Genetica vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Genetica vraagstuk

Ik kom niet uit het volgende vraagstuk:

De aanwezigheid van 1 van de Rh-antigenen aan de membraan van rode bloedcellen wordt bepaald door een dominant gen "R". Het genotype 'rr'is Rh-negatief. Ovaalvormige rode bloedcellen (elliptocytosis) worden bepaald door een dominant alles 'E'. Beide genen ('R'en 'E') zijn gelokaliseerd op 1 van de autosomen. Hun recombinatiepercentage bedraagt 20%. Een man met elliptocytosi, wiens moeder een homozygoot Rh-poisitef genotype bezat en rode bloedcellen met een normale ronde vorm, en wiens vader Rh-negatief en heterozygoot voor elliptocytosis was, huwt een Rh-negatieve vrouw met normale ronde rode bloedcellen. Indien hun eerste kind Rh-positief is, hoe groot is dan de kans dat het ook elliptocytosich is?

a. 20%

b. 40%

c. 80%

d. 100%

het is c.



Je hebt dus - volgens mij - RrEe x rree

maar dan??? ik zou denken 1/2 x 1/2,

en wat moet je met het recombinatiepercentage doen? Wat is dit precies ?

Groetjes karin

Berichten: 100

Re: Genetica vraagstuk

De recombinatiefrequentie geeft de afstand tussen twee genen op hetzelfde chromosoom weer. Dus deze 20 betekent een afstand van 20 cM (centiMorgan). Dus is de koppelingsfreq 80.

Dit heeft allemaal te maken met crossing-over,...

Je moet dan kijken naar die van de ouders van de man.

Als je bvb eeRR hebt weet je dat e en R 2x op dezelfde helft liggen, dus 100%.

Heb je Eerr dan heb je een helft met E en r, en een helft met e en r, dus elk 50 %. Later heb je dan de zoon EeRr. Je kan enkel weten welke R,r en E,e bij elkaar horen via de ouders. Je hebt 4 mogelijkheden ER, Er, eR, er. nu ipv elk 25 % is dit hier niet doordat ze gekoppeld zijn. Nu degene die ze normaal kunnen erven van de ouders hebben hetzelfde procent als de ouders (maar dan gedeeld door 2). Je weet dat eR van de moeder komt dus komt Er van de vader. die hebben dan elk 40%

en de anderen waar dus crossing-over is gebeurd hebben de recombfrequentie ook gedeeld door twee dus ER en er = 10%.

Maar de vraag was positief voor beiden dus eerst heb je die waar Rh positief is en dat is dan 50 % en daarvan ook E positief is 10 %, dus ik heb ofwel ergens een domme fout gemaakt ofzo want ik snap echt de 80% niet die je moet bekomen, ik zou 20 zeggen.

hum, sorry is niet echt een hulp. Wel de uitleg is grotendeels correct (dacht ik ;) ) maar ik heb ergens een fout gemaakt en vraag me af of iemand ze ziet want heb er echt men hoofd op gebroken. Maar is nu ook wel al laat :shock:

edit:Heb het dus nog eens nagerekend en er is dus 50% van de kinderen Rh positief. dat klopt dus. En als je dat dan als de volledige 100% neemt want je moet enkel naar de RH positievne kijken dan is 20 % hiervan E positief. Dus snap het niet staat er geen fout in de opgave ofzo? wisseling met dominant en recessief ofzo?

Reageer