Statistiek

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Statistiek

Op een tentamen kunnen 100 punten worden gehaald. Het gemiddelde is 73.7 en de standaardafwijking is 10.16. Alleen stundenten met een score groter of gelijk aan 56 slagen. De scores zijn normaal bij benadering verdeeld. Bereken het percentage studenten dat slaagt.

Nu heb ik: (56-73.7)/10.16 = -1.74 => normaalscore .1423 dus 14,23% slaagt. Klopt dat ?

Berichten: 7.068

Re: Statistiek

Nu heb ik: (56-73.7)/10.16 = -1.74 => normaalscore .1423 dus 14,23% slaagt. Klopt dat ?
Vind je het niet raar dat slechts 14% zou slagen als het gemiddelde ver boven de slagingsgrens ligt? (95,91% zou het getal moeten zijn dat je vindt.)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek

Tot en met die -1.74 ben je goed bezig, daarna doe je met "normaalscore .1423" iets vreemds.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 6

Re: Statistiek

martijn schreef:Nu heb ik: (56-73.7)/10.16 = -1.74 => normaalscore .1423 dus 14,23% slaagt. Klopt dat ?
Vind je het niet raar dat slechts 14% zou slagen als het gemiddelde ver boven de slagingsgrens ligt? (95,91% zou het getal moeten zijn dat je vindt.)
Hoe vind je dat ? Mijn uitkomst was -1.7 en die van jou moet dan 1.7 zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Statistiek

Hoe vind je dat ?
Wordt er bij het statistiekvak waar deze vraag aan de orde kwam iets van een een Phi-tabel genoemd, of heb je een rekenmachine met iets wat lijkt op "cumulatieve normale dichtheidsfunctie" of "cdf" ?
Mijn uitkomst was -1.7 en die van jou moet dan 1.7 zijn.
De getallen die je kunt vinden zijn waarschijnlijk kansen dat Z<x, waarbij x hier -1.74 is en Z een standaard normaal verdeelde stochast.

Jij hebt echter
\(\pp(Z\geq x)\)
nodig, en dan kun je gebruiken
\(\pp(Z\geq x) = 1-\pp(Z<x)\)
of
\(\pp(Z\geq x) = \pp(Z<-x)\)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 6

Re: Statistiek

Tot en met die -1.74 ben je goed bezig, daarna doe je met "normaalscore .1423"  iets vreemds.
Verkeerd opgezocht in de tabel vermoed ik.

Berichten: 6

Re: Statistiek

martijn schreef:Hoe vind je dat ?
Wordt er bij het statistiekvak waar deze vraag aan de orde kwam iets van een een Phi-tabel genoemd, of heb je een rekenmachine met iets wat lijkt op "cumulatieve normale dichtheidsfunctie" of "cdf" ?
Mijn uitkomst was -1.7 en die van jou moet dan 1.7 zijn.
De getallen die je kunt vinden zijn waarschijnlijk kansen dat Z<x, waarbij x hier -1.74 is en Z een standaard normaal verdeelde stochast.

Jij hebt echter
\(\pp(Z\geq x)\)
nodig, en dan kun je gebruiken
\(\pp(Z\geq x) = 1-\pp(Z<x)\)
of
\(\pp(Z\geq x) = \pp(Z<-x)\)
Waar komt die 1 vandaan ?

Berichten: 6

Re: Statistiek

Rogier schreef:
martijn schreef:Hoe vind je dat ?
Wordt er bij het statistiekvak waar deze vraag aan de orde kwam iets van een een Phi-tabel genoemd, of heb je een rekenmachine met iets wat lijkt op "cumulatieve normale dichtheidsfunctie" of "cdf" ?
Mijn uitkomst was -1.7 en die van jou moet dan 1.7 zijn.
De getallen die je kunt vinden zijn waarschijnlijk kansen dat Z<x, waarbij x hier -1.74 is en Z een standaard normaal verdeelde stochast.

Jij hebt echter
\(\pp(Z\geq x)\)
nodig, en dan kun je gebruiken
\(\pp(Z\geq x) = 1-\pp(Z<x)\)
of
\(\pp(Z\geq x) = \pp(Z<-x)\)
Waar komt die 1 vandaan ?
Ik snap het; die 1 staat voor 100%.

Reageer