Zuurstofleverancier?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

Zuurstofleverancier?

Hallo iedereen!

Ik heb een zuurstofleverancier nodig waar je makkelijk aan kan komen, en eventueel zelf kan maken. Ik geloof dat kaliumchloraat een goede zuurstofleverancier is?

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Casper.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurstofleverancier?

Het simpelste is waterstofperoxide, bij elke drogist te koop. Een beetje aanzuren is vaak al genoeg om zuurstof vrij te maken.

Kaliumchloraat is moeilijk aan te komen. Los daarvan is dit een grondstof voor vuurwerk en/of explosieven en dus op dit forum taboe.

Berichten: 5

Re: Zuurstofleverancier?

Uhm, moet ik dan gewoon vragen naar waterstofperoxide bij de DA ofzo? Of krijgen ze dan argwaan? Is dat trouwens een vaste stof?

Ennuh, wat bedoel je precies met aanzuren? Ik weet nog niet zo veel van scheikunde, maar daar gaat verandering in komen.

Oja, ik wist helemaal niet dat kaliumchloraat gebruikt werd in vuurwerk, dus mijn excuses hiervoor! :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurstofleverancier?

Argwaan bij het kopen van waterstof peroxide?

Waterstof peroxide van de drogist is een oplossing van 3% in water, een vloeistof dus.

Met de drie procent waterstofperoxide valt zo goed als geen rottigheid uit te halen, hoezo argwaan. Het wordt gebruikt als spoelmiddel bij kiespijn, omdat de vrijkomende zuurstof een ontsmettende werking heeft.

Wat ben je voor vreselijks van plan?

Aanzuren is het toevoegen van een zure stof met als enige reden het zuurder maken van het mengsel. Sommige chemische reacties vinden alleen plaats in een zure omgeving, vandaar. Gewone azijn is in dit geval goed genoeg.

Berichten: 5

Re: Zuurstofleverancier?

Nouja, er moet zuurstof ontstaan als de stof verhit wordt. Maar de boel moet wel droog blijven, dus waterstofperoxide gaat denk ik niet. (Wist ik veel waar waterstofperoxide voor gebruikt wordt :shock: ).

Ik heb ontdekt dat kaliumnitraat werkt en dat je het kan vinden in spul om de stam van afgekapte bomen mee te verwijderen. Klopt dat? Of kan ik dit ook zo kopen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurstofleverancier?

Kaliumnitraat is een stof die je niet makkelijk als particulier zal kunnen kopen. Aangezien ook deze stof voor explosieven en vuurwerk gebruikt kan worden (en daar heel gebruikelijk voor is), zijn vragen als waar je dit kan kopen taboe op deze site.

Berichten: 30

Re: Zuurstofleverancier?

naar mijn weten word waterstofperoxide gebruikt om haar de blonderen...
sterf!

Berichten: 45

Re: Zuurstofleverancier?

Je wilt dus gewoon vuurwerk/pijlen/raketjes maken?

Doe maar niet als je geen verstand hebt van scheikunde.

Berichten: 13

Re: Zuurstofleverancier?

wat is een zuurstofleverancier? ik las ook ergens iets over een neutronenlevernacier, wat is dat? een atoom met veel neutronen? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 292

Re: Zuurstofleverancier?

wat is een zuurstofleverancier? ik las ook ergens iets over een neutronenlevernacier, wat is dat? een atoom met veel neutronen? :shock:


Ontleed het woord en je hebt je antwoord. Om het niet al te moeilijk te maken, is een zuurstofleverancier een stof die zuurstof levert door eerst uit elkaar te vallen, dito voor je neutronenleverancier.
4e-jaars Life, Science & Technology: Chemie

Berichten: 13

Re: Zuurstofleverancier?

Maar in KaliumChloraat zit toch geen zuurstofatoom? Of haal je de atomen uit elkaar en vormen de protonen en neutronen dan zuurstofatomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstofleverancier?

Natriumperchloraat is een vaste stof. Ik weet niet met welke rectie je het droog uiteen kan doen vallen..

Hat is het spul wat verantwoordelijk is voor de oxi in oxi-action (gebla van fabrikanten, maar het is een zuurstofbleekmiddel).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurstofleverancier?

Chloraten en perchloraten staan idd zuurstof af bij reductie.

Perchloraat bevat 4 C atomen, dat wordt vrijgegeven in de volgende reeks (indien er voldoende reducerend vermogen tegenoverstaat):

1. Perchloraat (ClO4-)

2. Chloraat (ClO3-)

3. Chloriet (ClO2-)

4. Hypochloriet (ClO-)

5. Chloride (Cl-)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Zuurstofleverancier?

Uhm.. t kan ook natriumperboraat zijn wat ze voor de zuurstofbleekmiddelen gebruiken - ik denk dat het boraat ipv chloraat is, maar zeker weten doe ik het niet.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Zuurstofleverancier?

Naast perboraat wordt tegenwoordig veel percarbonaat gebruikt. Is minder schadelijk voor het milieu.

(Per)chloraat als bleekmiddel lijkt me niet heel waarschijnlijk, hoewel het wel zal werken.

Reageer