[natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 31

[natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Ik heb een vraag. Als je een klok sneller wilt laten lopen, kun je dit dan bereiken door een voeding met gelijkstroom te nemen, hier 2 draadjes (+ en -) in te doen end an bij de polen van de klok en dan de spanning opvoeren of kan dit niet. En zijn er ook andere mogelijkheden om een klok sneller te laten lopen. Je kan neem ik aan bijv. geen aa batterij in een aaa doen of andersom...?

Graag tips

Berichten: 2.589

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

ligt eraan als je van europa naar amerika gaat en je neemt je synchrone wekker mee dan zal die in de vs voorlopen andersom als je een wekker van ginder hier op het net aansluit loopt die achter.

Dit gaat hier over wekkers die worden aangesloten op het lichtnet je werkt dan (meestal) met dergelijk synchrone machienetjes die het draaiveld volgen afkomstig van de wisselspanning.

Als je werkt met een gewoone gelijkspanings moter dus op pillen dan kan je idd je wekker versnellen door gewoon de spanning op te voeren.

En ga nu niet zeggen dit ik je vertelt heb dat je je wekker die normaal op baterijen werkt op kunt voeren door op het lichnet aan te sluiten kan niet zomaar niet doen dus. :wink:

Berichten: 31

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Ik snap het niet helemaal.. :roll: I kbedoel of ik mijn wandklok thuis inplaats van een seconde, sneller kan laten lopen. Kan ik dit doend oor er meer spanning op te zetten?

Berichten: 2.589

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Kan ik dit doend oor er meer spanning


Is het een klok op gewoone pilletjes? dan zou je dat eventueel kunnen door de spanning te verhogen weet wel dat dit niet zonder risico is (schade dus)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Die snelheid van je batterijklokje wordt geregeld door een quartz-kristalletje, dat een bepaalde eigenfrequentie heeft en dus met een vaste snelheid trilt. Dat is zo goed als (misschien wel helemaal) onafhankelijk van je batterijspanning. Door met batterijen te gaan knoeien zal hoogstwaarschijnlijk je klokje doorbranden.

Als je twee dezelfde batterijklokjes hebt, en je legt er een in de koelkast en de andere in de CV krijg je waarschijnlijk wel een verschil.

Bert F schreef:
ligt eraan als je van europa naar amerika gaat en je neemt je synchrone wekker mee dan zal die in de vs voorlopen andersom als je een wekker van ginder hier op het net aansluit loopt die achter.  

Dit gaat hier over wekkers die worden aangesloten op het lichtnet je werkt dan (meestal) met dergelijk synchrone machienetjes die het draaiveld volgen afkomstig van de wisselspanning.
Daar heb ik twijfels bij. Die dingen werken volgens mij ok gewoon op quartz-kristallen, en het hele mechaniekje zal volgens mij achter een trafo met gelijkrichter zitten. Dus die invloed van de netfrequentie lijkt mij in de meeste gevallen uitgesloten. Pas wel op, in de USA is 110 V de standaard netspanning. Als je die in Europa zomaar in het stopcontact steekt zal er iets "poef" zeggen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Die snelheid van je batterijklokje wordt geregeld door een quartz-kristalletje
Zal idd tegenwoordig ook wel zo zijn en dan heeft het ook geen zin om je spanning te verhogen.

maar zouden ouder en goedkope exemplaren niet met een gewoon rader machanischme werken ?
Pas wel op, in de USA is 110 V de standaard netspanning. Als je die in Europa zomaar in het stopcontact steekt zal er iets "poef" zeggen.
Had ik nog niet aangedacht was alleen maar bezig met de frequentie.

hier een link hierin kun je vinden dat het synchrone principe niet uit de lucht gegrepen is http://www.khbo.be/~peuteman/machines2deka...AC-machines.doc

Groeten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Bert F schreef:
hier een link hierin kun je vinden dat het synchrone principe niet uit de lucht gegrepen is http://www.khbo.be/~peuteman/machines2deka...AC-machines.doc
Natuurlijk is dat niet uit de lucht gegrepen, :roll: Wisselstroommotoren zullen netjes de netfrequentie volgen. Of die zó netjes is dat we er "de klok op gelijk kunnen zetten" weet ik eerlijk gezegd niet. Klazon en GJ weten daar vast en zeker meer van.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 2.589

Re: [natuurkunde?]klok sneller laten lopen

Of die zó netjes is dat we er "de klok op gelijk kunnen zetten" weet ik eerlijk gezegd niet.
Tja het is maar omdat de leraar elektriciteit die ik ooit gehad heb het erin heeft gedramd.

Hij zij altijd dat je honderdprocent zeker moogt zijn van de frequentie, het kon er als het ware gif op nemen of zoiets. (toch niet doen :wink: )

De wisselspanning is idd nogal vervuilt maar of dat dit de frequentie nu al dan niet beinvloedt zou ik niet zeker durven zeggen.

Groeten.

Reageer