Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

[Edit Veertje: deze discussie komt oorspronkelijk uit deze topic : http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=27495 en is hiernaartoe afgesplitst]

robindr schreef:Misschien een leuk (?) voorstel:  

Kan er geen moderator worden aangesteld die telkens als [woord vergeten] hij een dt- of andere schrijffout tegenkomt deze verbetert en de verbetering in een rood lettertype aangeeft? :-)
Persoonlijk ben ik daar voor, maar je zal geen enkele moderator vinden die dat wil doen, omdat ik vrees dat veel mensen de moderators als 'spelling nazis' zullen zien dan. Het forum zou zelfs kunnen leeglopen.


Maar ik erger me er wel aan, ik zie mensen echt serieuze dingen schrijven over wiskunde, biologie, taal of geschiedenis hier, maar dan wel met grote spellingsfouten in.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Misschien een leuk (?) voorstel:  

Kan er geen moderator worden aangesteld die telkens hij een dt- of andere schrijffout tegenkomt deze verbetert en de verbetering in een rood lettertype aangeeft?
Kan misschien iemand van de Taalunie gaan doen: nu zo zoetjes aan iedereen weigert om nog verdere spellingsveranderingen te gaan leren en toepassen worden die mensen toch werkloos..... :P


Wat ik overigens al zoveel mogelijk doe is, als ik een stukje tekst van iemand aanhaal (quote), daar de fouten in verbeteren. Staan dezelfde fouten tenminste niet dubbel in dit forum.... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

mja het risico dat mensen het niet zullen appreciëren zit er inderdaad in. Misschien kunnen mensen die er geen probleem mee hebben dat ze worden verbeterd dit aangeven in hun sig. (T'is maar een ideetje he)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Kan misschien iemand van de Taalunie gaan doen: nu zo zoetjes aan iedereen weigert om nog verdere spellingsveranderingen te gaan leren en toepassen worden die mensen toch werkloos.....  


Wat ik overigens al zoveel mogelijk doe is, als ik een stukje tekst van iemand aanhaal (quote), daar de fouten in verbeteren. Staan dezelfde fouten tenminste niet dubbel in dit forum....

Zet je dan ook de foutjes die je verbeterd hebt in het vet of zo? Anders valt het helemaal niet op denk ik.

Die spelling die de hele tijd verandert doet de spelling meer kwaad dan goed! Die vervelende pannenkoek, zee-egel,enz... toestanden, geven sommigen in mijn ogen een argument om de hele spelling aan zijn laars te lappen, maar dt-regels zijn iets eenvoudiger en iets fundamenteler dan die onnozelheden.


Kijk, het staat in mijn signature. Ik ben ervoor.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Nu nog afwachten of de mods het ook effectief willen doen natuurlijk.


Indien wel, kunnen we dan geen korte code afspreken om in de sig te zetten? bvb CMIIW (Correct Me If I'm Wrong) of iets in die aard.

Zet je dan ook de foutjes die je verbeterd hebt in het vet of zo? Anders valt het helemaal niet op denk ik.

Ik zou gaan voor een niet-vette, groene verbetering. Het moet ook niet echt overduidelijk (en storend) zijn.


(ben benieuwd of dit gaat aanslaan ;-))

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Wel kijk, you name it! Ik ben ervoor te vinden als de mods ook akkoord zijn, en dan wil ik mijn sig eraan aanpassen.


Als het gewoon in het groen is of zo is het niet zo erg toch?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Kan er geen moderator worden aangesteld die telkens hij een dt- of andere schrijffout tegenkomt deze verbetert en de verbetering in een rood lettertype aangeeft? :-)
Ja, dat is een leuke. Ik weet niet of het je is opgevallen, maar op dit forum worden veel d/t fouten juist door de moderators gemaakt.

Berichten: 536

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

robindr schreef:Misschien een leuk (?) voorstel:  

Kan er geen moderator worden aangesteld die telkens hij een dt- of andere schrijffout tegenkomt deze verbetert en de verbetering in een rood lettertype aangeeft?
Tja, dan krijg je straks dit soort taferelen:
Leuke gast schreef:verschuldigen van SPAM.
bedoel je niet beschuldigen?

Dat deze argumenten overeen kunnen komen met eerder gegeven argumenten duid juist op een nog steeds onvolledige theorie.
Een moderator die een user verbetert en dan in dezelfde post een flinke fout maakdt. :P :roll:

Berichten: 232

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Mij kunnen de dt- en ei/ij-fouten ergeren. Ikzelf had mij een aantal maanden geleden de gewoonte aangenomen om de taalfouten te verbeteren (niet op dit forum), en ik kreeg daar goede reacties op van de mensen die over het algemeen [genomen][ of: in het algemeen] kunnen schrijven, maar de mensen die veel fouten maakten werden daar meer dan eens boos om. Ik heb het hier over mensen van rond de 20 jaar waarvan ik toch eigenlijk wel verwacht dat ze niet meer 'ik wordt' schrijven, excuseer me voor mijn botheid als dit zo zou mogen overkomen.

In mijn school werden er nog tot het zesde middelbaar dt-testen gehouden, en er waren altijd leerlingen die daar nog steevast op buisden, hoewel die regels er gedurende een paar jaar toch wel waren ingehamerd naar mijn mening.

Ik vind het dus een zeer goed initiatief om hier op het forum taalfouten te beginnen [te] verbeteren, het verhoogt de leeskwaliteit vind ik persoonlijk en zo leren de mensen nog meer bij... Al is hier dus wel de nodige voorzichtigheid geboden, mensen bv in hun sig laten aangeven of ze al dan niet verbeterd willen worden vind ik alvast een goed initiatief, al zou het merendeel van het forum er dan van op de hoogte moeten gesteld [moeten] worden :roll:

Ik kan dit echt alleen maar toejuichen, ik heb grammatica altijd leuk en belangrijk gevonden, een wetenschappelijke tekst zonder aanstootgevende fouten is zoveel leuker om te lezen!

