Springen naar inhoud

Waarom is het belangrijk je geschiedenis te kennen?

• Log in om te kunnen reageren

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 08:34

Ik zit even met een puntje:
Ik had het gisteren met mijn vrouw over Willem van Oranje. Zij heeft op de middelbare school nauwelijks iets over hem geleerd (zij is van 1980) en ik was daar uitermate verbaasd over. Want als iets (in mijn ogen) basiskennis hoort te zijn, dan is het wel te weten wie Willem van Oranje was.
Maar toen stelde ze een vraag waar ik eigenlijk geen goed antwoord op had: waarom is het zo belangrijk te weten wie hij was? En waarom zou je zoveel aandacht aan de geschiedenis van Nederland geven, als je er niks mee doet?
Hebben jullie hier wellicht ideeŽn over?
Ik ben tamelijk beroepsgedeformeerd als historicus, maar in zo'n gesprek voelt al die kennis die ik heb een beetje als nutteloze bagage waar niemand echt op zit te wachten... :roll:

Eelco

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 08:56

Eťn van de reden waarom ik het leuk vind om geschiedenis (en andere zoals wetenschap,...) te kennen, is dat in je gesprekken met anderen eens over iets anders kan praten dan over voetbal of het nieuws.

Waar gaan 90% van de gesprekken op cafť over?(Althans in mijn vriendenkring) Meestal wordt er over voetbal, wielrennen of 'het weer' gepraat en ook nogal over 'anderen', roddelen met andere woorden.
Ik vind het leuk om ook eens over de wetenschap, de geschiedenis, filosofie etc. te kunnen praten met vrienden.

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 16:42

Ik vind het ook leuker meestal dan roddelen, en zeker leuker dan sport, waar ik NIETS van weet, maar wat bedoel je met 'iets anders dan het nieuws', het nieuws is eigenlijk voor de helft geschiedenis, je kan niet begrijpen wat er misgaat in het Midden-Oosten, waarom ArmeniŽrs vroegen over de hele wereld aanslagen pleegden, waarom Taiwan zo in ruzie ligt met China enz... als je je geschiedenis niet kent.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2006 - 17:14

Want als iets (in mijn ogen) basiskennis hoort te zijn, dan is het wel te weten wie Willem van Oranje was.  
Maar toen stelde ze een vraag waar ik eigenlijk geen goed antwoord op had: waarom is het zo belangrijk te weten wie hij was? En waarom zou je zoveel aandacht aan de geschiedenis van Nederland geven, als je er niks mee doet?

Ik leef toevallig in een stukje grondgebied waarom gedurende de hele tachtig jaar van de oorlog die hij op zijn schouders heeft genomen gevochten is. En waar ik ook rijdt of fiets kom ik in dit landje om de paar kilometer zaken tegen die pas verklaarbaar zijn als je iets van die periode in de Nederlandse geschiedenis afweet. Dingen die je in het dagelijks nieuws nog tegenkomt grijpen terug op die periode, en het waarom daarvan is dus eigenlijk niet goed te begrij®pen zonder enige kennis van die periode.

Tot op welk niveau kennis over Willem van Oranje nuttig is durf ik niet te beoordelen, maar als je in de Lage Landen leeft lijkt enige basiskennis over die persoon en zijn tijd mij onmisbaar, tenzij je nooit om je heen kijkt, nooit "waarom" vraagt en dat ook niet wenst te doen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

robindr

robindr

• >100 berichten
  • 207 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 17:20

maar wat bedoel je met 'iets anders dan het nieuws', het nieuws is eigenlijk voor de helft geschiedenis, je kan niet begrijpen wat er misgaat in het Midden-Oosten, waarom ArmeniŽrs vroegen over de hele wereld aanslagen pleegden, waarom Taiwan zo in ruzie ligt met China enz... als je je geschiedenis niet kent.

Twas eigenlijk slecht uitgedrukt van mij. Ik volg het nieuws op de voet en praat er ook graag over, maar voor velen blijft het praten erover beperkt tot het nieuws in de streek of land.
Als je bvb over de hersenbloeding van Sharon begint en de consequenties voor Israel of de palestijnse kwestie, haken er velen af.

Stephanie

Stephanie

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 19:53

voor mij heeft kennis van de geschiedenis me zeker geholpen om mijn mening(en) over dingen te vormen. over bepaalde situatie's en gebeurtenissen. ik denk dat je uit de geschiedenis veel dingen kan leren, ook over hoe je dingen zelf kan aanpakken. zelfs als je het helemaal niet eens bent met wat iemand heeft gedaan, kan je daar je les uit leren. misschien is willem van oranje dan niet van belang voor haar, maar andere punten misschien weer wel.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 20:44

voor mij heeft kennis van de geschiedenis me zeker geholpen om mijn mening(en) over dingen te vormen. over bepaalde situatie's en gebeurtenissen. ik denk dat je uit de geschiedenis veel dingen kan leren, ook over hoe je dingen zelf kan aanpakken. zelfs als je het helemaal niet eens bent met wat iemand heeft gedaan, kan je daar je les uit leren. misschien is willem van oranje dan niet van belang voor haar, maar andere punten misschien weer wel.

mee eens, je kunt makkelijker en veel beter een mening over vanalles vormen met een betere kennis van de geschiedenis. waar het vak geschiedenis ook mee helpt is dat je dingen leert analyseren, ontleden (in een text he, geen kikker ofzo :roll:) en dus ook een goede mening te vormen, erg belangrijk dus.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 20:55

je kunt makkelijker en veel beter een mening over vanalles vormen met een betere kennis van de geschiedenis. waar het vak geschiedenis ook mee helpt is dat je dingen leert analyseren, ontleden (in een text he, geen kikker ofzo :roll:) en dus ook een goede mening te vormen, erg belangrijk dus.

Maar dat is niet specifiek voorbehouden aan geschiedenis, met bŤta-vakken leer je dat ook...
Ik dacht dat geschiedenis iets is dat je gemeen hebt met andere (in dit geval) Nederlanders en dat dus een band smeedt. Maar dat riekt voor mijn gevoel meer naar 19e eeuws nationalisme dan naar het echte nut van geschiedenis.

Eelco

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 april 2006 - 21:42

met geschiedenis is dit toch veel meer, je leert vooral bronnen te analyseren en texten om daarna je mening te vormen en volgens mij leer je dat niet bij beta-vakken als natuurkunde en wiskunde :roll:
geschiedenis is (als feitenkennis, niet als de kennis die ik hierboven noemde) inderdaad een vak op school (tenminste voor een klein deel) omdat ze tenminste een beetje nationalisme un ons land willen hebben, best logisch eigenlijk want anders valt je land uit elkaar.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44875 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 26 april 2006 - 21:50

Geschiedenis (en dan bedoel ik niet het vak op zich, maar de resultaten ervan) is voor mij veeleer een kwestie van

"hier sta ik, maar hoe komt het dat ik hier sta?"

En ik hoop van harte dat historici ons als gemeenschap zoveel mogelijk kunnen waarschuwen voor in het verleden gemaakte fouten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

OneStepForward

OneStepForward

• >250 berichten
  • 656 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 00:25

Geschiedenis geeft inzicht in het heden.
Door zaken nu te begrijpen moet soms diep terug snuffelen in het verleden.
Of het nou onze staat is, of enorme conflicten.
Zou zou je bijv. met het middenoosten conflict zelfs in de oudheid terrecht komen.
Maar ook de Balkan is terug te brengen in de middeleeuwen.
Uiteindelijk hangt alles aan elkaar door een hoop oorzaken die weer het gevolg zijn van andere oorzaken.

Je zou misschien zelfs met de geschiedenis de toekomst kunnen voorspellen.
Het is een vrij gangbaar idee onder veel historici dat de geschiedenis wetmatigheden vertoont.

En voor de meer practische kant: Je leert kritisch te kijken. (Vandaar ook dat Geschiedenis de meest voorkomende studie onder politici is en dat historici ook geliefd zijn in het bedrijfsleven voor baantjes die geen klap met geschiedenis te maken hebben.)

Verder is geschiedenis gewoon leuk en streelt het je drang naar kennis en inzicht. Een beetje het idee zoals bij zoveel zuivere wetenschappen het geval is.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer

ArjenvS

ArjenvS

• >250 berichten
  • 341 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 04 mei 2006 - 00:41

Ja; dat geschiedenis inzicht geeft in situaties is misschien waar, maar het kan ook je blikveld vertroebelen. Wanneer je je te zeer focust op achtergronden ga je je al snel bezighouden met de vraag wie "goed" of "fout" zit. Erg jammer wanneer je bedenkt dat waar twee vechten er altijd twee schuld hebben. Het belang van kennis van achtergronden kan dus eigenlijk weggestreept worden wanneer in deze discussie.

Wat wel altijd van belang blijft is dit: Zonder kennis van problemen met een geschiedkundige aard is het onmogelijk om problemen van nu met een psychologische aard op te lossen.

