Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 197

Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

In winkels zijn er moderner wordende tv's in de aanbieding

met ook grote beeldschermen, die niet goedkoop zijn.

En dan zijn er ook beamers, die ook niet goedkoop zijn.

Ik ben meer en meer bewegende beelden gaan bekijken

via Internet en grotere PC-beeldschermen lijkt me zelfs

een logische ontwikkeling

en het lijkt me dat grote PC-beeldschermen

goedkoper kunnen dan grote tv-beeldschermen.

Toch, of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Waarom zouden PC beeldschermen goedkoper kunnen zijn dan TV beeldschermen? Ik zie niet waarom.

En ik denk dat de PC beeldschermen niet groter worden omdat je dan op een gegeven moment ruimte tekort gaat komen en, belangrijker nog, je dichter bij je PC beeldscherm zit. Nu kun je het hele scherm overzien door alleen je ogen iets anders te richten. Als je scherm slechts anderhalf keer zo groot wordt, dan moet je al constant met je hoofd gaan bewegen, wat weer nadelige effecten heeft op je nek.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

ja inderdaad, probeer maar eens Counterstrike te spelen met een 30 inch scherm, totaaaal geen overzicht, echt een ramp. en ik denk ook niet dat e goedkoper zouden zijn, misschien een beetje (in de tv zitten toch meer dingen voor ontvangst enzo) maar dat zal niet veel schelen.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Computerschermen zijn zeker niet goedkoper dan TV's, omdat er aan computerschermen veel meer eisen worden gesteld. Die schermen moet je lang achter elkaar naar kunnen kijken, van dichtbij bovendien, moeten veel scherper en rustiger beeld geven dan TV's, en het komt ook op een nauwkeurigere kleurweergave aan.

In feite zijn TV's over het algemeen maar bagger. Groot of klein, als je goed naar TV's kijkt zul je zien dat ze eigenlijk enorm wazig, verstoord beeld geven. De resolutie van een TV is ook veel lager dan van een gemiddelde computer. Meestal is het beeld van een monitor kwalitatief véél beter.

Om nog maar te zwijgen over het feit dat het grootste deel van de TV-kijkers tegenwoordig vrolijk een breedbeeld TV koopt en dan domweg naar 4:3 content (lees: de meeste reguliere TV-uitzendingen) gaat kijken, en denkt dat al die platte hoofden en rugby- i.p.v. voetballen zo horen. Of het niet eens zien. Ik heb menigmaal gemerkt dat TV verkopers dit niet eens snappen, als je dan vraagt of dat rare uitgerekte beeld zo hoort, zeggen ze doodleuk "ja, dat is breedbeeld" of "dat ligt waarschijnlijk aan de instellingen". :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 190

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Als je wat kwaliteitsverschil wil merken, zet u dan eens een avondje tv te kijken op 50 cm van uw tv-scherm....

Berichten: 27

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Zou het mogelijk zijn om wel gewoon een grote LCD TV als beeldscherm te gebruiken, maar er dan een meter of misschien nog meer vanaf te zitten? Of beter gezegd: is de kwaliteit van het beeld gelijk aan die van een normaal computerscherm?

Berichten: 4.546

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

nou een vriend van mij doet dat (spelen op zn veelste grote lcd tv, verwent kreng) en zit dan gewoon op de bank met zn keyboard op zn schoot en de muis op een tafeltje naast em en hij zegt dat het er net zo goed of misschien wel beter uitziet dan op een pc beeldscherm.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Net zo goed? Ik durf te wedden dat lettertypes allesbehalve scherp overkomen, dat randen er maar wazig uitzien en ga zo maar verder... Maar de mensen gaan al rap zeggen dat zoiets er even goed uitziet tot je ze eigenlijk op de werkelijke verschillen gaat wijzen. En dan zeggen ze soms nog van, maarja dat komt omdat dat scherm groter is en daarom alles iets meer moet worden uitgerokken :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Simpel: wat is de resolutie van die TV? Vast geen 1600x1200. Kleurweergave is op monitors ook nog eens een stuk beter dan op TV's, zet ze maar eens naast elkaar.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Het is dan ook pure geldverspilling. Je betaalt er meer voor, de kwaliteit is minder en je moet er nog verder vanaf zitten om fatsoenlijk te kunnen werken ook.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

jah hij krijgt al die dure rotzooi ook :roll: zal hem dus een worst wezen hoe duur het is (mij wle en ik doe het dus ook nooooit) :D (daarom zei ik al: verwent kreng).

en volgens mij heeft ie dit
Ik durf te wedden dat lettertypes allesbehalve scherp overkomen, dat randen er maar wazig uitzien
wel, maja zal het nog wel eens goed navragen :P
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Waarom geen grotere PC-beeldschermen?

Een CRT televisie heeft een resolutie van ongeveer 544 × 372 pixel. Dat is niks vergeleken met de standaard 1024 x 768 van je computerbeeldscherm. Daarbij komt ook nog dat het TV signaal geinterlaced is, wat tot 30 procent aan resolutie (het beeld wordt waziger) verloren gaat.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer