Water in olie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Water in olie

Als ik plantaardige olie absoluut watervrij wil maken, zou dat m.b.v. electrolyse kunnen ? Of b.v. met zeoliet ?

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: Water in olie

probeer maar met molsieve... dit gebruiken we op het lab om ether te drogen....

Berichten: 3

Re: Water in olie

ik weet niet of ik veel kan helpen maar ik heb op de middelbare school gehoort van demulsifiers deze zouden de hoeveelheid water in een water-in-olie oplossing verkleinen.

voor informatie hierover moet ej bij organisaties als TNO MEP zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Water in olie

Je kan droogmiddelen aan de olie toevoegen, zoals watervrij calciumchloride. Het hangt er natuurlijk wel van af waar je de olie voor wil gebruiken en hoe absoluut "absoluut" betekent.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Water in olie

magnesiumsulfaat werkt, prima droogmiddel. Je kan het ook over benzeen drogen, dan heb je het ECHT droog. Wel kankerverwekkend, dat benzeen..... :shock: Daarmee wordt veel absolute alcohol gemaakt, i.i.g.
Appareo decet nihil munditia?

Re: Water in olie

Is dit voor biodiesel te maken?

Voor dit onderwerp is het voldoende om de oliemassa voldoende lang op te warmen boven de 120°C

Re: Water in olie

Je kan het ook over benzeen drogen, dan heb je het ECHT droog. Wel kankerverwekkend, dat benzeen..... Confused Daarmee wordt veel absolute alcohol gemaakt, i.i.g.
Bij het maken van absolute alcohol wordt de alcohol niet direct met benzeen gedroogd, omdat benzeen ook maar weinig water opneemt. Absolute alcohol wordt gemaakt door azeotrope destillatie van ethanol/water met benzeen. Het benzeen 'sleept' het water bij het verdampen uit de alcohol, zodat er minder dan 0,5% water in het ethanol zit. Na het condenseren vormen benzeen en water weer twee fasen, zodat het benzeen afgescheiden en opnieuw gebruikt kan worden.

Bij oplosmiddelen werken droogmiddelen zoals calciumchloride, molsieve (=zeoliet), natriumsulfaat, magnesiumsulfaat etc. vrij goed, maar ik weet niet hoe dat met viscose vloestoffen zoals slaolie is. In prinicipe moet dat ook lukken, alleen kan het wat langer duren. Het drogen met natrium is geen optie, omdat dan het vet verzeept wordt.

Electrolyse lijkt me geen goede optie omdat olie bijna geen electriciteit geleidt.

Reageer