Arjen
It is a miracle that curiosity survives formal education.
~Albert Einstein

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 17:44

Ik zit even met een puntje:
Ik had het gisteren met mijn vrouw over Willem van Oranje. Zij heeft op de middelbare school nauwelijks iets over hem geleerd (zij is van 1980) en ik was daar uitermate verbaasd over. Want als iets (in mijn ogen) basiskennis hoort te zijn, dan is het wel te weten wie Willem van Oranje was.
Hebben jullie hier wellicht ideeŽn over?
Ik ben tamelijk beroepsgedeformeerd als historicus, maar in zo'n gesprek voelt al die kennis die ik heb een beetje als nutteloze bagage waar niemand echt op zit te wachten...  :roll:  

Eelco

Het kennen van geschiedenis is de laatste jaren in het slop geraakt door een gebrek aan interesse van de meerderheid, terwijl geschiedenis ons verteld wat er in het verleden heeft plaats gevonden en het waarom ervan. Door het kennen van de geschiedenis kunnen fouten in de toekomst worden voorkomen, zoals de Jodenvervolging uit de Tweede Wereldoorlog. Neem eens de Amerikaanse invasie in Irak. De Amerikanen leren schijnbaar niet van hun fouten uit het verleden, doelend op de Vietnam-oorlog in de 20ste eeuw.

Willem van Oranje is duidelijk de grondlegger/aanzetter tot de vorming van de Nederlanden, tijdens de Spaanse 80-jarige oorlog. Ik meen dat iedere Nederlandse burger dit dient te kennen. Geschiedenis is niet alleen maar geschiedenis, het is een onderdeel van onze cultuur. Het is voor een ieder vrij om een bepaalde geschiedenis eigen te maken. Wat je er aan heb is meer een gewetensvraag.

Het wordt pas echt interessant wannneer zaken die voor onze huidige generatie verborgen zijn gebleven, zeg maar het her-uitvinden van het wiel. Zo deed ik tussen 1995-2000 onderzoek naar het Bijzonder Jeugdwerk in Internaatsverband (1939-1991), in het bijzonder de opleiding tot matroos voor de binnenvaart. Uit dit onderzoek kwamen interessante zaken boven water, bijvoorbeeld dat het Schipperskamp "Hollands Glorie" te Dordrecht de langst bestaande internaat was waar het onderkomen niet in gebouwen waren maar op twee schepen waren onder gebracht. Ook bleek dat Juliana in 1949 het internaat bezocht. Verder kwamen allerlei foto's uit particuliere handen in mijn bezit, waar het verhaal ook een gezicht kreeg.

EelcoStorm

EelcoStorm

• >250 berichten
  • 289 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 17:54

Door het kennen van de geschiedenis kunnen fouten in de toekomst worden voorkomen, zoals de Jodenvervolging uit de Tweede Wereldoorlog. Neem eens de Amerikaanse invasie in Irak. De Amerikanen leren schijnbaar niet van hun fouten uit het verleden, doelend op de Vietnam-oorlog in de 20ste eeuw.

Maar dat is nu juist wat historici altijd roepen: je kunt leren van het verleden, maar je kunt met die kennis niks voorkomen. Dat bleek wel weer in het voormalig JoegoslaviŽ...

Het wordt pas echt interessant wannneer zaken die voor onze huidige generatie verborgen zijn gebleven, zeg maar het her-uitvinden van het wiel. Zo deed ik tussen 1995-2000 onderzoek naar het Bijzonder Jeugdwerk in Internaatsverband (1939-1991), in het bijzonder de opleiding tot matroos voor de binnenvaart. Uit dit onderzoek kwamen interessante zaken boven water, bijvoorbeeld dat het Schipperskamp "Hollands Glorie" te Dordrecht de langst bestaande internaat was waar het onderkomen niet in gebouwen waren maar op twee schepen waren onder gebracht. Ook bleek dat Juliana in 1949 het internaat bezocht. Verder kwamen allerlei foto's uit particuliere handen in mijn bezit, waar het verhaal ook een gezicht kreeg.

Maar dan heb je het over direct zichtbare geschiedenis. Iedereen snapt wel dat het leuk is om te weten hoe men leefde in de tijd van opa en oma (zie de hele hype over de jaren '50), maar de 'onzichtbare' geschiedenis zoals de Opstand tussen 1568 en 1648, de stadhouderloze tijdperken, de patriottentijd, dat zegt de meeste mensen niks en degenen die het weten, hebben geen idee waarom ze het moeten weten. Zelfs voor historici uit mijn jaargang is veel 'basisstof die je nou eenmaal moet weten'...

Eelco

evilbu

evilbu

• >250 berichten
  • 792 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 mei 2006 - 17:59

Tja ze zeggen dat de US-ers niet leren van hun fouten, maar zien ze dat wel als fouten?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures