Springen naar inhoud

[Natuurkunde] Vermogen-lichtstroom van gloeilamp en tl.

• Log in om te kunnen reageren

mac

mac

• 0 - 25 berichten
  • 13 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 11:13

Hey, Ik heb enkele vraagjes ivm elektriciteit..

- Hoeveel vermogen aan klassieke gloeilampen moeten wij ongeveer installeren om een even grote specifieke lichtstroom te bekomen als met onze TL-buis van 18W?

- Op welke manier kunnen we er bij de vervanging van een defecte TL-buis voor zorgen dat we terug dezelfde kleur van het uitgestraalde licht bekomen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen..

Grtjs, M.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44819 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 april 2006 - 12:27

- Hoeveel vermogen aan klassieke gloeilampen moeten wij ongeveer installeren om een even grote specifieke lichtstroom te bekomen als met onze TL-buis van 18W?

Google lichtrendement gloeilamp tl

http://nl.wikipedia....uorescentielamp

Het lichtrendement van een fluorescentielamp is het hoogst haalbare voor wit licht op dit moment: ruim 90 lumen/Watt voor lampen met een diameter van 26 mm tegenover 12 lumen/Watt voor een grote (100W) gloeilamp. Lampen met een kleine diameter (16mm) halen zelfs al 104 lm/Watt. Zelfs een moderne witte LED kan aan dit rendement van circa 30% niet tippen. Groot vermogen metaal halide lampen, zoals bijvoorbeeld in voetbalstadions, maar tegenwoordig ook vaak als etalageverlichting toegepast, kunnen aan het begin van hun levensduur ook 100 lm/Watt opbrengen.

- Op welke manier kunnen we er bij de vervanging van een defecte TL-buis voor zorgen dat we terug dezelfde kleur van het uitgestraalde licht bekomen?

zelfde site:

Op de lampen wordt een type aanduiding, het lampvermogen en een kleurcode vermeld. De laatste code bestaat uit 3 cijfers, waarvan de eerste de zogenaamde kleurweergave-index weergeeft, en de laatste 2 cijfers de kleurtemperatuur. Code 840 betekent kleurweergave index tussen 80 en 89 (hetgeen goed is, 100 is maximaal), en kleurtemperatuur 4000 K (wit licht).

ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Phillip

Phillip

• >250 berichten
  • 588 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 18:55

ik citeer uit mijn boek: :wink:
"Alg zijn de Tl -lampen voor econ en rendement op de eerste plaats: met de gemiddelde levensduurde van 8000 uren en tot 93lm (lumen)/W lichtrendement :roll:

de infrarood straling is gering (dus beperkte warmteontwikkeling) en bij gelijke belichting straalt de fluorentie -lamp mindet UV stralen uit dan het daglicht. dit betekent dat, bij gelijkblijvend vermogen en energieverbruik, één fluorescentielamp 6 maal meer licht produceert dan een heldere standaardgloeilamp, en tevens 8 maal langer meegaat.
maw,

één, TL -LAMP = 8 gloeilampen

Hoeveel vermogen aan klassieke gloeilampen moeten wij ongeveer installeren om een even grote specifieke lichtstroom te bekomen als met onze TL-buis van 18W?  

bv 40 W gloelampen naar 18 W TL ==== > reken het zelf uit 8)
(1100lm/410lm = ca 3 gloeilampen van 40W)

Tl 18W = ca. 1100 lm
Tl 36W = ca. 2650 lm
Tl 58W = ca. 4300 lm
vgl
gloeilamp
40 W = 410 lm
60 W = 720 lm
75 W = 920 lm
100 W = 1300 lm

méér specifiek vragen? vraag ernaar. mijn data-boek zal u helpen :wink:
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures