[scheikunde] ''x'' bepalen in CuSO4 . xH2O

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] ''x'' bepalen in CuSO4 . xH2O

dag allemaal

ik moet een PO maken voor scheikunde en weet niet wat te doen.

ik aanbid degene die het weet op te lossen :roll:

bepaal de ''x'' in : CuSO4 . xH2O

gegevens: CuSO4 = 4.8572 gram

na verhitten is dit nog 3.0272 gram

molmassa CuSO4 = 159.61

molmassa H2O = 18

molmassa CuSO4 . xH2O = 177.61

ik weet niet wat nodig is om het te berekenen dus heb alles op geschreven.

Heel erg bedankt Jeroen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [scheikunde] ''x'' bepalen in CuSO4 . xH2O

CuSO4 . xH2O = 177.61

Het kopersulfaat is gehydrateerd, dwz dat er een aantal watermoleculen, in dit geval een x-aantal, lichtjes aan gebonden zijn.

Zou er nou één watermolecuul in dit gehydrateerde kopersulfaat zitten voor elk kopersulfaat-molecuul, dan zou de waarde van "x" gelijk aan 1 zijn, en de massa van 1 mol van dit gehydrateerde kopersulfaat dus gelijk zijn aan de massa van 1 mol droog kopersulfaat plus de massa van 1 mol water. (159,61 + 18 = 177,61 g)
molmassa CuSO4 . xH2O = 177.61
Dit is een heel vreemd gegeven, want dat suggereert dat x gelijk aan 1 zou zijn. Laten we dat eens even weggummen.

Je hebt blijkbaar 4.8572 g gehydrateerd kopersulfaat. Als je gaat verhitten jaag je het water uit het kristal, je houdt droog kopersulfaat over, te weten 3.0272 g.

Hoeveel g water had je blijkbaar?

Hoeveel mol water is dat (noem het y)

Hoeveel mol droog kopersulfaat had je blijkbaar? (noem dit z)

zCuSO4 . yH2O is blijkbaar de verhouding tussen het aantal mol CuSO4 en het aantal mol water.

Hoef je nou alleen nog maar even om te rekenen, zodat in de plaats van de z een 1 komt te staan.

(bijv. stel z = 0,2 en y = 2 dan moet je dus z met 5 vermenigvuldigen om 1 te krijgen, en moet je ook y met 5 vermenigvuldigen om jouw x te krijgen, dan zou jouw x dus 10 zijn. In dat geval zou je dus een formule krijgen voor je gehydrateerde kopersulfaat CuSO4 . 10H2O, wat betekent dat aan elk kopersulfaatmolecuul tien moleculen water gebonden waren.)

succes.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2

Re: [scheikunde] ''x'' bepalen in CuSO4 . xH2O

ok heel erg bedankt :roll: , ik hoop dat het gaat lukken :P

Reageer