Geluid van auto's

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Geluid van auto's

Hoi,

100m van mijn thuis loopt een autosnelweg waar de snelheidsbeperking voorlopig nog 90km/u is. In Juli wordt deze echter verhoogd tot 120km/u. Hier is de verklaring:

"Vlaams minister van Openbare Werken Kris Peeters heeft dinsdag in de commissie Openbare Werken bevestigd dat de snelheidsbeperking tot 90 km/uur op de Noord-Zuidverbinding tussen Hechtel en Overpelt vervalt op 1 juli 2006.

Tegen dan moet werk gemaakt worden van geluidswerende maatregelen en kan de snelheid verhoogd worden naar 120 km/uur.

De snelheid op Noord-Zuidverbinding is tussen Hechtel en Overpelt beperkt tot 90 km/uur om de geluidsoverlast te beperken.
"

Nu vraag ik me af, is dat verschil dan zo groot? Dus tussen 90 en 120..

mvg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Geluid van auto's

een hele zoektocht, maar wat behapbaars gevonden in een Nieuw-Zeelands rapport:

www.acc.co.nz/wcm001/groups/ external_ip/documents/internet/wcm000021.pdf

Afbeelding

volgens dit grafiekje zie je dat bij hogere snelheden vooral het bandengeluid een sterke rol speelt en een bijna lineair verband met de snelheid heeft. Een verandering van de maximumsnelheid zou dus best eens een flink effect kunnen hebben op de geluidsdruk voor de omwonenden. Deze grafiek gaat niet verder dan 90 km/h, maar ik zie niet waarom we die niet zouden mogen extrapoleren naar 120 km/u. 5 dB voor elke 10 km/u. dat zou dan een verschil van 15 db kunnen betekenen. Dat is dan 25 keer zoveel geluid.

als deze bron in orde is, is dat nogal wat.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Geluid van auto's

100m van mijn thuis loopt een autosnelweg waar de snelheidsbeperking voorlopig nog 90km/u is. In Juli wordt deze echter verhoogd tot 120km/u.
Deden ze dat in Nederland ook maar, ipv snelheden terugschroeven van 120 naar 100 en van 100 naar 80 km/u :roll:
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Geluid van auto's

Dat Nieuw-Zeelandse rapport nog eens doorlezend hebben ze het als voorbeeld ook nog over een Duitse autosnelweg waar de maximumsnelheid werd verlaagd van 100 naar 80 km/u, wat voor de omwonenenden een geluidsvermindering van 3,9 dB(A) opleverde, toch nog altijd een hele grote halvering.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Geluid van auto's

Ah okee :roll:

Ik had niet verwacht dat het zoveel zou schelen..

Enorm bedankt voor de research
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Reageer