[Scheikunde] Ik moet een proefje verzinnen!

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] Ik moet een proefje verzinnen!

Ik zit in 4 VWO, en we moeten een proefje verzinnen die we moeten gaan uitvoeren voor scheikunde. Er moeten in het proefje wel berekeningen voorkomen, met bijvoorbeeld molariteit enzo :wink: (omdat het vorige hoofdstuk 'rekenen in de chemie' was)

Alleen ik ben totaal inspiratieloos! :P Dus weten jullie misschien nog practica die niet ál te moeilijk te begrijpen zijn (ben niet zo'n ster in scheikunde), maar die toch erg goed zijn? Ik hoop het wel! :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [Scheikunde] Ik moet een proefje verzinnen!

al eens door dit huiswerkforum gebladerd??? Kom je vast en zeker dingen tegen die je (alvast grotendeels) begrijpt. En het merendeel is in elk practicumlokaal uit te voeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Scheikunde] Ik moet een proefje verzinnen!

titraties zijn heel basic, echter daar zullen de meeste mensen wel mee aan komen zetten. Ik zou zeggen: ga een eiwit concentratie bepalen. (ben zelf een beetje bevooroordeeld over eiwit-chemie; het is heel leuk).

Er zijn 3 duidelijk verschillende methoden hiervoor te gebruiken.

Biureet (variatie hierop is de lowry-assay)

Bradford (meest populair)

Directe fotospectrometrische methode (relatief gezien minder nauwkeurig dan bovengenoemde methode)

Dan is er ook nog de Edelhoch methode. Deze kan je alleen gebruiken als de aminozuur samenstelling bekend is. Zelf heb ik hier nog nooit mee gewerkt, voor zover ik weet is dit dan ook het zogenoemde zwarte schaap van de familie.

Hoeveel tijd heb je tot je beschikking? Als ik jou was zou ik uit gaan van een minimaal benodigde tijd (om 1 van bovenstaande experimenten uit te voeren) van 1,5 uur. Als je hier een beetje ervaring mee hebt is het een fluitje van een cent en binnen een veel kortere tijd uit te voeren.

Paar belangrijke benodigdheden, waar je niet zonder kan:
  • fotospectrometer (als je de directe fotospectrometrische methode gebruikt dan moet je in het UV gebied meten, als jullie al een fotospectrometer hebben lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat deze in het UV gebied kunnen meten. Hiervoor heb je dan ook de zeer prijsige kwarts cuvetten nodig. De prijzen van deze dingen lopen in de honderden euro's)
  • Pipetten: gebruik het liefst duimdruk pipetten. Mocht je hier geen beschikking over hebben, gebruik dan vol pipetten.
Ook heel handig om eventueel te hebben als je over duimdruk pipetten beschikt:
  • multichannelpipetten
  • Reader
  • microtiter-platen (bijvoorbeeld 6x12 greiner)
als je verder nog vragen hebt, vrees niet om ze te stellen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 402

Re: [Scheikunde] Ik moet een proefje verzinnen!

Bijvoorbeeld het gehalte vitamine C (ascorbinezuur) in verschillende soorten sinaasappelsap bepalen.

Je kan hierover op internet wel een goede beschrijving vinden.
Destiny is but a word created by man to accept reality

Reageer