Springen naar inhoud

[Akoestiek] Tikken op de bodem van een kopje koffie

• Log in om te kunnen reageren

360Degreez

360Degreez

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2004 - 20:12

Verdamm nog mahl, ik erger me dood...

Al tijden erger ik me aan een bepaald fenomeen dat ik zelf maar de koffiefoon gedoopt heb,

Recept:

Men neme een kop hete koffie, (in stenen of glazen beker/mok/kopje)
men doet in deze heerlijke hete bak koffie wat suiker en melk.
men tikt met een koffie/thee lepel op de bodem

nu hoor je een toon, die bij elke tik een stukje omhoog gaat, dit heeft echter niets te maken met de temperatuur van de koffie, want als je ophoud, en even later weer verder gaat. ga je verder bij de toon die de kop gegeven heeft bij de laatste tik,.

Wie oh wie kan mij een logische verklaring geven, zodat ik weer kan slapen?

Dank je wel!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

T-reg

T-reg

• >100 berichten
  • 174 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2004 - 23:23

Komt dit fenomeen alleen voor bij koffie? Heb je al eens een andere drank geprobeerd?
You can't predict a fool's behaviour

360Degreez

360Degreez

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2004 - 09:58

Ja zo ver ik weet alleen met koffie, met thee werkt het niet,

probeer het zelf eens...
Geen tijd om op mijn horloge te kijken

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2004 - 10:37

Leuk topic! Ik heb me dat ook al vaak afgevraagd, en nog steeds, na jaren, tik ik met mijn lepeltje op de bodem van het kopje en verwonder me over het fenomeen. Ik snap er ook helemaal niets van!

Wat ik verzonnen heb:
Ik denk dat het iets te maken heeft met de trillingen die je creeert. Ik vermoed dat koffie met melk en suiker verschillende dichtheden heeft waar maar minieme verschillen in zitten. Door die trillingen zou een stof zich kunnen scheiden in lichte en zware deeltjes. De zware deeltjes zakken naar de bodem en de lichte stijgen naar boven (net als bij aantrillen van beton). Hierdoor verandert het geluid. Als je stopt met tikken nemen de thermische effecten weer de overhand en zullen de warme(re) deeltjes stijgen en de koude(re) deeltjes zakken waardoor je weer een semi-homogene samenstelling krijgt.

Nou ja, het is maar een theorie...

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2004 - 19:12

Ik denk het gewoon de spanningen in het kopje, ontstaan door de temperatuurverschuiving.

Een auto 'tikt' soms een beetje na het uitzetten na een lange rit. Dit ontstaat door spanningen in de motor en vooral het uitlaatspruitstuk. Als je met een hamer tikt op het afkoelende spruitstuk kun je vaak extra 'tikjes' opwekken, waardoor je dus ook de spanningen helpt 'ontladen'.

Het zelfde gebeurt volgens mij met het kopje:

Het kopje was eerst 20 graden, daarna plots -laten we zeggen- 80 graden. Hierdoor ontstaan er ongetwijfeld spanningen in het kopje. (binnenkant zet harder uit dan buitenkant etc) Door op het kopje te tikken help je de spanningen zich te 'zetten' Bij elke tik kunnen meer spanningen zich ontladen, waardoor de -laat ik het- 'som van spanningen' noemen- kleiner wordt, en er dus een andere toonhoogte ontstaat.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 augustus 2004 - 20:43

Ik ken het fenomeen ook. ALs je de koffie roert klinken de tikken holler en lager, als de koffie tot stilstand komt worden de tikken hoger en scherper van toon. Omdat ik alleen maar Senseo drink ligt volgens mij het effect aan de creme laag. Het ligt niet aande temp. verschillen in het kopje, want je kunt het steeds over doen. Het kan er ook aanliggen dat de koffie die in beweging is de hogere klanken beter absorbeert. Verder kan de vorm van de koffie in de kop er debet aan zijn, bioj het ronddraaien klimpt die bij de rande wat op. Dit vraagt voor meerdere experimenten.

360Degreez

360Degreez

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2004 - 20:54

Wolf, ik denk niet dat het aan de Crema laag ligt, het werkt bij een normale bak koffie ook.

(even snel offtopic, hebben ze bij jullie die Senseosmaak "Sydney" al?, hier kan ik hem nog nergens vinden)
Geen tijd om op mijn horloge te kijken

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 augustus 2004 - 19:07

offtopic,hier in America zijn die smaken nog niet echt doorgedrongen, hier staathet nog in de kinderschoenen.

ontopic, het was ook niet het enigste wat ik als antwoord aangaf, ik denk dat je dicht in de buurt komt met dat het ronddraaien de vorm van de koffie aanpast.

Tinustechniek

Tinustechniek

• >100 berichten
  • 141 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2004 - 19:47

ontopic, het was ook niet het enigste wat ik als antwoord aangaf, ik denk dat je dicht in de buurt komt met dat het ronddraaien de vorm van de koffie aanpast.

Ja, maar er wordt niet geroerd, alleen maar getikt met een lepeltje op de bodem van het kopje. De koffie is dus niet in beweging. Een een crema laagje heeft geen invloed. Temperatuur-zetting-spanningen of hoe je het zou willen omschrijven lijken me daardoor de 'boosdoener'.

stay anti

stay anti

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2004 - 10:38

lijkt me niet dat het door de temp-spanning komt anders zou dit namelijk ook moeten voorkomen bij thee... en dat was niet het geval....

doemdenker

doemdenker

• >250 berichten
  • 589 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2004 - 15:21

Ik heb het ook getest telken in dezelfde mok:
- Niet bij een lege mok.
- Niet bij koud water.
- Niet bij warm water.
- Niet bij melk.
- Niet bij thee.
- Niet bij koffie.
- Wel bij cappuccino.

Ik denk zelf dat het aan het schuimlaagje ligt. :shock:
How will it end?

stay anti

stay anti

• >100 berichten
  • 117 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 september 2004 - 15:31

zal de viscosieteit van de koffie niet afnemen door het roeren waardoor de toonhoogte toe neemt?

het is maar een wilde gok...

chablis

chablis

• >250 berichten
  • 420 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2004 - 10:10

Temperatuur lijkt mij toch de meest waarschijnlijke optie en dat dan i.v.m. de viscositeit van de (vette) melk.

Boaz

Boaz

• >250 berichten
  • 717 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2004 - 15:35

Koffie met melk, maar ook een fruit-shake uit de blender. Daar is het effect wellicht nog sterker aanwezig. Ik blijf bij de zwaardere deeltjes in de koffie (of andere vloeistof) die naar beneden zakken en de lichtere die naar boven stijgen. Het effect is namelijk niet alleen maar aanwezig tijdens het kloppen. Als je ff wacht na het roeren is het geluid constant van hoogte. M.a.w., na enige tijd 'zet' de vloeistof zich en dat geeft toonverandering.

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 september 2004 - 09:56

Als je met een lepeltje op de bodem van een kop koffe tikt hoor je Ďtiktikí.
Als je wat slagroom flink door de koffe roert en dan tikt, hoor je Ďtoektoekí.
Waarom die lagere toon? Door de slagroom is het een fijne suspensie geworden van een beetje lucht in water. Voor de voortplantingssnelheid van geluid in vloeistoffen geldt:

v={wortel}(K/p)

met p de dichtheid en K de compressiemodulus (hoeveel druk is nodig per
relatieve volumeverandering). Het mengsel heeft bijna de dichtheid van
water en bijna de samendrukbaarheid van lucht, daardoor is v veel kleiner
dan in water, en daarmee de frequentie van de staande golf.

bron: http://www.rug.nl/fw...ntekeningen.pdf

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures