[Stromingsleer (gassen)] Volumestroom Stikstof uit buis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 29

[Stromingsleer (gassen)] Volumestroom Stikstof uit buis

Hoi Mensen,

Wie kan mij helpen bij het oplossing van het volgende probleem.

Ik zoek de volumestroom die ontstaat in de volgende situatie:

Een opslagtank voor Stikstof met afmetingenen rond 2 meter, hoogte 5 meter (cilindervorm dus) is gevuld met stikstof. Dit stikstof staat onder een druk van 50 bar. Aan deze cilinder is een buis bevestigd met binnendiameter rond 100mm en een lengte van 1000mm

Het gas dat uitstroomt wordt niet nagevuld in de opslagtank (de druk daalt dus).

Nu is mijn vraag, wat is de vollumestroom (m^3/s) die uit deze buis stroomt?

Heb het geprobeerd op de lossen met de Bernoulli-vergelijking, maar kom er op geen enkele manier uit.

Wie help?

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, als iets onduidelijk is, laat het even weten!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Stefan

Berichten: 582

Re: [Stromingsleer (gassen)] Volumestroom Stikstof uit buis

sfire184 schreef:Hoi Mensen,

Wie kan mij helpen bij het oplossing van het volgende probleem.

Ik zoek de volumestroom die ontstaat in de volgende situatie:

Een opslagtank voor Stikstof met afmetingenen rond 2 meter, hoogte 5 meter (cilindervorm dus) is gevuld met stikstof. Dit stikstof staat onder een druk van 50 bar. Aan deze cilinder is een buis bevestigd met binnendiameter rond 100mm en een lengte van 1000mm

Het gas dat uitstroomt wordt niet nagevuld in de opslagtank (de druk daalt dus).

Nu is mijn vraag, wat is de vollumestroom (m^3/s) die uit deze buis stroomt?

Heb het geprobeerd op de lossen met de Bernoulli-vergelijking, maar kom er op geen enkele manier uit.  

Wie help?

Ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven, als iets onduidelijk is, laat het even weten!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Stefan
Dit lijkt op het leeglopen van een condensator met behulp van een weerstand. Dit gaat volgens een logaritme. de volumestroom stikstof is vergelijkbaar met de stroom in de weerstand.

Verder is deze materie mij te ingewikkeld.
Het eerste wiel was echt niet rond

Berichten: 29

Re: [Stromingsleer (gassen)] Volumestroom Stikstof uit buis

wombat schreef:Dit lijkt op het leeglopen van een condensator met behulp van een weerstand. Dit gaat volgens een logaritme. de volumestroom stikstof is vergelijkbaar met de stroom in de weerstand.

Verder is deze materie mij te ingewikkeld.
@wormbat

Hmm... Van electrotechniek heb ik helaas weinig kaas gegeten. Dat was ook wel te merken toen ik formules/informatie ging nazoeken van leeglopende condensatoren.

Toch bedankt voor je bijdrage :P

@moderators/forum beheerders

Waarom is mijn topic verplaatst naar het Huiswerk en Practica forum? :roll:

Wil dit graag weten zodat ik vragen de volgende keer in het goede topic kan plaatsen. Bij Klassieke Natuurkunde stond immers als beschrijving:

"Klassieke Natuurkunde

Mechanica, akoestiek, optica, elektriciteit en magnetisme, thermodynamica, stromingsleer, enz"

Dank!

Stefan.

Reageer