Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Aardelektrisch veld

• Log in om te kunnen reageren

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 15:04

Wij zijn op school met een groepje bezig allerlei dingen uit te zoeken over het aardelektrisch veld.

Ik weet nog helemaal niets hierover en dacht, ik zoek het wel even op op internet, maar ik kan er niets zinnigs over vinden. De bedoeling van mij en een 'collega' is om het ontstaan van het aardelektrisch veld te onderzoeken.

Weet iemand hier een goede site voor te vinden?
Nothing to see here, move along...

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 april 2006 - 16:14

Bedoel je niet het aardmagnetisch veld?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 april 2006 - 18:48

zou kunnen, maar dan heb je het toch over de magnetosfeer? Want daar gaat het niet over, helaas, want dat vind ik ook een mooi onderwerp :roll:. Het gaat over het feit dat er een potentiaalverschil is tussen een hoge laag in de atmosfeer (50km) en de aarde. En er schijnt dus ook een lekstroompje te ontstaan tussen de positief geladen ionosfeer? en de aarde.

Hier een stukje erover wat ik wel kon vinden:

Onweer wordt wel omschreven als het topje van de ijsberg waar het
gaat om atmosferische elektriciteit. In de atmosfeer is altijd een
elektrisch veld aanwezig (tabel 1). De aarde is negatief geladen, de top
van de atmosfeer (elektrisch gezien op 50 km hoogte) positief. Bij
mooi weer loopt daardoor in de atmosfeer continu een zeer kleine
lekstroom richting de aarde.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44849 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 21 april 2006 - 20:03

http://www.project19...6chap07.html#s4

4. The Fair Weather Electric Field  
At sea level in fair weather, there exists an average electric field of about 130 volt/m directed downward. The potential of the electrosphere is about 300,000 volts positive with respect to the earth's surface. The earth's surface contains over its entire area a net negative charge of 5x105 coulombs (or l0-9 coulomb/m2). An equal positive charge resides in the atmosphere above the ground. Because air is not a perfect insulator, an electric current of 1800 amp (or 3.6x10-12 amp/m2) flows downward (i.e. positive ions migrate downward, negative ions migrate upward). At higher altitudes, the current remains constant but the electric field decreases as the  
electrical conductivity increases. At the height of commercial jet aircraft (12 km), the electrical potential of air has reached 90% of the potential of the electrosphere (i.e. about 270,000 volts).  
This indicates that most of the positive charge resides in the troposphere in the form of positive ions.  

With the values known for the electrical conductivity of air, the negative charge on the earth's surface should leak away in about five minutes. To maintain the negative charge on the earth's surface, and consequently the electric field of the lower atmosphere, a charging mechanism is needed which acts continuously.

Zoiets??
ionosfeer, elektrosfeer, Engels googelen earth electrical field electrosphere levert populair wetenschappelijk maar ook zeer wetenschappelijk materiaal. Tot en met zelfbouw-elektrische veldsterktemetertjes.
Lijkt me een zeer interessant verhaal om eens verder te bespreken onder klassieke natuurkunde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 april 2006 - 20:00

Ik ben momenteel bezig om een beetje wijzer te worden over het elektrich veld dat in de atmosfeer heerst. Het is mijn bedoeling om te gaan beschrijven hoe dit veld ontstaat.

Tot zover heb ik begrepen dat dit veld wordt veroorzaak door het potentiaalverschil tussen de ionosfeer en het aardoppervlak, maar dit is nog lang geen fatsoenlijke uitleg dus zou ik er graag meer over weten.

Ik heb hier al eerder wat over gepost en kreeg een reactie van iemand die het er hier graag nog eens over heeft:

Lijkt me een zeer interessant verhaal om eens verder te bespreken onder klassieke natuurkunde.

Dus kom maar op met jullie ideeen en kennis over dit fenomeen :roll: ...

Jeroen

Jeroen

• >250 berichten
  • 351 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 10:34

Ik begin dan toch maar met een vraag. Hoe komt het nou eigenlijk dat die ionosfeer positief geladen is en de aarde negatief?

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 april 2006 - 15:38

Ik begin dan toch maar met een vraag. Hoe komt het nou eigenlijk dat die ionosfeer positief geladen is en de aarde negatief?

Daar ben ik zelf ook benieuwd naar. De ene mogelijkheid die ik kan bedenken is dat de sheath-physics van de ionen de potentiaal veroorzaakt, maar ik weet niet of dit ook werkelijk gebeurt, of het uberhaupt mogelijk is.
Ik denk dat omdat electronen makkelijker van uit de ionosfeer wegdiffunderen dan de ionen, er een positieve lading zich opbouwd. Dit zou moeten betekenen dat de electronen hierna het heelal "inschieten" en zich niet dicht bij de aarde ophopen, anders zou de invloed van het gevormde electrisch veld nauwelijks meetbaar zijn.
Grote kans dat dit niet de correcte verklaring is. Er zijn genoeg stromings fenomen die optreden en dergelijke dingen zouden kunnen veroorzaken...
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures