Na het koken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 44

Na het koken

Als je beekwater kookt en distilleert. Krijg je dan enkel H2O, of zitten er nog andere stoffen in?

Ik kan me indenken dat stoffen die vluchtiger zijn, bv. alcohol verwante stoffen er nog in lage concentratie aanwezig zijn in het distillaat. (trouwens als ze in lage concentratie in het beekwater zitten dan is de concentratie van deze stoffen in de gasfase zelfs zeer hoog. cfr. wet van Henry)

De vraag is: is het water voldoende drinkbaar of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Na het koken

Je houd niet alleen H2O over. opgeloste stoffen zullen zich niet veel van koken aantrekken. Een omgekeerde osmose pomp kan dit wel bereiken.

Na koken zijn de meeste micro-organismen gedood (op uitzonderin van de daargelaten 'extremofiel', die waarschijnlijk toch al niet in beekwater voorkomt).

Je zou het water nog over een filter kunnen leiden om de 'bruingroene-drek coefficient' te verlagen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 44

Re: Na het koken

Ik bedoelde wel een distillatie naar gasfase plus condensatie, niet enkel koken en dan opdrinken.

Als je een mengsel kookt dan zullen de vluchtigere componenten meer vertegenwoordigd zijn dan de niet vluchtige. Dus de zware metalen denk ik zullen achterblijven in de brijn terwijl water en andere zeer vluchtige stoffen in de gasfase komen en dan condenseren in het water dat ik wil drinken.

Het is dit condensaat waarvan ik de samenstelling zou willen weten. (toegepast op beekwater)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Na het koken

Dus als je het in je hoofd zou halen om cola te koken en je vangt het condensaat op, dan is dat condensaat H2O ?
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 2.746

Re: Na het koken

bleekwater is natriumhypochloriet, NaClO, opgelost in water.

dus wat je moet weten is of natriumhypochloriet ontbind bij temperaturen van een beetje boven 100°C.

er zou bijvoorbeeld chloorgas kunnen vrijkomen die dan bij het distilleren en condenseren in het condens oplost, dan heb je dus geen puur water meer als eindproduct.

als er niets ontbind, blijft NaClO in het kookvat, want het kook of smelt punt van een zout ligt veel lager dan dat van water

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Na het koken

superslayer schreef:bleekwater is natriumhypochloriet, NaClO, opgelost in water.

dus wat je moet weten is of natriumhypochloriet ontbind bij temperaturen van een beetje boven 100°C.

er zou bijvoorbeeld chloorgas kunnen vrijkomen die dan bij het distilleren en condenseren in het condens oplost, dan heb je dus geen puur water meer als eindproduct.

als er niets ontbind, blijft NaClO in het kookvat, want het kook of smelt punt van een zout ligt veel lager dan dat van water


Het ging hier om beekwater, dus niet om bLeekwater. Tenzij je dit bedoelde :wink:
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Berichten: 44

Re: Na het koken

En wat die cola betreft, ik heb ineens een andere vraag.

Die pigmenten, dat zijn toch macromoleculen he, die zijn waarschijnlijk zwaar genoeg om in het kookvat te blijven? Dus je zou een zuivere, heldere vloeistof moeten bekomen. Maar kweet het niet hoor, het is een vraag.

Reageer