gewicht armen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 9

gewicht armen

Ik wil weten hoe zwaar mijn armen zijn (dus los van de rest van mijn lichaam). Met wat voor opstelling of hoe zou ik dat kunnen meten?

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: gewicht armen

Op je rug liggend, en je bovenarm horizontaal en je onderarm vertikaal houdend, zou je een weegschaal onder je arm moeten schuiven, althans als die er nog onder past. Het lijkt mij dat de spieren en pezen van de schouder dan zo ontspannen mogelijk moeten zijn, zodat de gehele arm niet op- of neerwaards wordt gedrukt.

Berichten: 9

Re: gewicht armen

Oja, dan zou je ook bijvoorbeeld eerst op de weegschaal kunnen staan om je hele gewicht te meten, en dan op de weegschaal gaat staan en je armen op een plank/kast rust en het verschil berekenen?

't klinkt wel heel simpel alleen

ik zal 's kijken

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: gewicht armen

Zeg het aub als ik me vergis, maar moet je er geen rekening mee houden dat het gewicht van je armen altijd gedeeltelijk op je schouders rust, en dus altijd gedeeltelijk meegewogen wordt?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: gewicht armen

Dat klopt! Een wat omslachtigere methode is wellicht om eerst je lichaamsvolume te bepalen (stap in een tot de rand toe gevuld bad waarvan je het volume kent en kijk daarna hoeveel water je eruit hebt verplaatst) en in combinatie met je lichaamsgewicht de gemiddelde dichtheid van je lichaam te bepalen. Dan hang je je arm tot aan de schouder in zo'n gevuld bad en meet je het volume daarvan. Dat volume vermenigvuldigd met je gemiddelde dichtheid geeft een schatting voor de massa. Natuurlijk is ook dit niet erg precies, want je arm heeft niet de gemiddelde samenstelling van je hele lichaam! Relatief weinig vet, bijvoorbeeld, en spiervezels die naar ik geloof wel een hogere dichtheid hebben dan veel andere weefsels.

Berichten: 9

Re: gewicht armen

ja, dat heeft dan dus eigenlijk dezelfde onexactheid als met de weegschaal en het met/zonder arm-schouder stukje probleem : )

ik heb gekeken en volgens mijn weegschaal methode zijn mijn armen 1,8 kg :roll:

misschien ook met bad proberen, want ik weet niet of 1,8kg totale onzin is, of toch in de buurt komt : ?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: gewicht armen

Hm, 1.8 kg lijkt me nogal erg licht! Ik weet niet hoeveel je zelf weegt natuurlijk, maar je armen zullen meer wegen dan 1.8 kg per stuk. Misschien 5 kg, als ik zelf zou moeten schatten. Die badmethode lijkt me in dit verband toch wel iets preciezer... of je zou het traagheidsmoment van je arm kunnen bepalen door de eigenfrequentie van de slingerbeweging van je arm te meten, en daaruit de massaverdeling af te leiden. Maar dan heb je weer te maken met dempingsfactoren die onbekend zijn...

Het is trouwens ook verrassend lastig om hier iets over te vinden op internet! Een goede vraag, dus...

Re: gewicht armen

Vul een emmer(vat) volledig met water en gebruik doorvoor een maatbeker.Noteer hoeveel water er in zit.Steek je arm nu volledig in die emmer.Nadien kun je met de maatbeker de emmer ledigen.Noteer hoeveel water er nog in zat.Het verschil in liter is het gewicht van je arm in kg.100% nauwkeurig is het niet,maar zeer dicht bij de waarheid.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: gewicht armen

Zeeman, zit de dichtheid van een menselijke arm dan zo dicht bij die van water? Ik zou denken dat de arm een wat hogere dichtheid heeft. Maar ik heb ook geen getallen...

Re: gewicht armen

Ja,er zit veel bot in je arm.Heb daar niet aan gedacht.En tenslotte,wat nut heeft het om te weten hoeveel je arm weegt ?Er is ook geen regel op te plakken.Je hebt dikke mensen met dunne armen en atleten met zware gespierde armen en platte buik.Hoeveel % je arm is van je lichaamsgewicht verschilt van persoon tot persoon.

Reageer