[Mechanica] Valsnelheid ei

Moderator: physicalattraction

[Mechanica] Valsnelheid ei

zit met de volgende vraag, welk ei valt het snelste op de grond vanaf een tafel?

een zachtgekookt, een ongekookt, een hardgekookt, of het maakt niet uit?

ik ben er zeker van da het nie uitmaakt omdat de massa dezelfde blijft, klopt mijn redenering?

Berichten: 32

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

klopt idd, als je 2 identieke eieren neemt en ze (theoretich) precies dezelfde val laat maken met dus precies dezelfde weerstand dan vallen ze precies even snel.

Zo is dat met alle voorwerpen hoor, als je een auto en een appel van een gebouw gooit (en je laat de wrijving buiten beschouwing), dan zullen ze precies even snel vallen en precies op hetzelfde moment de grond raken.

(de auto heeft alleen een stuk meer kinetische energie dan de appel)

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

cootje schreef:klopt idd, als je 2 identieke eieren neemt en ze (theoretich) precies dezelfde val laat maken met dus precies dezelfde weerstand dan vallen ze precies even snel.

Zo is dat met alle voorwerpen hoor, als je een auto en een appel van een gebouw gooit (en je laat de wrijving buiten beschouwing), dan zullen ze precies even snel vallen en precies op hetzelfde moment de grond raken.

(de auto heeft alleen een stuk meer kinetische energie dan de appel)


Volgens mij klopt je theorie niet helemaal

je zegt 2 identieke eieren dus dan is de massa gelijk en dan vallen ze inderdaad even snel maar omdat de auto en de appel een verschil in massa hebben zal de appel door de wet van de traagheid sneller beginnen met vallen dan de auto waardoor de appel sneller op de grond is dan de auto.

Denk ik, heb al een jaartje of 3 geen natuurkunde meer gehad maar volgens mij klopt et wel

Berichten: 32

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

uhm, ik geloof dat het einstein was die die theroie al beweerde, lang geleden. De appel en de auto zullen 100% zeker even snel neerwaarts gaan en dus even snel beneden zijn. Wat die eiren betreft, hoeven idd niet eens een identieke massa te hebben, wel een identieke vorm en val omdat anders de wrijving anders kan zijn (bij een rond ei zou het dus helemaal niet uitmaken)

edit: traagheid staat hier los van, aan iedere kilogram trekt de aarde even hard, hoe meer kilos hoe harder die trekkracht (aantrekkingkracht), maar ook hoe moeilijker het object in beweging te krijgen, das dus PRECIES gelijk......1 kg en 10 kg zijn PRECIES even snel beneden (mits geen wrijving)

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Ik denk zelfs dat einstein zou zeggen dat het gekookte ei sneller valt.

Indien we vertrekken van 2 identieke eieren met dezelfde massa, zal er tijdens het kookproces energie naar het ei overgedragen worden (stolling eiwit). Het gekookte ei heeft dus een grottere massa-energie inhoud en zal dus harder door de aarde worden aangetrokken.

Toegegeven dit effect is verwaarloosbaar klein , maar in theorie is er wel een verschil

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Daar ben ik het niet mee eens. De toegevoegde energie aan het ei is gebruikt om bepaalde chemische processen in het ei uit te voeren. Dit heeft de massa van het ei echter niet veranderd. Het feit dat een gekookt ei volgens jou een hogere interne energie heeft wil niet zeggen, dat het ei harder wordt aangetrokken door de aarde.

Volgens jou zou dan een gesloten emmer ijs, met dezelfde massa als een gesloten emmer water, langzamer vallen dan de emmer water, want ijs heeft ook een lagere interne energie dan water. Hier geloof ik niet in!!!

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

in een ei zit lucht afgeschermt door een vlies hierdoor zal een ongekookt ei minder hard neer komen omdat het door de zwaarte kracht is ingedeukt hierdoor verliest het niet gestolde ei hoogte energie

verder is het ook van belang of het ei schud tijdens het vallen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Hoe wordt een ei ingedeukt door de zwaartekracht?

Ik denk dat de schil wel hard genoeg is om 1g te kunnen weerstaan

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Beste hallo1979,

Ook als energie gebruikt wordt voor chemische processen, blijft deze energie aanwezig in het ei (onder de vorm van bindingsenergie).

Aangezien de zwaartekracht inwerkt op energie en massa (kijk hiervoor maar eens naar de algemene relativiteitstheorie) zal een gekookt ei sneller vallen dan een niet gekookt (idem voor de emmer water)

Trouwens een foton (= massaloos) wordt ook aangetrokken door de zwaartekracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Ja de zwaartekracht trekt aan de energie van het object, maar dit is 'slechts' de massa-energie van het object:

E = y*mc^2 met y = 1/(1-v^2/c^2)

Hierin is m de massa en v de snelheid van het object en c is de lichtsnelheid.

Interne energie is hier niet aan de orde!!!!

( Voor fotonen geldt natuurlijk een andere formule omdat die massa 0 hebben: E = h*n HIerin is h de constante van Planck en n is de frequentie)

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Wat is het verschil tussen de bindingsenergie en de energie in fotonen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

De energie van een foton bepaalt de grootte van de impuls van een foton.

Bindingsenergie van molekulen heeft te maken met electronen. Dat wil zeggen dat electronen rond een molecuul verschillende structuren kunnen hebben. Elke structuur heeft een andere energie, maar dit heeft niets te maken met de impuls van een molekuul en daar is het verschil

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Volgens mij bestaat er maar één soort energie.(kijk maar eens naar de wet van behoud van energie, daarin wordt geen onderscheid gemaakt tussen electrische, chemische of mechanische energie).

Berichten: 32

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

nu gaat het ineens over welke enrgie, luister, als je de wrijving buiten beschouwing laat zullen alle voorwerpen even snel beneden zijn!! auto, ei, appel, maakt niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: [Mechanica] Valsnelheid ei

Nog een opmerking over energie. Bindingsenergie is niet als energie aanwezig in de molekuul, maar bindingsenergie is de energie die pas vrijkomt als de verbinding verbroken wordt.

En over het ei: Natuurlijk weten we het zonder wrijving, maar wat als er wel wrijving is?

Reageer