[Natuurkunde] Bungeejumpen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Natuurkunde] Bungeejumpen

Wil iemand helpen met deze opgave of een paar vragen van deze opgaven oplossen? zo snel mogelijk graag ik zou het erg waarderen :roll:

Opgave 1 Jumper

Enkele jaren geleden is er een rage ontstaan: "jumpen". Hierbij springt iemand, de jumper, vanaf een brug in een ravijn. Een lang elastisch koord is aan één kant aan de brug vastgebonden en aan de andere kant aan de jumper. Hierdoor komt de jumper tot stilstand ruim boven de bodem van het ravijn en veert weer terug. Zie figuur 1.

Adriaan wil zo'n sprong eens uitvoeren van een brug die zich 90 m boven de bodem van een ravijn bevindt. Maar eerst wil hij berekenen of hij niet teveel gevaar loopt. Als het elastische koord niet is uitgerekt, heeft het een lengte van 32 m. Hij neemt bij zijn berekeningen aan dat hij zich op t = 0 verticaal naar beneden laat vallen. Hij verwaarloost de wrijving.

3p 1  Bereken op welk tijdstip de veerkracht van het koord dan begint te werken.

De veerconstante van het koord is 56 N×m 1. Adriaan heeft een massa van 75 kg.

De massa van het koord wordt verwaarloosd. Vanaf het tijdstip dat de veerkracht van het koord gaat werken, wordt de versnelling steeds kleiner. Op het moment dat zijn snelheid maximaal is, passeert hij de evenwichtsstand.

4p 2  Bereken hoe ver hij op dat tijdstip is gevallen.

Gedurende de periode dat het koord wordt uitgerekt, is de beweging harmonisch. Na het passeren van de evenwichtsstand is zijn val vertraagd tot het laagste punt wordt bereikt.

3p 3  Bereken hoe lang deze vertraging duurt.

4p 4  Bereken met behulp van energie-omzetting de lengte van het koord als het laagste punt wordt bereikt.

De uitkomst van de berekeningen vindt Adriaan bemoedigend.

Toch is hij zeer gespannen als hij de sprong waagt. Deze spanning ontlaadt zich als hij tijdens zijn val uitschreeuwt: "eeeeeeehhh!".

De frequentie van de eerste formant van deze kreet is 600 Hz.

Beschouw zijn mondholte als een aan één zijde gesloten buis, waarbij de eerste formant de grondtoon van deze buis is. De geluidssnelheid in zijn mond is 3,5×102 m×s l.

3p 5  Bereken de lengte van zijn mondholte.

In werkelijkheid bestaat het klankkastcomplex niet uit één buis. Vandaar het ontstaan van meer dan één formant. De frequentie van de tweede formant van de geslaakte kreet is 1080 Hz. Het bereik van de grondtoon van zijn stembanden ligt tussen de 110 en 180 Hz. We nemen aan dat de frequenties van de eerste en de tweede formant gelijk zijn aan frequenties van boventonen van zijn stembanden.

3p 6  Bereken de frequentie van de grondtoon van zijn stembanden tijdens het slaken van de kreet.

Op het moment dat Adriaan zijn kreet slaakt, valt hij met een snelheid van 22 m×s l. De temperatuur van de lucht is op die plaats 40 °C.

Boven op de brug echter is de temperatuur slechts 20 °C.

3p 7  Bereken de frequentie van de eerste formant van de kreet zoals die wordt waargenomen door een toeschouwer op de brug recht boven Adriaan.

Na deze eerste "jump" heeft Adriaan dit nooit weer gedaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Natuurkunde] Bungeejumpen

Op zich simpele vragen, de antwoorden zijn ook gemakkelijk te berekenen.

Wil je dat een ander je huiswerk gaat maken ?

Wat is het probleem dat je hebt met dit vraagstuk? Misschien kun je beter daarmee geholpen worden, als je dat probeert duidelijk te maken.

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Bungeejumpen

nou weet je hoe het zit ik wil hem graag foutloos hebben is belangrijk maar als je het zo makkelijk vind wil je me niet helpenm??

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: [Natuurkunde] Bungeejumpen

Stefangg iedereen hier wil je helpen, er zijn hier een hoop erg intelligente mensen die dit vrij makkelijk kunnen omdat ze al veel opgaves hebben opgelost, het is alleen dat we mensen willen helpen die het wel zelf proberen. Misschien is dat in jouw geval wel zo, dat je dus wel degelijk hard hebt geprobeerd, maar het lijkt nu net alsof je opgaves hebt overgeschreven en maar wacht tot dat wij het oplossen, en zo werkt het natuurlijk niet. Jij zou toch ook niet andermans huiswerk willen maken???

Laat eens zien wat je al hebt, welke gegevens je krijgt bij elke vraag en welke er gevraagd worden, zoek dan in je boek of je binas formules erbij die al die gegevens hebben. Snap je wat het probleem is? We willen je erg graag helpen, maar dan moet jij ook wat doen.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 3

Re: [Natuurkunde] Bungeejumpen

ja ik heb het zelf geprobeerd ik wil het meer gebruiken als controle want het is geen huiswerk maar oefening en ik heb morgen al het se dus kan ik het niet meer op school vragen en vraag 4 kom ik niet uit ik weet niet waarik moet beginnen??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Natuurkunde] Bungeejumpen

4p 4  Bereken met behulp van energie-omzetting de lengte van het koord als het laagste punt wordt bereikt.
Als het bungee-eleastiek juist gestrekt hangt heeft Adriaan een kinetische energie groot ½m.v², waarbij je v kunt uitrekenen aan de hand van de hoogte van de vrije val tot dat punt. Hij heeft op dat punt ook een zwaarte-energie gelijk aan m.g.h1.

Dan begint de veer uit te rekken, wordt er dus potentiële energie in die veer opgeslagen. Als hij uiteindelijk beneden het diepste punt bereikt heeft hij een snelheid 0, en dus een kinetische energie 0. zijn zwaarte-energie is afgenomen tot m.g.h2, waarbij het verschil tussen h1 en h2 de grootst bereikte uitrekking van de veer is (oftewel: h2=h1-u) . Die potentiele veerenergie is gelijk aan ½.c.u² (met u de uitrekking, en c de veerconstante in N/m)

plaats: Ezw...........Ekin.......Eveer

boven: mgh1........½mv²....... 0 (veer begint nog net niet uit te rekken)

onder: mg(h1-u)......0........½.c.u²

de som van deze energiefactoren boven en onder moet gelijk zijn. Hieruit moet u op te lossen zijn.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>

misschien handig als je (h1-u) op nul stelt, waardoor je zwaarte-energie boven gelijk wordt aan m.g.u

succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer