2 stroomdraden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

2 stroomdraden

Het gaat eigenlijk om een plaatje, ik zal de situatie zo goed mogelijk uitleggen

De onderstaande tekening geeft de doorsnede weer van 2 oneindig lange, parallelle rechte stroomdraden L1(x) en L2(o)

x----------A----------O----------B

x: is stroomdraad van je af

o: stroomdraad naar je toe

A: punt A

B. Punt B

Tussen x-a, a-o, en 0-b zitten gelijke afstanden.

De stroomsterkte in beide draden is even groot: de stroomzin is echter verschillend.

In het punt A is de grootte van de magnetische inductie 60mT. De grootte van de magnetische inductie in punt B is dan?

a. 80 mT

b. 40 mT

c. 30 mT

d. 20 mT

het antwoord is D

Heeft draad L1 dan nog invloed op punt B? Hoe kun je dat beredeneren??

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: 2 stroomdraden

x en 0 leveren samen die 60 mT in punt A.. Aangezien de afstanden en stroomsterkte hetzelfde zijn betekent dat dus 30mT van x en 30 mT van 0...

In punt B is het magnetisch veld ten gevolge van 0 dus ook 30 mT, maar de andere kant op gericht..

Nu werkt draad x dus tegen het magnetisch veld van 0 in het punt B.. Het antwoord moet dus lager zijn dan 30 mT..

Gezien de mogelijke antwoorden is de keuze dus snel gemaakt :shock:
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: 2 stroomdraden

beste gast,

er zijn deze 2 dagen heel wat postjes door een gast in deze aard gezet. Telkens zet je 2 je topics 2maal: eentje in huiswerk en de andere in een ander subforum. De regels van dit forum zeggen duidelijk dat je niet 2 maal een zelfde bericht op het forum mag posten.

Indien ik na dit bericht nog eens 2 dezelfde topics tegenkom in deze trend, zullen ze allebei verwijderd worden.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 20

Re: 2 stroomdraden

Ik weet het dit onderwerp is redelijk oud, maar ik was op zoek naar dit vraagstuk en ik heb het nu dus gevonden. Toch snap ik het niet helemaal. Ik weet dat de magnetische inductie B de sterkte van het magnetisch veld aangeeft.

Waarom moet je in A: Bx en B0 optellen en zou je in B: B0 - Bx moeten doen?

2 evenwijdige geleiders met tegengestelde stroomrichting stoten elkaar af, wat wil die 60mT dan zeggen in A, dat het totale magnetisch veld daar zo sterk is? Waarom moet ik de er dan aftrekken in B?

Als beide geleiders een stroom hebben die in dezelfde richting loopt, dan geldt: ergens in het vlak tussen die twee geleiders B=0 mT, toch? Hoe kan dat dan.

Ik vind dat nu eens echt moeilijk die magnetische inductie/flux/etc, het is allemaal zo moeilijk voor te stellen, ik vermoed dat ik gewoon niet zo goed begrijp wat dat nu allemaal precies juist is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: 2 stroomdraden

Laten we de afstand L(1) A , A L(2) , L(2) B , a noemen.
\(B_{L1} .2\pi .a=\mu_{0} .I\)
\(B_{L2} .2\pi .a=\mu_{0} .I \)
In grootte moet B (L1) gelijk zijn aan B (L2) .

De beide vectoren wijzen naar beneden. We mogen de grootte van B(L1) optellen bij de grootte van B(L2).

Uit het gegeven dat B =0,06 , volgt dat B(L1)=0,03 T en B{L2}=0,03 T.

Nu gaan we de magnetische inductie (B) in punt B berekenen.
\(B_{L1} .2.\pi.(3a)=\mu_{0} .I\)
\(B_{L2} .2.\pi.a=\mu_{0} .I\)
De vector B(L1) staat naar beneden, de vector B(L2) staat naar boven.

Als je alleen naar de grootte kikt, dan is B(L2) groter dan B(L1).

De resulterende B =B(L2) - B(L1).
\(B=\frac{\mu_{0} .I}{3.\pi .a}\)
We weten dat:
\(\frac{\mu_{0} .I}{2.\pi.a}=0,03\)
Als je nu de teller en noemer met 1,5 vermenigvuldigd ,krijg je:
\(1,5 .\frac{\mu_{0} .I}{3.\pi.a}=0,03\)
\(1,5 .0,02=0,03\)
B=0,02 T.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: 2 stroomdraden

Je hebt waarschijnlijk moeite om de richting van B te bepalen.

[attachment=325:scan0021.jpg]

Het plaatje geldt alleen voor een stroom die het papier in gaat ( van je af beweegt) ,zoals bij draad L1 het geval is.

De situatie voor L2 ( als de stroom het papier uit komt ,dus in je gezicht) zal ik even omschrijven.

Als de kurketrekker naar je toe komt ( richting je gezicht) , dan moet je hem linksom draaien ( tegen de klok in). Dus bij draad L2 is het B veld linksom gericht ( tegen de klok in).

Berichten: 20

Re: 2 stroomdraden

Oké, ik denk dat ik het nu snap, hartelijk bedankt voor je uitleg!

Reageer