Springen naar inhoud

brandstofcelbussen, waarom niet hier?

• Log in om te kunnen reageren

janardui

janardui

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 12:38

laatst las ik in de gazet van antwerpen dat een belgisch bedrijfje 3 bussen op brandstofcellen verkocht heeft aan San-Francisco..
we hebben duidelijk de technologie en waarom wordt deze hier niet toegepast? heeft dat economische of politieke redenen ofzo?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Finn

Finn

• >25 berichten
  • 36 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 13:09

Ik denk dat het nog zijn entree moet maken, in Amerika is het al in volle gang mobieltjes en mp3 spelers met brandstofcellen energie zijn al op de markt. Ik denk naarmate de olie duurder word, de brandstofcellen meer gebruikt worden, ook in europa.

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2006 - 18:58

Ik denk dat het nog zijn entree moet maken, in Amerika is het al in volle gang mobieltjes en mp3 spelers met brandstofcellen energie zijn al op de markt. Ik denk naarmate de olie duurder word, de brandstofcellen meer gebruikt worden, ook in europa.

Het is niet in volle gang, en is niet alleen in Amerika op de markt. Brandstof cellen voor laptops zijn door een japans bedrijf op de markt gebracht, en zijn dus te bestellen van over de hele wereld.

Brandstof cellen is een techniek die al ouder is dan de verbrandingsmotor. Plu-power, een bedrijf bij mij in de regio maakt sinds een jaar of twintig fuelcells voor back-up generators. Het voordeel dat zijn hebben over een normale verbrandingsmotor is dat je ze niet per maand bij hoeft te houden (benzine verversen, opnieuw in smeren met olie) Het nadeel is hun korte levensduur, de efficiency gaat achteruit al na dat ze voor het eerst gebruikt worden. en de lange opstart tijd.

De brandstofcel voor de laptop is dus nog niet zo goed als de normale batterij, en al zeker niet ze goedkoop. brandstofcellen voor dmp/gsm zijn nog niet op de markt.

In Amsterdam loopt een geweldig project al voor bijna een eeuw waarin het openbaar vervoer op electrische bron werkt, het heet een 'tram'.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 22:21

maar die tram gebruikt weer stroom die wordt opgewekt door een ouderwetse en vervuilende stroomcentrel :roll:
maar waarom niet, simpel, waar kun je hier in vredesnaam waterstof tanken?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 april 2006 - 01:56

Wat is meer efficienter, stroom halen uit door een leiding van een stilstaande enorm grootte energie centrale? Of een kleine centrale meenemen.

Wat ik probeer te zeggen is dat het probleem van luchtverontreiniging niet bij bussen ligt, of bij vliegtuigen. Het ligt bij auto's. Persoonlijk vervoer heeft veel energie nodig. Het heeft dus alleen maar nut zoals assassinator al zegt, om te investeren in veilige opslagstations van waterstof. Of ethanol. Of iets anders.

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 27 april 2006 - 07:33

@DPW: Ik wil het vrachtverkeer nog even aan je lijstje van belangrijke bronnen toevoegen. En ik vraag me dus af of er bij vrachtauto's een mogelijkheid is om dmv een brandstofcel voldoende energie op te wekken om de spullen van A naar B te vervoeren. Vrachtauto's hebben behoorlijk de ruimte (zeker die met een uitstekende neus). Ik denk dat de grote vraag is of ze voldoende kracht kunnen opwekken en voor voldoende afstand.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 april 2006 - 09:27

dat is zeker zo, bussen, vrachtrwagens, boten en ander groot vervoer zullen de eerste vervoersmiddelen zijn met brandstofcellen omdat, wat jij zei, ze genoeg ruimte hebben voor flinke brandstofcellen. ik weet niet precies hoe lang ze meegaan, maar grote brandstocellen gaan erg lang mee en zijn dus efficienter dan voor persoonsvervoer want die moeten vaker tanken, het is niet zo erg om een keer in de zoveel jaar (want die gaan zo lang mee denk ik) waterstof uit ijsland te halen (want daar staat een waterstof tankstation, waarom daar in vredesnaam, dar woont bijna niemand!) voor een truck dan steeds met je auto het halve land door te rijden voor die enkele waterstoftankstation die dan in nederland zal staan. wat dePurperewolf dus zei, eerst tankstations en dan auto's, en wat je ook al zei, ethanol zal beter zijn want dat is milieuvriendelijk en kan in benzineauto's, ethanol zal dus waarschjijnlijk de brandstof van de toekomst voor auto's worden en waterstof voor het grotere vervoer.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Ger

Ger

• >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 27 april 2006 - 10:40

Tja, het probleem is dat je stadsbussen (daar hebben we het over) niet zomaar kunt vergelijken met vrachauto's. Vrachtauto's moeten veel grotere afstanden afleggen en veel meer gewicht vervoeren. Bussen kunnen na iedere ronde in principe tanken (weet niet of ze dat doen maar als het nodig is kan het). Vrachtauto's moeten het liefst in ťťn keer van A naar B en liefst ook nog terug kunnen. Dit vraagt dus om veel meer capaciteit dan bij bussen.

Maar is er iemand die ons kan voorzien van meer technische details over die bussen? Zoals afmetingen accu's, brandstofcellen, waterstoftank, het vermogen, de actieradius etc?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures