Waarom geen betere watertorens?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Waarom geen betere watertorens?

Ik denk al een tijd dat er verbeteringen mogelijk zijn via watertorens. Opvang en conservatie van water kan volgens mij beter en distributie ervan ook. Via sproeiers handig ter irrigatie maar ook preventief als bluswater bij noodgevallen.

En ik dacht dat zoiets evt ook in het klein zou kunnen. Kleine instrumentjes in warme/droge gebieden die minutieus water kunnen opslaan en afstaan als levensvocht voor plant, dier en mens.

Toch, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom geen betere watertorens?

Dan zal je toch eerst moeten uitleggen hoe het nu precies in zijn werking gaat. Ik heb nu niet meer dan een vaag idee, en op basis daarvan kan ik niet zeggen of het beter kan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Waarom geen betere watertorens?

Ik bedoel het minder bot dan dat het er staat, maar..

Ik snap niet welk probleem je aan het oplossen bent.

Een kleine opslagbuffer voor water die het gedoseerd weer kan loslaten? Voor landbouwgrond? Aan wat voor een capaciteit zit je te denken?

Hoe vul je ze? Hoe regel je precies hoe en wanneer ze het water weer laten gaan?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Waarom geen betere watertorens?

bedoel je iets dergelijks?? (wel even door de verkoop-blabla heen lezen)

http://www.crystals.us/WSWaterSmart.htm
Water Crystals. What are they? How do they Work?  

With an ever increasing world population that is constantly using up one of our most precious natural resources -water- WaterSmart Crystals can be extremely useful in reducing this waste. Landscaping and houseplants are a luxury, not a necessity and the least amount of water used in upkeep is just one way for us to do our part in preserving water.

WaterSmart Crystals are a completely non-toxic super absorbent cross-linked polymer that is capable of absorbing up to 400 times its weight in rain or irrigation water. As well it holds water-soluble nutrients and fertilizers so they are not drained away into the water table and are made available to the plant roots where they are needed.

These Crystals, when they come into contact with water, act like tiny sponges. Absorbing several hundred times their weight in water, they become water reservoirs that release their stores of water etc. to your plants when needed. This reduces the need for watering, saving you time, as well as making use of a much greater amount of water, saving the environment.  

Wherever you mix or place WaterSmart Crystals they will hold the water, fertilizer and nutrients that you have put there for your plants. The Crystals overcome the force of gravity, holding the water in place, around the plant roots, where it can be used as needed. WaterSmart Crystals work with nature keeping the use of irrigation water to a minimum. This means conservation of our limited water and in these times of ecological awareness that is a sensible and responsible step.
Het toevoegen van water vasthoudende gels aan de bodem dus.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Re: Waarom geen betere watertorens?

Ik denk al een tijd dat er verbeteringen mogelijk zijn via watertorens. Opvang en conservatie van water kan volgens mij beter en distributie ervan ook. Via sproeiers handig ter irrigatie maar ook preventief als bluswater bij noodgevallen.
Toch even verduidelijken. Een watertoren diende vroeger vooral om een stabiele waterdruk in de leiding te hebben. Wanneer veel mensen de kraan openzetten, en er zou geen gebruik gemaakt worden van een watertoren, maar enkel van een (ouderwertse) pomp, zou er een drukdaling ontstaan. Als je met een watertoren werkt zakt het water in die toren een beetje, de druk blijft ongeveer constant. Alvorens de watertoren leeg is gelopen is de pomp aangegaan en probeert-die het waterniveau constant te houden.

Nieuwere pompen kunnen beter en sneller op dergelijke debietveranderingen reageren, deze elimineren de noodzaak voor een watertoren.
???

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Waarom geen betere watertorens?

zo is het. In de steden heben watertorens al helemaal geen functie meer als het gaat om druk en voorraad. Onder in ieder flatgebouw staat een hydrofoor om ervoor te zorgen dat de bovenste verdiepingen ook water krijgen.

Reageer