nul graden koelkast maken

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

nul graden koelkast maken

Hallo allemaal,

Ik wil van een bestaande tweedehands koelkast of vrieskast (te kopen via marktplaats oid) een nul graden kast maken (zodat groenten en fruit daarin zolang mogelijk goed blijven). Deze kasten zijn te koop, maar erg duur en hebben slechts enkele laden met een nul graden systeem.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:

:P 1 Wat voor thermostaat moet je dan gebruiken (waarschijnlijk een nieuwe inbouwen in de bestaande koelkast), weet je welk merk/type??

:roll: 2 Is het superkritisch welke thermostaat je inbouwt in welke kast of kun je een goed regelbare thermostaat gewoon inbouwen en aansluiten op de koelmotor??

:D 3 Kun je beter een koel- of een vrieskast gebruiken??

Alle tips en ideeen zijn welkom :) . Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties en alvast bedankt!

Groeten,

Adriaan

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: nul graden koelkast maken

http://www.mechelseveilingen.be/NL/Product...bewaartemps.htm

Met je "verbouwing" kan ik je niet helpen, maar je weet dat er een heleboel groente-en fruitsoorten zijn die je helemaal niet goed bewaart bij die lage temperaturen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.746

Re: nul graden koelkast maken

als wij thuis onze koelkast sterk laten koelen (gewoon aan het knopje draaien) komt er al ijs op op de achterkant, dus ik denkt dat 0°C wel moet lukken

wat is daar zo speciaal aan?

Berichten: 20

Re: nul graden koelkast maken

Van een koelkast of een vrieskist is wel een 0°C bak te maken.

gewoon een beetje frotten met de temperatuursinstelling.

Maar ik denk dat je een 0°C bak wilt hebben met een lage (of te regelen) relatieve luchtvochtigheid (minder last van aangroeiend ijs).

Dan moet je er een airco op aansluiten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: nul graden koelkast maken

Maar ik denk dat je een 0°C bak wilt hebben met een lage (of te regelen) relatieve luchtvochtigheid (minder last van aangroeiend ijs).
Voor bewaring van groenten en fruit is een droge koelkast juist uit den boze, en moet de RV juist zo hoog mogelijk zijn. Anders haal je daar na een dag al verlepte sla en verschrompelde appels uit. (die je overigens ook al beter niet samen kan bewaren, maar dat is weer een heel andere kwestie)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: nul graden koelkast maken

Niet zomaar elke termostaat volstaat. Elke termostaat heeft een inschakel en uitschakel temperatuur. Als dit erg dicht op elkaar zit staat je koelmotor heel vaak aan en uit te schakelen, dit zal zijn levenduur niet vergroten. Neem je een termostaat met een groot gebied tussen aan en uitschakelen dan zal de temperatuur gaan schommelen binnen een groter bereik, bv. tussen de 3 en -3 graden. Maar volgens mij als je wat rommelt met de afgelakte schroefjes in de standaard termostaat moet dit gaan lukken.

Reageer