[scheikunde] massapercentage azijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

[scheikunde] massapercentage azijn

Ik heb een azijnzure oplossing. Ik moet het massapercentage azijn bepalen in de onbekende oplossing. Deze oplossing wordt eerst 10 keer verdunt.

Enkele gegevens:

Azijnzuur reageert als volgt met natronloog:

CH3COOH+OH -> CH3COO + H20

Bij de proef blijkt dat er 37 mL natronloog nodig is om het equivalentiepunt te bereiken.

De molariteit van natronloog is 0,1000M

-----------------------------------------

Ik kan wel het aantal gram azijn per liter berekenen (ongeveer 89g/L), maar ik weet niet hoe ik het massa-percentage kan berekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] massapercentage azijn

als je 89 gram/liter hebt en je weet dat 1 liter ongeveer 1000 gram weegt. Dan is het betrekkelijk eenvoudig om het massapercentage uit te rekenen.

89/1000*100%=8,9 m/m%
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 20

Re: [scheikunde] massapercentage azijn

Dat begrijp ik, maar hoe weet je dat 1 liter van de azijnzure oplossing ongeveer 1000 gram weegt? Zou dat gegeven moeten zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] massapercentage azijn

nee dat is niet gegeven. Aangezien jij met een significatie van 2 cijfers werkt mag het gewicht van deze oplossing worden afgerond op 10*1^02 gram.

De dichtheid van water onder normale omstandigheden is 998 gram/liter. Azijnzuur heeft een dichtheid van 1,06 gram/cm3 oftwel 1060 gram/liter. Je zou nu botweg uit kunnen rekenen hoeveel volume 89 gram in neemt en hiermee verder kunnen rekenen. Veel makkelijker is het om van een dichtheid van 10*1^02 gram/liter uit te gaan. Hiermee verder rekenen is een eitje.

Daar komt bij dat wanneer je 2 vloeistoffen bij elkaar doet er lang niet altijd dat het totaal volume overeenkomt met de som van de volumes van de 2 aparte vloeistoffen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 20

Re: [scheikunde] massapercentage azijn

De oplossing is onbekend. Of bedoelen ze daarmee een oplossing van azijnzuur in water?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [scheikunde] massapercentage azijn

'de oplossing is onbekend', waarchijnlijk bedoelen ze daarmee dat de concentratie onbekend is.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 20

Re: [scheikunde] massapercentage azijn

Nu begrijp ik het. Bedankt voor de uitleg.

offtopic: geweldig forum trouwens, er zijn weinig fora waar men zo behulpzaam is.

Reageer