Springen naar inhoud

Anti-mollensysteem

• Log in om te kunnen reageren

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 17:37

Hoi,

mijn vader heeft een anti-mollensysteem gekocht dat mollen binnen een oppervlakte van 1200m² zou moeten weghouden. Het landgoed dat wij willen "beschermen" is zo'n 900m² groot. Nu doet er (volgens die verkoper) zich een probleem voor. We hebben hier 7 grasvelden die van elkaar gescheiden zijn. Elke grasveld is aan de zijkant afgesloten met betonnen platen van 20cm breed die ongeveer 40cm in de grond zitten. Het antimollensysteem verstuurt zowel geluiden als als trillingen, maar volgens die verkoper zouden we meerdere systemen moeten aankopen omdat die trillingen zogezegd niet door die betonnen platen kunnen. Ik twijfelde hieraan, daarom kom ik jullie raad vragen :roll:

Alvast bedankt voor uw tijd!
Met vriendelijke groeten,
Stijn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

wombat

wombat

• >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 18:30

Hoi,

mijn vader heeft een anti-mollensysteem gekocht dat mollen binnen een oppervlakte van 1200m² zou moeten weghouden. Het landgoed dat wij willen "beschermen" is zo'n 900m² groot. Nu doet er (volgens die verkoper) zich een probleem voor. We hebben hier 7 grasvelden die van elkaar gescheiden zijn. Elke grasveld is aan de zijkant afgesloten met betonnen platen van 20cm breed die ongeveer 40cm in de grond zitten. Het antimollensysteem verstuurt zowel geluiden als als trillingen, maar volgens die verkoper zouden we meerdere systemen moeten aankopen omdat die trillingen zogezegd niet door die betonnen platen kunnen. Ik twijfelde hieraan, daarom kom ik jullie raad vragen :roll:

Stijn

Echt een vraag voor een bouwfysicus.
Dat ben ik niet. Maar trillingen en geluid zijn hetzelfde alleen is de ene hoorbaar.
Trillingen worden niet door betonplaten tegengehouden , misschien wel afgezwakt. De lage frequent. trillingen buigen als het ware om de betonplaten heen. Dus die komen overal.

Succes,
Mijn landgoed is niet eens groot genoeg voor een mollentoilet.
Het eerste wiel was echt niet rond

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 18:35

Hoi,

Stijn

Echt een vraag voor een bouwfysicus.
Dat ben ik niet. Maar trillingen en geluid zijn hetzelfde alleen is de ene hoorbaar.
Trillingen worden niet door betonplaten tegengehouden , misschien wel afgezwakt. De lage frequent. trillingen buigen als het ware om de betonplaten heen. Dus die komen overal.

Succes,
Mijn landgoed is niet eens groot genoeg voor een mollentoilet.

Kunnen de trillingen dusdanig afgezwakt worden ze ze niet tot aan de uiteinden van het landgoed raken? Stel dat we hem pal in het midden zetten.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8302 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2006 - 19:37

Een dergelijk systeem zou ik niet vertrouwen. Plaats liever mollenvallen of stop een stukje carbit in een molshoop. Dan zijn ze zekerweten binnen de kortste keren weg.
"Meep meep meep." Beaker

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 19:52

Een dergelijk systeem zou ik niet vertrouwen. Plaats liever mollenvallen of stop een stukje carbit in een molshoop. Dan zijn ze zekerweten binnen de kortste keren weg.

Wat is carbit?

Erwin_Kuipers

Erwin_Kuipers

• 0 - 25 berichten
  • 21 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 19:59

Waarom zou je niet eerst een diervriendelijker systeem proberen alvorens ze gelijk dood te maken?

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8302 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 april 2006 - 20:36

carbid is een versmelting van cokes en gebrande kalk (CaC2)

Dit reageert in de grond met vocht tot acetyleengas. Mollen hebben hier een pesthekel aan. Ze zullen dit dan ook uit de weg proberen te gaan en een andere plek opzoeken.

U probeert eerst de hoofdgang te vinden die meestal naar een sloot of waterplaats loopt. De mol graaft namelijk een hoofdgang naar de drinkplaats en graaft vanuit deze hoofdgang een aantal zijgangen waarin hij jaagt en zijn voedsel bewaart.  

Het beste werkt het als u deze hoofdgang bewerkt met carbid. Als u deze gevonden denkt te hebben graaft u nabij een mollenhoop deze gang een klein stukje open waarbij u ervoor moet zorgen niet teveel met de handen in de grond te roeren. De mol kan goed mensenlucht herkennen en als hij het niet vertrouwd komt hij niet weer bij die plaats in de buurt.  

Als u de gang nu iets open hebt gemaakt plaatst u een brokje carbid van ongeveer 250 gram in de gang. Dit doet u op een aantal plaatsen nabij de mollenhopen en verdeeld over uw tuin. U let er hierbij op dat het gas goed in de gangen kan trekken.

Om het gat af  te dekken is het handig om een grasplag af te steken en deze op de opening te plaatsen. Hierdoor is er minder kans dat er losse grond de gang gaat blokkeren.

Voordat u de plag erop legt doet u nog een kleine scheut water op het carbid. Omdat de grond altijd wel iets vochtig is blijft het overgebleven carbid gedurende langere tijd acetyleengas afgeven waaraan de mollen dus een flinke hekel hebben.  

De kans is nu groot dat de mollen verstikken of, wanneer ze nog weg kunnen komen, gaan vertrekken naar luchtiger oorden.

bron
"Meep meep meep." Beaker

raintjah

raintjah

• >250 berichten
  • 824 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 april 2006 - 20:59

Hmm, bedankt voor de informatie :roll:
We gaan het nu eerst zo proberen..
Dus misschien dat er terug kan geantwoord worden op de oorspronkelijke vraag, aangezien wombat niet 100% zeker is van zijn antwoord?
Ik heb mijn vader ooit een dode mol uit de grond zien halen en ik vond dat zo zielig, dat we ze nu eerst proberen weg te jagen ipv te doden :P
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Balthazar

Balthazar

• >100 berichten
  • 176 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 april 2006 - 10:28

een hele simpele en zeer dier vriendelijke oplossing om mollen weg te jagen is gewoon een bierflesje in een molshoop te zetten. als de wind er over heen blaast ontstaat er geluid waar de mollen blijkbaar niet zo van houden.

met vriendelijke groet

gijs brouwers

theaterprater

theaterprater

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 april 2006 - 18:34

een hele simpele en zeer dier vriendelijke oplossing om mollen weg te jagen is gewoon een bierflesje in een molshoop te zetten. als de wind er over heen blaast ontstaat er geluid waar de mollen blijkbaar niet zo van houden.

Beter nog een pet-fles waarvan de bodem is afgesneden omgekeerd in de grond steken.
those who speak of drama tend to put it on you

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures