Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

Het centrum van het zwarte gat is een punt van een oneindig grote dichtheid met een oneindig klein volume, singulariteit genoemd.
Klopt het wat hier staat? Is in een singulariteit de dichtheid en het volume echt oneindig groot cq. klein? Of zijn de dichtheid en het volume gewoon verschrikkelijk groot cq. klein en bij benadering oneindig? Ik bedoel, als het volume oneindig klein is, dan is het volume dus 0, en een volume van 0 kan niets bevatten, dus de dichtheid is daar ook 0 en kan dan nooit een waarde hebben, laat staan dat de dichtheid daar oneindig zou zijn. Hoe moet je dat oneindig groot en oneindig klein precies zien?

Kijk, theoretisch klinkt het misschien wel aannemelijk, maar hoe zit het in de praktijk? Plakken we er niet te gauw een stickertje 'oneindig' op zaken als centrum van zwarte gaten enzo? Om wikipedia nog maar een keertje aan te halen:
en het centrum van een zwart gat zou volgens Roger Penrose en Stephen Hawking een singulariteit zijn.
Het is dus niet zeker dat het centrum van een zwart gat een singulariteit is? Terwijl m'n eerste quote van wikipedia daar een hele stellige uitspraak over doet... Misschien kan ik m'n vraag zo samenvatten: bestaan singulariteiten ook in praktijk?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

Ik zou niet weten hoe je "oneindig groot" moet benaderen :roll:

Of het een echte singulariteit is weet ik niet, maar besef wel dat als dat zo is, er maar een héél miniem klein beetje massa in die singulariteit hoeft te zitten (meer dan nul gram is genoeg) om een oneindige dichtheid te krijgen.

Misschien is de situatie wel zo dat als massa op een bepaald moment zo dicht op elkaar geperst zit, dat het ding zichzelf dan samenknijpt door zijn eigen zwaartekracht. Dan zal het misschien nooit echt volume 0 krijgen, maar wel steeds kleiner, dus kleiner dan ieder getal boven de 0.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

Sinds wanneer is oneindig klein gelijk aan 0?

Re: Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

"zpidermen"][quote=http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwart_gat]Het centrum van het zwarte gat is een punt van een [u][b]oneindig[/b] grote dichtheid[/u] met een [u][b]oneindig[/b] klein volume[/u] schreef:
Klopt het wat hier staat? Is in een singulariteit de dichtheid en het volume echt oneindig groot cq. klein? Of zijn de dichtheid en het volume gewoon verschrikkelijk groot cq. klein en bij benadering oneindig?

De Planckdichtheid dunkt mij is de grootst mogelijke zinvolle dichtheid, en tevens de kortst durende (Heisenbergrelatie!). Ons heelal zou best eens een faseovergang kunnen zijn (en dus niet een begin of een creatie) van een toestand die bij lange na niet de immense dichtheid zou behoeven te hebben van de Planckdichtheid dunkt mij. Voorlopig houd ik het erop dat bij die door mij genoemde faseovergang het equivalent van 10^80 baryonen (zie Penrose) aanwezig was. :roll:

Kijk, theoretisch klinkt het misschien wel aannemelijk, maar hoe zit het in de praktijk? Plakken we er niet te gauw een stickertje 'oneindig' op zaken als centrum van zwarte gaten enzo? Om wikipedia nog maar een keertje aan te halen:
en het centrum van een zwart gat zou volgens Roger Penrose en Stephen Hawking een singulariteit zijn.
Overigens is het volstrekt denkbaar (ook calculatief te bediscussieren) dat het waarneembare heelal een miniem onderdeel is van een centrum van ons heelal wat zelf een centrum met uiterst lage dichtheid zou kunnen zijn van een heel groot zwartgat

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

Ik denk dat er niet veel zinnigs over een singulariteit te zeggen is op dit moment, omdat de natuurkundige wetten zoals wij ze verder overal herkennen niet op lijken te gaan voor een dergelijk punt. Om van een oneindige dichtheid te spreken is dan ook nogal kort door de bocht. Het is gewoon niet bekend wat er precies aan de hand is in zo'n punt. :roll:

Berichten: 4.546

Re: Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

we weten er gewoon nog te weinig over dus :roll: we zijn nog zo jong, we weten nog zo weinig, de natuurwetten die we kennen verklaren slechts zo'n klein deel van alles en we weten vaak niet eens of ze waar zijn, we kunnen ze nog niet testen en we krabben slechts aan de oppervlakte van al die kennis.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 1.404

Re: Zwart gat: dichtheid & volume van centrum

we weten er gewoon nog te weinig over dus  we zijn nog zo jong, we weten nog zo weinig, de natuurwetten die we kennen verklaren slechts zo'n klein deel van alles en we weten vaak niet eens of ze waar zijn, we kunnen ze nog niet testen en we krabben slechts aan de oppervlakte van al die kennis.
Daarom moeten we nadenken over de natuur, in plaats van maar wat te wauwelen dat we niets weten (m.a.w. Ofwel lever je een wezenlijke bijdrage ofwel onthoud je je van commentaar.

Tot op heden wordt de zwaartekracht beschreven door de ART. Ook het fenomeen van het zwarte gat wordt door deze theorie beschreven. Zwaartekracht is immers geen lineaire kracht, dit wil zeggen dat zwaartekracht zichzelf versterkt. Bij zwakke zwaartekrachtsvelden speelt dit niet. Bij sterke velden is het echter mogelijk dat het zichzelf blijft versterken en naar oneindig gaat. Massa wordt dan samengeperst in een oneindig klein volume. We noemen dit een singulariteit.

We kunnen momenteel onmogelijk opmaken dat dit werkelijk zo is. Maar de meeste wetenschappers gaan er van uit dat het opduiken van oneindigheden in theorieën, wil zeggen dat de theorie niet helemaal klopt. Zo is men er in dit geval van overtuigd dat we de singulariteit (en zin oneindige dichtheid) zullen kunnen wegrekenen indien we de ART en de quantumtheorie zullen verenigen.
het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd

"Blauw"

Reageer