Amputatievraag

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Amputatievraag



Ik heb een vraagje over een amputatie-stomp:

Na de operatie kunnen complicaties optreden, 1 daarvan is pijn in de stomp door een in het litteken beklemd geraakte zenuw.

:shock: Wat is hiervoor de behandeling zodat de pijn weggaat? En ook niet meer terug komt?

Groetje Monique

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Amputatievraag

ik denk dat je daarvoor het best ten rade gaat bij een arts.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Amputatievraag

Je bedoelt waarschijnlijk de zogenaamde "Fantoompijn", waar pijn wordt ervaren in het reeds geamputeerde lichaamsdeel. Óf en hoe dit te bestrijden is, is voor elk geval uniek. In sommige gevallen wil acupunctuur wel eens werken.

Re: Amputatievraag

Ik dacht dat hier af en toe ook artsen zaten, gezien andere berischten.

Maar ik bedoel geen fantoompijn, dat is een ander soort pijn. Dit is pijn door een beklemd geraakte zenuw in het littekenweefsel, dus de pijn heeft wel degelijk een oorzaak. En dat is bij fantoompijn niet het geval.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Amputatievraag

Niet gehinderd door enige kennis van zaken (ik ben dus ook zeker geen arts) zou ik denken dat dat wel opgelost kan worden door een kleine ingreep op die specifieke plaats waar het probleem zich voordoet?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Amputatievraag

Ik heb het even opgezocht in mijn algemene chirurgie boek bij complicaties van een amputatie en daar staat het volgende:

Een neuroom ontstaat als de zenuwen niet onder lichte tractie zijn doorgenomen. Hierdoor zijn de zenuwuiteinden als het ware te lang en zitten daardoor tegen de stomp aan. Dit veroorzaakt "zenuwpijn" als de patiënt met zijn prothese loopt.

Ik weet niet of dit nou is wat je bedoelt maar als dat zo is dan denk ik dat een algemeen chirurg het beste de therapie weet om dit neuroom te behandelen.

Re: Amputatievraag

Ik denk dat dat is wat ik bedoel, in mijn boek stond er alleen geen specifieke naam bij. Alleen hoe kom ik in contact met een chirurg??

Het is namelijk een vraag van school.

Berichten: 22

Re: Amputatievraag

bij ons op de opleiding lopen veel chirurgen rond ik zal het deze week eens in de groep gooien

Re: Amputatievraag

Hey als je zou willen heel graag, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: Amputatievraag

Ik sta morgen de hele dag met een algemeen chirug op een OK dus zal eens kijken of ik een antwoord voor je kan krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: Amputatievraag

Wat je zegt komt inderdaad nog wel eens voor. Het probleem is dat bij het creeeren van een stomp de zenuwen die je tegenkomt iets moeten worden ingekort, of omgekeert in het gezonde weefsel terugstoppen, anders komen ze vast te zitten in littekenweefsel, of ze vormen een soort zwelling van zenuwweefsel. Dit kan zeer pijnlijk zijn. Eenvoudig op te lossen. Opnieuw opereren, de zenuw opzoeken en opnieuw een stukje inkorten.

Reageer