Springen naar inhoud

Afkomst van 'dialoog'

• Log in om te kunnen reageren

Anne B.

Anne B.

• >100 berichten
  • 232 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2006 - 18:39

Je hebt monoloog, dit bestaat, als ik mijn griekse lessen nog goed kan herinneren, uit monos=één, alleen en logos=praten, spreken; van welk woord behalve logos is het woord 'dialoog' dan nog afkomstig?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2006 - 18:48

Heel voor de hand liggend eigenlijk: van "dia", het Griekse woord voor "twee" :roll:

Of misschien was het enkel "di" trouwens, dat weet ik niet meer zeker
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

majstro

majstro

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 april 2006 - 18:56

Je hebt monoloog, dit bestaat, als ik mijn griekse lessen nog goed kan herinneren,  uit monos=één, alleen en logos=praten, spreken; van welk woord behalve logos is het woord 'dialoog' dan nog afkomstig?

Die Griekse lessen zijn dan kennelijk een beetje zonde van de tijd geweest ;-) "Dia" is een voorzetsel dat in dit geval "tussen" betekent. Een "dialoog" betreft dus woorden tussen twee partijen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 april 2006 - 19:51

Oh ja, verrek. Klopt, vergeet dat van mij maar :roll:

(di komt wel van het Griekse twee, in dingen als "koolstofdioxide", maar dat is niet waar dialoog vandaan komt)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures