoerde revérence, waarmee ook bezoekers van het Land van Ooit geacht worden elkaar te begroeten.
Om daarin een direkte aanwijzing voor "onpreuts" gedrag te zien gaat een stap te ver, maar er is in dit geval wel een zekere link denkbaar. 19de-eeuwse mannen zijn veel 'mannelijker" - met zwarte pakken, snorren en baarden - én veel preutser (Victoriaanse tijdperk).
Alle mode én alle gedrag zijn aan golfbewegingen onderhevig, van heel ingetogen en sober tot heel extreem en extravagant. Soms gaan de golfbewegingen gelijk op, maar dat hoeft niet. Tussen 1850 en 1930 b.v. worden de Zuidbevelandse kappen steeds groter, maar de dames zeker niet losbandiger. En na het steeds korter worden van de rokken eind jaren '60 betekende de maximode geen terugkeer naar zediger gedrag.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 11:34

En dan kom je uit op het punt dat verwijfd tegenwoordig een negatieve bijklank heeft.
Het dragen van pruiken, of een knikkend en draaiend handje waren in elk geval in de 18e eeuw geen teken van verwijfd gedrag, maar van een grote mate van verfijndheid. Het directe tegengestelde van de lompe boertigheid van de gewone burgerij.
In de huidge maatschappij wordt dat met homoseksualiteit geassocieerd en dus als verwijfd beschouwd.

Eelco

PS:

Onze tijd overtreffen in "on"-preutsheid is dan ook nagenoeg een onmogelijkheid.

Dan moet je eens een kijkje nemen in de Romeinse tijd...

ES

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 april 2006 - 14:53

Het is niet zonder belang die 'preutsheid' en 'onpreutsheid' even in een historisch kader te plaatsen. De mode van de pruiken wordt meteen logischer.

De Calvinisten hebben in zowat heel Europa, minstens tijdelijk, een zeer strikt 'preuts' regime ingevoerd. Badhuizen werden gesloten als oorden des verderfs. Naakt werd verbannen en alle blikken dienden ten hemel gericht.
Daardoor zien we dat vanaf de 16de eeuw de hygiëne in West Europa sprongsgewijs achteruit gaat en allerlei daaraan geliëerde ziektes welig tieren.
In de 18de eeuw komt dan stilaan de reactie op gang. Kunstenaars verkennen de mogelijkheden van de te heroveren vrijheid.
De belangrijkste ommezwaai zal echter gebeuren tijdens en na de Franse revolutie.
Opvoeders, geschiedkundigen en schrijvers putten zich uit om de pre-revolutionaire periode zo zwart mogelijk voor te stellen. Een groot aantal van de verhalen over de middeleeuwen vinden overigens daar hun oorsprong. Bv. het 'recht op de eerste huwelijksnacht' ofte 'le droit de cuissage'.
Dat de on-preutsheid dan ook toeslaat is logisch. Toch zal de Restauratie en het Second Empire de klok weer trachten terug te draaien. (Guy Breton. Les Mensonges de l'Histoire)
Het hoogtepunt in de nieuwe preutsheid is zonder twijfel Queen Victoria.
Die nieuwe preutsheid was echter (zoals steeds) slechts schijn. Achter de witte façades waren uitspattingen van allerlei aard legio.

Binnen deze logica is het dragen van pruiken allicht een deel van de uiterlijke preutsheid, die de libidineuse toestanden achter het decorum moest verhullen.
"God is een door de mens gemaakt wezen, waarop de mens omwille van eigen geluk en genotsverhoging zijn menselijke idealen, noden en wensen projecteert."

- L. Feuerbach

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 april 2006 - 15:52

Het is niet zonder belang die 'preutsheid' en 'onpreutsheid' even in een historisch kader te plaatsen.....

En dat heb je dan ook goed gedaan, echter met uitzondering van d'n deze:

De Calvinisten hebben in zowat heel Europa, minstens tijdelijk, een zeer strikt 'preuts' regime ingevoerd.....

Ook dat viel in eerste instantie reuze mee. Aanvankelijk was de sexuele moraal nauwelijks een issue (anders dan in het bespotten van liederlijke monniken en nonnen e.d.). Het is veeleer de wisselwerking vanaf de 2de helft 16de eeuw tussen reformatie en contrareformatie - waarbij beide groeperingen elkaar probeerden te overtreffen in braafheid en rechtschapenheid - die leidde tot de nieuwe preutsheid, in protestentse zowel als in rooms katholieke streken.

Dorus

Dorus

• >250 berichten
  • 299 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 april 2006 - 16:49

Het is niet zonder belang die 'preutsheid' en 'onpreutsheid' even in een historisch kader te plaatsen.....

En dat heb je dan ook goed gedaan, echter met uitzondering van d'n deze:

De Calvinisten hebben in zowat heel Europa, minstens tijdelijk, een zeer strikt 'preuts' regime ingevoerd.....

Ook dat viel in eerste instantie reuze mee. Aanvankelijk was de sexuele moraal nauwelijks een issue (anders dan in het bespotten van liederlijke monniken en nonnen e.d.). Het is veeleer de wisselwerking vanaf de 2de helft 16de eeuw tussen reformatie en contrareformatie - waarbij beide groeperingen elkaar probeerden te overtreffen in braafheid en rechtschapenheid - die leidde tot de nieuwe preutsheid, in protestentse zowel als in rooms katholieke streken.

Moet je de geschiedenis van het Calvinistische Genève eens lezen.....

Maar ja, Guy Breton is slechts hoogleraar aan de universiteit van Montreal. Geen autoriteit dus! :wink:

- L. Feuerbach

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 20 april 2006 - 19:27

Moet je de geschiedenis van het Calvinistische Genève eens lezen.....

1540, '50, '60 ....

Maar ja, Guy Breton is slechts hoogleraar aan de universiteit van Montreal. Geen autoriteit dus! :wink:

Daar mogen de moderatoren wat van zeggen. ik begin er niet meer aan.

Naast het tegen elkaar opbieden in zedelijkheid van reformatie en contrareformatie dient overigens ook de opkomst van de syfilis te worden genoemd als belangrijke oorzaak voor de teloorgang van de badhuiscultuur in de 2de helft v.d. 16de eeuw.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures