Springen naar inhoud

Probleem van/voor een aspirant filosoof

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Welk vak houd je je al meer dan 2 jaar voor de fun mee bezig (anders als laagste prioriteit) (5 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. psychologie (1 stemmen [20.00%])

Percentage van stemmen: 20.00%

2. filosofie (1 stemmen [20.00%])

3. psychoanalyse (0 stemmen [0.00%])

Percentage van stemmen: 0.00%

4. combi van de 2 of 3 van de bovenstaande (1 stemmen [20.00%])

5. anders (2 stemmen [40.00%])

Percentage van stemmen: 40.00%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

jwz

jwz

• >25 berichten
  • 61 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 april 2006 - 13:12

Ik heb het boek "pragmatisme" van William James (filosoof/psycholoog) besteld en hoop dat hij mij wat tips kan geven, ik denk vaak in abstracte termen of spring van gedachte op gedachte (lees, sla een stuk over). En helemaal omdat ik constant of Heidegger of vanaf vorige week de late Wittgenstein lees als ik de tijd heb. Schopenhauer zegt ook, "filosofie moet je voor jezelf bedrijven". Ik ben vaak bang dat ik mijn filosofische ontwikkelingen ondermijn als ik me ga richten op de pragmatische vorm. Ik merk gewoon dat ik vaak in abstacties denk en niet graag "descend in chitty-chatty world". Toch moet ik nog een psychologische bewijsvoering hebben om te kijken wat er nodig is om abstract te blijven denken en toch pragmatisch te zijn. (Discussies hebben de neiging eeuwig voort te woekeren. De pragmatische aanpak: betekenen de verschillende standpunten in praktisch opzicht precies hetzelfde, dan is verder discussieren onnodig'.)

Wat heb ik hier allemaal voor nodig?

Naar mijns insziens bepaalde bruggetjes en conservatisme in reacties zodat je tijd hebt om te formuleren maar ik wil dit automatisch maken! Tips, pointers, uitleg, etc allemaal welkom!

En voor de duidelijkheid (al houd ik niet van duidelijkheden formuleren, iemand uitleg waarom? Ik denk dat het zal liggen aan mijn anders "over verbose/verbiaging worden", ik weet overigens ook dat mijn onbewuste conservatief is): ik wil een beste van both worlds, 'door ontwikkelen filosofisch' en gelijkgestemden op elk niveau vinden door pragmatisme (idealiter). Welke filosofische en metname psychologische kennis kunnen jullie mij geven? Wat associeren jullie (post het als ik het kan gebruiken naar jou mening).

Dus attak me!

Ik probeer nu met de huidige kennis een evenwicht te vinden tussen:

a: constant filosofisch denken
b: concrete voorbeelden fabriceren die zoveel mogelijk recht doen aan 'a:'
c: pragmatische kijk, gedachten toespitsen op de mensen die ik spreek
d: een filosofie ontwikkelen dat als werk model het subject kan laten schakelen tussen abstracties
e: nog niet bekend

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures