Los of aan elkaar?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Los of aan elkaar?

Ik was bezig een document op te stellen met daarin de volgende zin:
Alle externe communicatie wordt gearchiveerd voor ten minste 3 jaar in het van toepassing zijnde dossier
Word is zo vriendelijk om groene kringeltjes aan te geven onder ten minste. Ik klik daarop, en ik zie alleen de vraag "Los of aan elkaar?" Dus ik haal de spatie weg, wil verder typen, en meteen verschijnen weer de groene kringeltjes met dezelfde vraag. Word weet het blijkbaar niet. Ik weet het nu dus ook niet. Iemand die het wel weet en zo aardig is om uit te leggen wat de regel is?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Los of aan elkaar?

het hangt denk ik af van de context waarin het is geplaatst. hier zou ik het zo laten.

Ander voorbeeld, waarin ik het aan elkaar zou laten:
Simon is aan het fietsen, tenminste, hij zei dat hij dat ging doen.
voor tenminste zou je dan ook althans in kunnen vullen, en dat kan bij jouw voorbeeld niet. Een harde regel zou ik niet weten.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 991

Re: Los of aan elkaar?

Ger schreef:Ik was bezig een document op te stellen met daarin de volgende zin:
Alle externe communicatie wordt gearchiveerd voor ten minste 3 jaar in het van toepassing zijnde dossier
Word is zo vriendelijk om groene kringeltjes aan te geven onder ten minste. Ik klik daarop, en ik zie alleen de vraag "Los of aan elkaar?" Dus ik haal de spatie weg, wil verder typen, en meteen verschijnen weer de groene kringeltjes met dezelfde vraag. Word weet het blijkbaar niet. Ik weet het nu dus ook niet. Iemand die het wel weet en zo aardig is om uit te leggen wat de regel is?
uit elkaar omdat het de betekenis van minimaal, minstens heeft en niet althans of in elke geval. (zo heb ik het geleerd. tenslotte en ten slotte zijn ook zo'n instinkers)

uiteraard kun je bij twijfel synoniemen gebruiken of zin anders structureren

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Los of aan elkaar?

Bedankt, maar met omzeilen kom je er niet altijd natuurlijk. Bovendien wil ik gewoon graag de regel weten. Dus als het "minimaal" betekent dan moet het los, en anders moet het aan elkaar begrijp ik?

Zo zijn er trouwens nog meer van die woorden. "Er vanuit gaan" of "Er van uit gaan" of "Ervan uitgaan"? "Tegemoet" of "Te gemoet"? Enzovoorts. Is het voor elk woord apart bepaald of is er een duidelijke regel voor dit soort woorden?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 991

Re: Los of aan elkaar?

Ger schreef:Bedankt, maar met omzeilen kom je er niet altijd natuurlijk. Bovendien wil ik gewoon graag de regel weten. Dus als het "minimaal" betekent dan moet het los, en anders moet het aan elkaar begrijp ik?

Zo zijn er trouwens nog meer van die woorden. "Er vanuit gaan" of "Er van uit gaan" of "Ervan uitgaan"? "Tegemoet" of "Te gemoet"? Enzovoorts. Is het voor elk woord apart bepaald of is er een duidelijke regel voor dit soort woorden?
yep, betekenis minimaal, minstens is uit elkaar

betekenis althans, in elk geval aaneen

er van uit gaan lijkt altijd fout te zijn volgens mij

te gemoet ook

voor de rest raad ik je taalunie of onzetaal aan. is een 1e stap

bvb. http://www.onzetaal.nl/advies/ervanuit.html

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Los of aan elkaar?

Pfffffff... Wat een regels zeg. Maar bedankt!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Los of aan elkaar?

Je kunt natuurlijk ook in een woordenboek kijken, zoals de dikke van Dale. Daar staat het allemaal in, hier en daar zelfs met uitleg en verwijzingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Los of aan elkaar?

Het enige waar ik de beschikking over heb ik een handwoordenboekje van Prisma en internet. En op www.woordenboek.nl (van Van Dale) staat de uitleg niet (of ikkan het niet vinden).
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 11

Re: Los of aan elkaar?

Goed, dan zet ik hier mijn vraag:

Hoe zit het met 'te veel' en 'teveel'?
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Los of aan elkaar?

"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Los of aan elkaar?

"teveel" is een zelfstandig naamwoord: "Er is een teveel aan mensen".

"veel" is een bijvoeglijk naamwoord (of noem je dat een bepaling?) waar het bijwoord "te" voor kan worden gezet: "Er zijn te veel mensen".

Bij twijfel: als je te[?]veel (waarbij je niet zeker weet of er een spatie tussen moet of niet) kunt vervangen door "te weinig" dan moet het met spatie, als je het kunt vervangen door "tekort" of "gebrek" dan zonder spatie.

(edit) laat maar, de link van Ger legt het al helder uit :)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Reageer