Nog even voor de volledigheid vermelden dat ik uit België kom, misschien is er inderdaad een onderscheid tussen grammaticalessen in België en Nederland.

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Ik ben blijkbaar niet de enige. Misschien kan er iets afgesproken worden, een kort stukje in je signature om dat aan te geven dat kritiek welkom is. Dat kan een code zijn of zo.

Ik ken trouwens ook andere fora waar andere gebruikers (maar dan meestal wel gebruikers die het Engels, zoals ik, niet als moedertaal hebben, hoewel Amerikanen het Engels ook niet zo perfect beheersen) daar expliciet om vragen in hun signature.


Nog een kleine extra reden : naar het schijnt schrijf je uiteindelijk instinctief toch op wat je hersenen het vaakst zien. Dus als je voortdurend zulke fouten leest...

Berichten: 232

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Ik juich het idee alleszins toe, en hoop dat meerdere mensen ons gaan volgen :roll:

Al is het als gewone gebruiker nogal moeilijk toe te passen, als je bijvoorbeeld een fout ziet in een post van iemand en je kunt of wil er niets op zeggen, moet je als gewone gebruiker, om die fout de wereld uit te helpen, eigenlijk een post maken met daarin alleen de verbeterde versie... Dat komt echter de hele discussie niet ten goede en zal ook irriteren...
voorheen bekend als "fysicusje in spe"

Berichten: 28

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Ik ben ook een beetje een taalpurist...

Ik schrik soms van bepaalde spellingsfouten die op dit forum gemaakt worden. Sommige fouten zijn echt frappant. Een post zou je eerst goed moeten nalezen eer je hem op het forum zet; te snel typen is maar een zwakke reden!

Maar iedereen gaan beginnen [te] corrigeren om op (toch courante) dt-fouten zou ik ergens wel onbeleefd vinden. Tenzij die persoon in kwestie er zelf voor open staat, maar hoeveel gaan er dat zijn. En gaan we dan ook niet beginnen [met] muggenziften?... Ik stel voor dat iedereen gewoon goed let op wat hij schrijft en we enkel corrigeren als het de spuigaten uitloopt, eigenlijk zoals nu al het geval is...

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Maar iedereen gaan beginnen corrigeren om (toch courante) dt-fouten zou ik ergens wel onbeleefd vinden.

Enerzijds zeg je dat je hier echt frappante fouten leest, anderzijds zeg je dat je op dt-fouten niks kan zeggen, want die komen toch zo vaak voor.

Het zijn juist dt-fouten die echt erg zijn vind ik.


Ik denk echt dat het anders het begin van het einde van onze taal is. Vlamingen hebben er zo hard voor gevochten, hoe kunnen we de taal nu zo een oneer aandoen. Als dit zo doorgaat hebben we binnen tien jaar een MSN voor de jeugd met : "bericht verweidert, bestandt verzonden, bijlage gecontroleert, je hebd je nu aangemeldt"

Berichten: 28

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Het zijn juist dt-fouten die echt erg zijn vind ik.
Mja, maar "renesaince" schrijven vind ik net iets erger.


Ik denk echt dat het anders het begin van het einde van onze taal is.  Vlamingen hebben er zo hard voor gevochten, hoe kunnen we de taal nu zo een oneer aandoen. Als dit zo doorgaat hebben we binnen tien jaar een MSN voor de jeugd met: "bericht verweidert, bestandt verzonden, bijlage gecontroleert, je hebd je nu aangemeldt"
Dt- en andere fouten zijn echt niet het einde van het Nederlands (noch voor Vlamingen noch voor Nederlanders). Zolang er een algemene spelling wordt gehandhaafd, houden de meesten zich daar ook aan. En officiële instellingen en bedrijven, zoals dan Microsoft, zullen die spelling altijd correct toepassen, dat zit dus wel nog voor een lange tijd goed.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Verbeteren van spellingsfouten door moderators?

Heel veel fouten zijn gewoon stomme fouten volgens mij. Het "renesaince" wat Archeologia aanhaalt vind ik niet zo storend, het is een "moeilijk" woord en ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat kan schrijven. Maar "ik wordt" en "hij zij" (van zeggen) dat vind ik gewoon stomme fouten die je ziet als je de tekst nog een keer naleest. Waar ik me wel enorm aan stoor zijn mensen die geen hoofdletters gebruiken en spaties na leestekens weglaten. En dit dan ook consequent doen. Ik persoonlijk kan me geen enkele regel herinneren waarin staat dat na leestekens geen spatie hoeft. En hoofdletters en spaties zijn zo ongeveer de belangrijkste herkenningspunten van een tekst. Zeker voor mensen die al moeite hebben met teksten lezen zijn dit soort posts een kriem.


Echter denk ik niet dat de moderators tijd en zin hebben om iedere post na te kijken op spellingsfouten. Er worden gemiddeld zo'n 150 posts per dag gedaan. Die allemaal nakijken en corrigeren op spelfouten is onbegonnen werk. En gezien de aard van de fouten denk ik dat het beter is om mensen vriendelijk te vragen of ze beter op hun spelling willen letten. Gewoon in de forumregels toevoegen en mensen die slordig blijven hier even middels een PB op aanspreken.


En misschien een idee voor de werkwoordspelling: ik heb ooit eens een schema gemaakt voor een studiegenoot van me waarmee je in enkele stappen weet hoe je een woord moet spellen. Misschien die toevoegen in het taalforum?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer